Jump to content
Annons

Trasig mixer

homer

Recommended Posts

Hej!

Köpte en Behringer UB1204 pro för drygt ett år sedan. Har haft den kopplad till mitt Audiophile 24/96 så här: ljudkort ut, till mixer stereokanal 7/8 in. Mixer Alt 3-4 ut, till ljudkort in. Ctrl-room till högtalare. Har fungerat utmärkt fram till häromdagen då det hände något, plötsligt blev vänster utsignal jättehög och distad. Har inte ändrat på någonting i kopplingar eller inställningar.

Och garantin har just gått ut... 🙂 .

Förmodligen nån krets i alt 3-4 bussen som har gått sönder? Tyvärr kostar det drygt 500 spänn att lämna in den för felsökning, nästan halva inköpspriset!

Nu har jag kopplat ljudkort ut, till tape in och sen min POD 2 direkt till ljudkortet. Det fungerar bra, jag kan i alla fall få ljud i högtalare och hörlurar, men jag kan ju inte koppla in nån mikrofon.

Om nu felet sitter i alt 3-4 kretsen så kan jag kanske prova att koppla Main out till ljudkortet, men då måste jag skaffa XLR-rca adapter.

Nån som känner igen felet eller har något förslag?

Annons

Ha!

Köpte XLR - RCA sladdar idag på Förstärkardoktorn och kopplade som jag hade funderingar om, alltså Main out till ljudkort och ljudkort till tape in - och det funkade! Slapp köpa ny mixer så nu känns det som om jag har sparat några kronor...

😆😄😱

Ha!

Köpte XLR - RCA sladdar idag på Förstärkardoktorn och kopplade som jag hade funderingar om, alltså Main out till ljudkort och ljudkort till tape in - och det funkade! Slapp köpa ny mixer så nu känns det som om jag har sparat några kronor...

😕😄😱

Får du inte lite feedback då? Jag menar.. main out går ju in i ljudkortet sen skickar du tillbaka signalen till tape å tape går ju i sin tur ut i main igen...? Eller har jag missat nåt? 😕

Man kan välja om man vill skicka tape input direkt till Ctrl room. Då går signalen till monitorhögtalarna (eller hörlurar) och jag kan samtidigt skicka main out till ljudkortet. Det verkar fungera i alla fall. Det finns fler alternativ som jag inte har provat, tex använda aux sends.