Jump to content
Annons

cd eller vinyl?

Guest Sebskater

Recommended Posts

Guest Sebskater

jag funderar på o köpa någon form av scratch verktyg men vet inte vad som är bäst, vill verkligen inte ha en spelare till priset 10 000 över tänkt mig under 4 000

måste man ha mixer och dubbla decks räcker det inte bara med en som går in i datan med en gång 😄 ?

Annons
Tänk på att vinylspelarna helst inte ska vara remdrivna utan direktdrivna för att slippa acceleration och deceleration (heter det så? 😱 ).

Det är inte därför man har det...det är föratt remen kan hopp ur å sånt. En bra är Technics 1210

Tänk på att vinylspelarna helst inte ska vara remdrivna utan direktdrivna för att slippa acceleration och deceleration (heter det så?  😉 ).

Det är inte därför man har det...det är föratt remen kan hopp ur å sånt. En bra är Technics 1210

Då har min DJ-kompis lurat mig... 🙁

Guest Danny Cort
Tänk på att vinylspelarna helst inte ska vara remdrivna utan direktdrivna för att slippa acceleration och deceleration (heter det så?  😉 ).

Då har min DJ-kompis lurat mig... 🙁

Ja det verkar så.

Eller så har han inga slipmats.

För hemmabruk & som nybörjare duger det med en remdriven spelare. Med tanke på prisklillnade så är det bästa att köpa en remdriven & sen byta upp sig när man har börjat behärska grunderna i scrathrutiner.

En dj-mixer med crossfader är ett måste för att kunna göra snygga scratchar & för att kunna använda tekniken fullt ut.

Guest MarcusRombo

Det med driften beror ju på hur man ser på det. Jag använder direktdrivna spelare för att de är betydligt behagligare att använda. En remdriven spelare känns typ som en kniv i gummi, är ni med på mitt resonemang då? 😉

Om du bara ska scratcha tycker jag att du skall skaffa dig en spelare. Det räcker ju, och du verkar även ha en aningen tight budget.

Guest Glaskatten
Tänk på att vinylspelarna helst inte ska vara remdrivna utan direktdrivna för att slippa acceleration och deceleration (heter det så?  :rolleyes: ).

Då har min DJ-kompis lurat mig... 🙂

Ja det verkar så.

För hemmabruk & som nybörjare duger det med en remdriven spelare. Med tanke på prisklillnade så är det bästa att köpa en remdriven & sen byta upp sig när man har börjat behärska grunderna i scrathrutiner.

En dj-mixer med crossfader är ett måste för att kunna göra snygga scratchar & för att kunna använda tekniken fullt ut.

Ska man scratcha så ska man använda en direktdriven manuell skivspelare speciellt om man är nybörjare, visst går det att scratcha med vissa remdrivna skivspelare men det är svårare för att inte säga omöjligt att åstadkomma vissa scratch och mixningstekniker vilka kräver en kraftigare motoracceleration och precision som t.e.x. backspins.

Prisskillnaden är inte så stor mellan en dålig remdriven dj-spelare och en hyfsad direktdriven.

Dessutom: direktdrivna tål nästan alltid mer än remdrivna skivspelare och är ofta beydligt stabilare.

Edited by Glaskatten

Guest Danny Cort
Tänk på att vinylspelarna helst inte ska vara remdrivna utan direktdrivna för att slippa acceleration och deceleration (heter det så?  😎 ).

Då har min DJ-kompis lurat mig... 🙂

Ja det verkar så.

Ska man scratcha så ska man använda en direktdriven manuell skivspelare speciellt om man är nybörjare, visst går det att scratcha med vissa remdrivna skivspelare men det är svårare för att inte säga omöjligt att åstadkomma vissa scratch och mixningstekniker vilka kräver en kraftigare motoracceleration och precision som t.e.x. spinbacks.

Prisskillnaden är inte så stor mellan en dålig remdriven dj-spelare och en hyfsad direktdriven.

Jag tror inte att Sebskater är ute efter avancerade rutiner. Du nämner dessutom mixtekniker? Sebskater ville scratcha & inte mixa. Jag kan utföra de flesta avancerade scratchtekniker på en remdriven spelare. Motoreccelerationen i sig är inte särskilt viktig, de flesta remdrivna spelare idag har tillräckligt bra motorer för att spela in scratch över låtar. Det är lite som en gitarr - tekniken sitter i fingrarna & inte i instrumentet. Säg inte emot nu, jag vet vad jag snackar om. Jag har scratchat sen fenomenet uppfanns.

Guest Glaskatten
Tänk på att vinylspelarna helst inte ska vara remdrivna utan direktdrivna för att slippa acceleration och deceleration (heter det så?  :rolleyes: ).

Då har min DJ-kompis lurat mig... 😆

Ja det verkar så.

Ska man scratcha så ska man använda en direktdriven manuell skivspelare speciellt om man är nybörjare, visst går det att scratcha med vissa remdrivna skivspelare men det är svårare för att inte säga omöjligt att åstadkomma vissa scratch och mixningstekniker vilka kräver en kraftigare motoracceleration och precision som t.e.x. spinbacks.

Jag tror inte att Sebskater är ute efter avancerade rutiner. Du nämner dessutom mixtekniker? Sebskater ville scratcha & inte mixa. Jag kan utföra de flesta avancerade scratchtekniker på en remdriven spelare. Motoreccelerationen i sig är inte särskilt viktig, de flesta remdrivna spelare idag har tillräckligt bra motorer för att spela in scratch över låtar. Det är lite som en gitarr - tekniken sitter i fingrarna & inte i instrumentet. Säg inte emot nu, jag vet vad jag snackar om. Jag har scratchat sen fenomenet uppfanns.

Som sagt det går att scratcha med en remdriven skivspelare men det är mycket enklare att scratcha med en direktdriven skivspelare speciellt för en nybörjare men även för proffs. Remdrivna skivspelare brukar dessutom ha mjukare upphängning av skivpelaren och är ofta lättare än dirtektdrivna skivspelare vilket brukar resultera i att man måste ha extremt högt nåltryck för att undvika att nålen hoppar när man scratchar, extra högt nåltryck resulterar i extra slitage på nål och skivor.

Och som sagt prisskillnaden är inte stor så ska man köpa en skivspelare eller två för att scratcha med så är det direktdrivet som gäller.

Om du har scratchat sedan scratching "uppfanns" så lär du var närmare 100...Själv är jag lte över 30 och har scratchat sen jag var 12...