Jump to content
Annons

O Fy Fan (aka Rullebörsvisan)


Salt eller sopa?  

8 röster

  1. 1. Salt eller sopa?

    • 5 - Min dag är räddad!
      3
    • 4 - Mer sånt här! Humorpop åt folket!
      3
    • 3 - Kul men behöver mer pul
      0
    • 2 - Har du sökt hjälp för det där?
      0
    • 1 - Näää vet du vad. Fy, pi, usch!
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: O Fy fan - aka Rullebörsvisan (v0.1)

ARTIST/GRUPP: Hackeman

GENRE: Humor

LÅTLÄNGD: 05:19 ('säkta, många verser)

KOMPOSITÖR: Richard Hacke Nilsson

PRODUCENT: Dito

EV. MEDVERKANDE: UltraVoice och min bakfylla (igen)

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: MP3

STORLEK: 7,32MB ('säkta, många verser)

LÅTLÄNK: O Fy Fan (2004) v0.1.mp3

Skrev texten i fyllan för c:a 15 år sedan (därav dess mognadsgrad, eller avsaknad av 🙂), uppträdde låten i fyllan på min 30-års fest (finns live på min hemsida) och har först nu spelat in den i (hemma)studio i bakfyllan. Därav den slitna rösten. :rolleyes: Nä, jag har inte problem med alkoholen. 😛

Som vanligt bjuds det på utkastat och omastrat format, och texten bifogas för er som har svårt att tyda min skånska... inte säkert dock att ni förstår den bättre i textat format.. 🙂 Ordet "människor" i refrängen ska bytas ut till "dynga" för att inte trampa någon stackars bonde på tårna, men den insikten nådde mig såklart inte förrän jag hade sjungit in alla spåren... 😏

O Fy Fan (aka Rullebörsvisan)

Befinner mig i hemmet

jag mår så jävla kass

jag behöver lassa litta

så jag sätter mig på dass

Telefonen den ringer

får inte va’ i fred

så jag springer ut från toa

å skiten hänger med

REF / O fy fan…

det luktar räligt, pi o tvi minsann

det luktar värre än vad människor gör

som rullar runt med rullebör

som rullar runt med rullebör

som rullar rulle rulle rulle rulle rulle rullebör/

På väg mot telefonen

så märker jag då

att med byxorna vid knäna

så har man svårt att gå

Så med byxorna halvt nere

jag snubblar på en sladd

landar med rumpan före

och på mattan blir en kladd

REF / O fy fan /

Med rumpan på mattan

jag halkar hit och dit

funderar på att resa mig

bort från denna skit

Så jag lyfter mig försiktigt

sätter handen i nåt smort

o ja' tittar ner på näven

jaha, det var en lort

REF / O fy fan /

Så har jag till sist rest mig

tagit med mina konkelbär

rör mig mot telefonen

snart så är jag där

Telefonen bara ringer

kanske e’ de’ frun

så jag lyfter lätt på luren

å den blir också brun

REF / O fy fan /

Med luren i handen

och handen mot mitt öra

blir nyllet mitt en del av

denna bruna röra

Jag svarar "hallå ja?"

och får höra "oj, fel nummer"

där står jag med lång näsa

som en sketen dummer

REF / O fy fan /

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tyvärr hjälpe inte textningen för vissa ord  :rolleyes:

Hehe... 😛 ok, låt mig gissa... kass, dass, lassa, litta, räligt, rullebör, smort, lort, konkelbär, nyllet... har jag träffat in dem alla? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Du, jag har hört den förut. Kommer inte ihåg vars!?

humma... blir nästan lite orolig... en annan snubbe som fick höra mig framtäda den på min 30-års fest sade det samma typ ett år senare... att han hade hört "min" låt spelas ute... och det var innan jag publicerat den nånstans, så det skulle vara om bandet som kompade mig har snott den... eller någon av de andra 100 persen på festen.. eller att jag omedvetet för 15 år sedan råkade komponera något jag egentligen redan hört nångång nånstans... öögh.

Tycker det där är SKIT(igen)svårt.. när man komponerar kommer ju både toner och texter till en på nåt mysko undermedvetet medialt sätt (eller nåt) och huuuuuuuuuur vet man då att det (eller delar av det) inte kommer från något man hört tidigare?? 😛

Är alltså EXTREMT nyfiken på var/när du skulle ha hört den....?? 😏 Och var det verkligen samma text?? För DEN kan jag iaf inte ha fått någonannanstansifrån. :rolleyes:

Hur som helst, TACK ALLA för att ni uppskattar sån här kiss-o-bajs-humor!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr hjälpe inte textningen för vissa ord  :rolleyes:

Hehe... 🙂 ok, låt mig gissa... kass, dass, lassa, litta, räligt, rullebör, smort, lort, konkelbär, nyllet... har jag träffat in dem alla? 😏

Tror ju att alla? vet vad dom betyder 🙂 men för säkerhets skull:

Skånsk ordlista del 2 ..

kass = dålig

dass = toalett

lassa = kasta,lasta .. som man tex gör med ett hölass

litta = lite

räligt = hemskt .. det hör man ju 🙂

konkelbär = .. slå upp 😛

nyllet = ansiktet

Rätta mig om jag har fel .. jag har ju bott i Göteborg i två år 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kass = dålig

dass = toalett

lassa = kasta,lasta .. som man tex gör med ett hölass

litta = lite

räligt = hemskt .. det hör man ju 🙂

konkelbär = .. slå upp 🙂

nyllet = ansiktet

Rätta mig om jag har fel .. jag har ju bott i Göteborg i två år  🙂

Grattis, du har lyckats bibehålla dina skånska lingvistiska kunskaper! 😏

Lassa kan dock även betyda kacka. Kacka? Slå upp. 🙂 Nädå, ni vet sånt man gör på toaletten. Nummer två då alltså. :rolleyes:

Konkelbär på engelska slang kallas Dingle berries. Sant! Jag blev tvingad att förklara "konkelbär" för mina engelska kollegor en gång varpå det visade sig att de oxå hade ett ord för det. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis, du har lyckats bibehålla dina skånska lingvistiska kunskaper!  😛

Lassa kan dock även betyda kacka. Kacka? Slå upp. 🙂 Nädå, ni vet sånt man gör på toaletten. Nummer två då alltså.  😏

Konkelbär på engelska slang kallas Dingle berries. Sant! Jag blev tvingad att förklara "konkelbär" för mina engelska kollegor en gång varpå det visade sig att de oxå hade ett ord för det.  🙂

Haha.. ja, konkelbär är det ju inte bara skåningar som har 🙂

Lassa! just det!.. det ordet använder jag ju själv ibland.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du, jag har hört den förut. Kommer inte ihåg vars!?

humma... blir nästan lite orolig... en annan snubbe som fick höra mig framtäda den på min 30-års fest sade det samma typ ett år senare... att han hade hört "min" låt spelas ute... och det var innan jag publicerat den nånstans, så det skulle vara om bandet som kompade mig har snott den... eller någon av de andra 100 persen på festen.. eller att jag omedvetet för 15 år sedan råkade komponera något jag egentligen redan hört nångång nånstans... öögh.

Tycker det där är SKIT(igen)svårt.. när man komponerar kommer ju både toner och texter till en på nåt mysko undermedvetet medialt sätt (eller nåt) och huuuuuuuuuur vet man då att det (eller delar av det) inte kommer från något man hört tidigare?? 🙂

Är alltså EXTREMT nyfiken på var/när du skulle ha hört den....?? 🙂 Och var det verkligen samma text?? För DEN kan jag iaf inte ha fått någonannanstansifrån. 😳

Hur som helst, TACK ALLA för att ni uppskattar sån här kiss-o-bajs-humor!! 🙁

Tjena!!

Nej jag tror inte det var någon annan som snott denna. För det är juh samma text. Vill minnas att jag har hört den på ett annat forum och där lades texten ut oxå på samma sätt som du har gjort. Jag tror att det var du då oxå.

Men det gör inget hackeman. Jag diggar din låt skitmycket. Helt sanslöst roligt.

Jo jag håller med dig. Det är svårt att göra musik om man måste tänka på vad som redan finns. Nä fan skit i andra och rocka vidare.

Härligt med musikhumor.

🙁

Mvh/ Grahn

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag tror inte det var någon annan som snott denna. För det är juh samma text. Vill minnas att jag har hört den på ett annat forum och där lades texten ut oxå på samma sätt som du har gjort. Jag tror att det var du då oxå.

Ahh. Du har "läst" den förr, inte "hört" den. 😆 Jag publicerade den i en tråd som handlade om att skriva musik under drogpåverkan (på fyllan i mitt fall)... :rolleyes:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=609&hl=

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt omoget, men jag kan inte låta bli att gilla det! KUL! Som malmöbo har jag inga problem med dialekten heller. Refrängerna är sköna, nästan lite Peps reggaestuk. Mer humorlåtar!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...