Jump to content
Annons

hålla takten.


gufv (oregistrerad)

Recommended Posts

gufv (oregistrerad)

programmerar ni först ett beat eller en takt och spelar ert instrument efter det eller spelar ni in med metronom och programmerar beatet/gör egna trummor i efterhand?

jag fastnar väldigt ofta vad gäller takthållning och få inspelade saker att synka med t.ex ett kvantiserat beat.

antar att det bästa är att bara fortsätta tränar tills man blir bättre på det? 🙂..

några tips? läste något om "Beat Quantizer", något som ni använder?

Redigerat av gufv
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag programmerar "stödtrummor" först då jag tycker att det är enklare att spela till än klick, sen händer det ofta att jag ändrar en del på trummorna.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Taktkänsla är väl något man antingen har medfött eller inte? Visst det kanske går att öva upp, men "har man det i blodet" är det 14 gånger lättare. Jag kvantiserar i princip aldrig, blir lätt lite stelt då. Något enstaka felslag kan man ju flytta i efterhand, men är det bara hyfsat tajt förlorar man mer på att kvantisera tycker jag.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Taktkänsla är väl något man antingen har medfött eller inte? Visst det kanske går att öva upp, men "har man det i blodet" är det 14 gånger lättare. Jag kvantiserar i princip aldrig, blir lätt lite stelt då. Något enstaka felslag kan man ju flytta i efterhand, men är det bara hyfsat tajt förlorar man mer på att kvantisera tycker jag.

//peAk

Nja, jag skulle nog opponera mig lite där... anser att man kan öva upp taktkänslan rejält särskilt om man lirar mycket, tillsammans med andra. "Tightheten" ökar markant då. Lika markant som den minskar om man knappt spelar på 4-5 år (visslar oskyldigt och tittar ner!). 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta av svänget ligger egentligen i anslaget. Om man dödkvantiserar, så kan det ändå svänga ordentligt om man bara hara spelat dynamiskt - så det behöver inte alls bli stelt om man kvantiserar hårt...

Ibland använder jag Groove Agent, för att slippa göra en trist trumtakt innan jag kan börja göra harmoni-innehållet. Det är en mycket bra hjälp då. Ibland kan GrooveAgent-kompet få ligga kvar, men oftast gör jag nytt trumkomp från scratch senare. Ljudet brukar bli Scarbee Imperial Drums. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Taktkänsla är väl något man antingen har medfött eller inte? Visst det kanske går att öva upp, men "har man det i blodet" är det 14 gånger lättare. Jag kvantiserar i princip aldrig, blir lätt lite stelt då. Något enstaka felslag kan man ju flytta i efterhand, men är det bara hyfsat tajt förlorar man mer på att kvantisera tycker jag.

//peAk

Nja, jag skulle nog opponera mig lite där... anser att man kan öva upp taktkänslan rejält särskilt om man lirar mycket, tillsammans med andra. "Tightheten" ökar markant då. Lika markant som den minskar om man knappt spelar på 4-5 år (visslar oskyldigt och tittar ner!). 😆

Håller med helt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar oxå lägga/programmera ett mycket enkelt trumkomp först. Det tar ju inte många minuter att klicka in en fyrtakt, typ.

Sen finns det inget egentligt givet mönster för i vilken ordning jag lägger resten, som i mitt fall är gitarr, elbas, sång och trumprog, och kanske lite mjukvarukeys (inte en helt unik "sättning" kanske 😱 ).

Det där med att svänget ligger i dynamiken håller jag helt med om; det lärde jag mig av Clas för nåt år sen här på forumet 😱 . Dock "dödkvantiserar" jag aldrig, utan brukar kvantisera lite godtyckligt mellan 80-95%.

Och visst blir man tajt och taktfast av att träna.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag får kanske förtydliga min åsikt en aning.

För det första: Det är en sak att spela flera personer samtidigt, t ex ett band som uppträder live. Då kan det vara bra om man övat tillsammans, så att alla spelar efter samma takt och tempo... 😏 Det är en annan sak att själv spela in något i en studio, då tror jag nog att de allra flesta använder metronom, något slaskspår med trummor eller dylikt i hörlurarna. Jag påstår dock fortfarande att man måste ha en viss medfödd taktkänsla, det är en del av din musikalitet. Vi har väl alla träffat en person som totalt saknar taktkänsla? Ja, då förstår ni vad jag menar...

För det andra: När vi säger kvantisering, så är det ju kvantisering av MIDI vi menar, eller hur? Visst, det finns program som har funktioner för att tajta upp ett vanligt audiospår, men allvarligt talat, det låter ju ofta skit!

För det tredje: Det behöver inte alls bli stelt för att man kvantiserar, det är sant att det mesta ligger i dynamiken. Något som jag däremot hatar är när notlängden också kvantiseras. Ta en låt, vilken som helst, skriv in noterna i ett notprogram och lyssna. Jämför sedan med att själv spela in låten. Förstår ni vad jag menar? Sen tycker jag att det är ganska bökigt att t ex kvantisera ett stycke där man använder många trioler. Visst det går att markera upp triolerna och kvantisera, men då gör jag hellre några omtagningar om det behövs. Eller i de fall man har ett mer fritt tempo...

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag med mitt band spelar in scrach demos och skriver nya låtar så blir det

alltid grunder/idéer efter mentronome, lite lättare att flytta runt de olika delarna

om takten stämmer 😏

Men när vi spelar in "på riktigt" så blir det utan metronome,

kanske för jag inte har övat tillräckligt eftermentronome, tycker det blir

lite stelt när jag spelar till.

Sen tycker jag skall det finnas en människa bakom takten inte en DATA!! 😄

Om jag ändå skall spela in mina trummor efter metronome, så kan jag isåfall

lika gärna programmera en trummaskin som sköter jobbet.

Det gillar jag inte

MEEN sen beror det ju på vad det är för musik man pillar med också .....

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Bra tips är att skapa några olika mallar med trumkomp i lite olika varianter.

Då kan du spela in till dem direkt.

Jag tycker att det känns bättre att spela till ett riktigt trumkomp än att spela till metronom/klick.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips är att skapa några olika mallar med trumkomp i lite olika varianter.

Då kan du spela in till dem direkt.

Jag tycker att det känns bättre att spela till ett riktigt trumkomp än att spela till metronom/klick.

//nemo

Samma här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips är att skapa några olika mallar med trumkomp i lite olika varianter.

Då kan du spela in till dem direkt.

Jag tycker att det känns bättre att spela till ett riktigt trumkomp än att spela till metronom/klick.

//nemo

Samma här!

Det är därför jag gärna använder GrooveAgent i början av låtens tillkomst. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips är att skapa några olika mallar med trumkomp i lite olika varianter.

Då kan du spela in till dem direkt.

Jag tycker att det känns bättre att spela till ett riktigt trumkomp än att spela till metronom/klick.

//nemo

Japp jag håller med.. gillar själv bäst att lira till ett trumkomp, det behöver ju inte vara ett färdigt med alla nyanser utan det räcker med två till fyra takter som man kopierar upp.

Ett bra tips för alla de som vill bli tightare i sitt spelande, träna rytmik övningar. Det finns en uppsjö med böcker där man kan läsa om just rytmik och träna på diverse olika övningar. Jag själv har övat rytmik ett tag och det gör faktiskt enormskillnad.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lirar in efter ett trumkomp för att få "samma känsla" som trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Taktkänsla är väl något man antingen har medfött eller inte? Visst det kanske går att öva upp, men "har man det i blodet" är det 14 gånger lättare. Jag kvantiserar i princip aldrig, blir lätt lite stelt då. Något enstaka felslag kan man ju flytta i efterhand, men är det bara hyfsat tajt förlorar man mer på att kvantisera tycker jag.

//peAk

Håller absolut inte med..Jag är ett levande bevis på detta..

När jag började spela gitarr kunde jag knappat klappa i takt på fotbollsmatcherna.. gehören ska vi inte ens gå in på..

Nu 13 år senare är det fortfarande lite små problem med tajtheten, men det är 200ggr bättre än då.. + att gehöret är minst 500ggr bättre.

däremot tror jag att taktkänsla och gehör är "ärftligt", mest troligtvis för att man utsätts mkt för musik som barn.

Mina föräldrar har aldrig lyssnat på musik, därav 3 icke musikbegåvade barn.. fan ta dem :/

Fatta va bra jag hade varit nu om jag jag hade fått allt det där gratis, som vissa andra.😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...