Jump to content
Annons

Keyboardnybörjare & notanalfabet

Notknäckaren

Recommended Posts

Hej!

Har alltid haft en önskan att kunna spela något litegrann på ett instrument och lära mig lite noter. Har dock alltid betraktat mig som lite av en musikalisk analfabet eftersom jag inte kan läsa noter. Så det var inte lätt när jag efter tungt övervägande beslöt mig för att köpa mig ett keyboard. Frågan jag ställde mig var: -Kommer jag, i min ålder (medelålders), att överhuvudtaget kunna lära mig så pass mycket att jag får åtminstonne lite glädje av mitt keyboard eller har jag kastat bort pengarna?

Sagt och gjort. Köpte mig ett keyboard CASIO CTK-591. Gick därefter till biblioteket och hittade, en som jag tycker, mycket bra bok (för piano) där man börjar HELT från grunden. För mig är det alltså precis som att lära sig att gå på nytt faktiskt!

Efter att ha förstått och genomfört de första staplande övningarna med fingrarna på FGAHC spelandes enkla melodier bara med fingrarna 1, 2 och 3 så är det lite stopp för mig just nu eftersom jag inte har tillgång till någon lärare. Jag hoppas därför på att någon behjälplig själ kan svara på några (kanske dumma) frågor på mina nästakommande övningar. Se på länken jag lagt upp http://web.telia.com/~u58110619/noter/noter.html

Fråga på ÖVNING 1:

Är det riktigt att här spelar högerhandens fingrar i de fyra första takterna medans vänsterhanden inte spelar överhuvudtaget och att i takt fem till åtta spelar vänsterhandens fingrar medans högerhandens gör paus? Man har skrivit ut heltaktspauser vilket ju måste betyda att paus skall göras under hela takten?

Dum fråga kanske: -Varför har man placerat symbolen för heltaktspausen mitt emellan två taktstreck och inte med början från vänster i varje takt?

Fråga på ÖVNING 2:

Är det riktigt att vänsterhandens fingrar i varje takt trycker ned resp. ton och håller den nedtryckt tills nästa ton i nästa takt kommer? Vad menar författaren med "...om den följer med på varje fjärdedel"

En annan fråga:

Är 4/4 -takt = tempo 120 slag/minut?

Hoppas någon kan svara på mina frågor.

Annons

Fråga 1:

Ja, det är som du antar att vänsterhanden har paus under de fyra första takterna och höger under de fyra sista.

Vet faktiskt inte varför pausen skrivs så, men det kanske det finns någon annan här som vet.

Fråga 2:

Även här är ditt antagande rätt. Det som menas är att man som nybörjare kanske glömmer bort att hålla nertryckt hela tiden och sas följer med i högerhandens nedslag.

Nej, takten 4/4 talar bara om att det skall vara just fyra fjärdelar i varje takt. Tempot 120 slag/minut innebär att du spelar 2 fjärdedelar per sekund, vilket innebär att en 4/4 tar 2 sekunder per takt. Så om du har en metronom eller trummaskin eller klick i nått musikprogram inställt på 120 så skall högerhanden i övning två slå an vid varje klick.

Hoppas det blev någorlunda begripligt.

Håkan

-Tack så hemskt mycket Håkan. Din hjälp gör att jag nu kan fortsätta mina övningar ett tag till innan nästa fråga kanske dyker upp.

P.S. Under den korta tid (ca 2 veckor) som jag har tränat på mitt keyboard har jag i alla fall fått uppleva några mindre"ahaa" -upplevelser. Ungefär som att: -Jaha är det så här det fungerar. Vad kul! Faktum är att det känns rätt tillfredställande att få sådana upplevelser. Det är ju inte så vanligt att man som medelålders får "ahaa" -upplevelser lika ofta som man fick när man var i tonåren. Keyboarden har hitills skänkt mig glädje över förväntan faktiskt. Hoppas det håller i sig ett tag till.

Tack än en gång Håkan.

Edited by Notknäckaren

-Tack så hemskt mycket Håkan. Din hjälp gör att jag nu kan fortsätta mina övningar ett tag till innan nästa fråga kanske dyker upp.

P.S. Under den korta tid (ca 2 veckor) som jag har tränat på mitt keyboard har jag i alla fall fått uppleva några mindre"ahaa" -upplevelser. Ungefär som att: -Jaha är det så här det fungerar. Vad kul! Faktum är att det känns rätt tillfredställande att få sådana upplevelser. Det är ju inte så vanligt att man som medelålders får "ahaa" -upplevelser lika ofta som man fick när man var i tonåren. Keyboarden har hitills skänkt mig glädje över förväntan faktiskt. Hoppas det håller i sig ett tag till.

Tack än en gång Håkan.

Håll ut när det börjar gå "trögare" i utvecklingen bara, efter ett tag går det inte lika fort att utvecklas som det gjorde i början, men "ahaa" - upplevelserna blir å andra sidan större och större som belöning! 🤪

När du kommit så långt att du kan dra igång ett automatkomp på keyboarden och bara lira med och improvisera allteftersom kommer du förbanna dig själv för att du inte började spela tidigare! 🤪

Håller med Brojd, håll kvar när det börjar bli lite motstånd. För många herrans år sedan när jag lärde mig spela gitarr (därmed inte sagt att jag kan spela gitarr) så märkte jag att utvecklingen definitivt gick i trappsteg för mig. Kunde slita länge men så rätt var det var så lossnade det. Tyvärr blir trappstegen längre och längre för min del. Eller så är jag fulländad nu. 🤪🤪

Lycka till med keyboarden!

Tack för att ni "pushar" på och ger lite uppmuntran. Jag startar på absolut barnnivå och jag har förstått att det alls inte är så lätt som man tror att lära sig spela och frågan är hur långt man når när man startar i medelåldern? Motoriken kan nog inte utvecklas särskilt mycket mer i jämförelse med om man startar som barn. Att jag kommer att bli så bra att jag kommer att kunna improvisera till autokompet är nog högst tveksamt men att lära mig spela något litet efter noter ser jag som en stor utmaning. Frågan är bara hur många timmar per vecka fördelat på antal tillfällen man bör sitta? Förmodar att det är individuellt beroende på talang som allting annat här i livet. Lägg därtill sedan åldern och allt blir genast mycket svårare.

Tack för att ni "pushar" på och ger lite uppmuntran. Jag startar på absolut barnnivå och jag har förstått att det alls inte är så lätt som man tror att lära sig spela och frågan är hur långt man når när man startar i medelåldern? Motoriken kan nog inte utvecklas särskilt mycket mer i jämförelse med om man startar som barn. Att jag kommer att bli så bra att jag kommer att kunna improvisera till autokompet är nog högst tveksamt men att lära mig spela något litet efter noter ser jag som en stor utmaning. Frågan är bara hur många timmar per vecka fördelat på antal tillfällen man bör sitta? Förmodar att det är individuellt beroende på talang som allting annat här i livet. Lägg därtill sedan åldern och allt blir genast mycket svårare.

Bättre att träna lite kortare och ofta, medans det fortfarande är kul istället för att "tvinga sig till" 3 timmars träning en gång i veckan. 😄

-Eftersom jag ägnar mig åt självstudier och helt saknar lärare vore det behjälpligt att ha tillgång till något enkelt program där jag kan bestämma takten, lägga in noter osv. och därefter få melodin uppspelad för mig som kontroll på att jag spelar och håller takten rätt. Finns det något bra hjälpprogram för detta att ladda ned på nätet? Det handlar om mycket små enkla melodislingor med 4-8 takter i.

Att be någon på detta forum att hjälpa mig med att spela in diverse små melodislingor efter notplanen är kanske för mycket begärt av mig?

-Eftersom jag ägnar mig åt självstudier och helt saknar lärare vore det behjälpligt att ha tillgång till något enkelt program där jag kan bestämma takten, lägga in noter osv. och därefter få melodin uppspelad för mig som kontroll på att jag spelar och håller takten rätt. Finns det något bra hjälpprogram för detta att ladda ned på nätet? Det handlar om mycket små enkla melodislingor med 4-8 takter i.

Att be någon på detta forum att hjälpa mig med att spela in diverse små melodislingor efter notplanen är kanske för mycket begärt av mig?

"Att be någon på detta forum att hjälpa mig med att spela in diverse små melodislingor efter notplanen är kanske för mycket begärt av mig?"

Det kanske vore att ta i! 😎

Däremot så finns det många program som du själv kan "knappa in" de små noterna och taktart/tempo för uppspelning.

Vilket som är bäst har jag ingen aning om, men det finns ett flertal alternativ, letar du efter gratisprogram, eller är du beredd att lägga ut någon hundring?

Däremot så finns det många program som du själv kan "knappa in" de små noterna och taktart/tempo för uppspelning.

Vilket som är bäst har jag ingen aning om, men det finns ett flertal alternativ, letar du efter gratisprogram, eller är du beredd att lägga ut någon hundring?

I första hand något enkelt och bra gratisprogram eftersom jag har behov av att få melodislingan uppspelad för mig så att jag kan höra om jag håller takten rätt. Att lägga ut några hundringar behöver inte heller vara fel. Nackdelen med det är dock att jag får vänta en tid innan beställt program kommer hem i brevlådan. Eftersom det nu är helg har jag ju gott om tid att sitta och öva och vill gärna komma vidare och då är nog gratisprogrammet det bästa alternativet i nuläget. Har du några bra förslag?

I första hand något enkelt och bra gratisprogram eftersom jag har behov av att få melodislingan uppspelad för mig så att jag kan höra om jag håller takten rätt. Att lägga ut några hundringar behöver inte heller vara fel. Nackdelen med det är dock att jag får vänta en tid innan beställt program kommer hem i brevlådan. Eftersom det nu är helg har jag ju gott om tid att sitta och öva och vill gärna komma vidare och då är nog gratisprogrammet det bästa alternativet i nuläget. Har du några bra förslag?

Inget gratis såhär på rak arm... inget billigt program heller för den delen. 😱

Jag håller sällan på med midi/noter själv så jag har tyvärr dålig koll på den fronten, men jag vet att de finns.

Ett program som fixar biffen och är mycket populärt är ju "Sibelius" men det kostar skjortan!

Jag har för mig att ämnet varit uppe för diskussion tidigare här på forumen, men jag kan ha fel.

Prova gör en sökning (länk till sök uppe till höger på sidan) och se ifall du kan hitta om ämnet diskuterats tidigare, om inte starta en ny tråd där du skriver i titeln/rubriken vad du letar efter och att du vill ha tips så kommer det nog flera tips från hjälpsamma "forumnissar" som har lite bättre koll på den fronten än jag.

Hej Notknäckaren,

Tack för denna tråd. Jag har letat ett tag efter just sådana övningar.

Prova några gratis prog här. Hoppas något passar. Har själv provat Anvil och det funkar fint att skriva in noter och lyssna på hur det "borde" låta 🙂

Förresten, vad är det för bok du använder?

Gott nytt år 😎

Edited by Krokodilen

Hejsan. Jag brukar alltid tjata om NoteWorthyComposer, som är ett sequenserprogram där du skriver in din musik i notskrift och sedan trycker på play för att höra den. En gratisdemo, som kan allt som betalvarianten utom att den anger att den är ett demo om du försöker skriva ut, finns att hämta på deras hemsida: www.ntworthy.com

Det verkar var a nått sånt du söker. Hoppas att svaret hjälpte dig något ialla fall.

kolla även på biblioteket om de har någon dvd eller video med keybord. det kan ju vara roligare att se hur man gör än att bara läsa om det. 🙂

då kan du ju säkert spela med i exemplen.

Stinkey, tack! NoteWorthy Composer var precis vad jag letade efter. Enkelt och lätt att förstå sig på som notanalfabet. Programmet får bli min virtuella lärare. Nu kan jag höra och kontrollera mig så att jag håller takten någorlunda. Perfekt!

Krokodilen undrade:

Förresten, vad är det för bok du använder?

Boken heter: Ta Det Piano, del 1 med arbetsboken Teorilek. Författarna är Britt Lundin-Odenhall och Siv Englund. Efter att ha titta i andra böcker så är det här den allra bästa. Från att inte veta eller kunna någonting så måste detta vara den perfekta boken för nybörjaren, barn som vuxen.

Tack än en gång Håkan.

Tack, det var så lite 😄

Kul att man kunde vara till hjälp.

Lycka till med det fortsatta övandet.

Håkan

Ett annat trick är att ta dom saker, låtar´m.m. man kan och flytta till andra tonarter. Börja alltid med det roligaste och avsluta med skalor eller liknande. Och som Brojd så riktigt påpekade, lite varje dag ger mer än lika lång tid på söndagen. (Mycket varje dag är ju ännu bättre!)

Krokodilen; -Jag tror inte att boken finns att köpa längre (utgiven 1982) men på de flesta bibliotek går den nog att låna. Om inte annat som fjärrlån.

Stinkey:

Ett annat trick är att ta dom saker, låtar´m.m. man kan och flytta till andra tonarter. Börja alltid med det roligaste och avsluta med skalor eller liknande.

Nu blev jag lite ställd faktiskt. Andra tonarter är ett nytt begrepp för mig? Just nu kör jag med vänster och höger på FGAHC och spelar endast med fingrarna 1,2 och 3. Fingrarna 4 och 5 kommer in senare, så mycket till melodier blir det väl inte, mest skalor antar jag. Om jag nu skulle vilja byta tonart på de skalor jag för tillfället tränar på betyder det då att jag exempelvis placerar fingrarn på DEFGA?

Dum fråga kanske men tricket du ger tips på vad är poängen med detta?

En annan nybörjarfråga: -Hur gjorde ni när ni började spela? Ett enkelt exempel: Säg att jag placerat högerhanden på FGAHC och spelar följande enkla melodi, en takt:

A-G-A-F. När ni en gång i tiden började hur tänkte ni medans ni läste noterna från vänster till höger? Tänkte ni enligt mönstret A-G-A-F eller mönstret A-ner-upp-ner? Eller tänkte ni inte alls utan lät det bara komma?

Sitter och skriver in noter med NoteWorthy Composer men jag begriper inte hur jag skall få dit balken mellan två åttondelsnoter? Två åttondelsnoter efter varandra skrivs ut med vimpel men jag vill ha balken. Med programmet följde ett antal melodiexempel och i många av dessa finns det balk mellan åttondelarna. Någon som vet?

Tack på förhand.

Tack Stinkey!

Till "gufv": -Frågan dök upp tidigare under denna tråd. -Kolla längre upp i tråden där jag uppgav bokens namn. De flesta böcker är alldeles för svåra om man som jag vill börja "gå på nytt". Denna bok är dock ett stort undantag. Självstuderar mha. den och använder mig av NoteWorthy Composer (Stinkeys tips) som min virtuella lärare och jag kommer en liten liten bit på väg hela tiden. Tack vare dessa två komponenter har lärt mig mer än vad jag trodde var möjligt på egen hand. Men det är fortfarande bara på lågstadienivå och jag nöjer mig med detta. Det är den enda vägen om jag skall kunna lära mig att spela något litet efter noter.

Kan bara spela efter acord.. Noter är ju omöjligt.

-Hmm, intressant! För mig låter det dock lite konstigt för jag trodde vägen till accordspel gick vägen genom noter. Accord bygger ju på toner och toner beskrivs ju med noter. Antar att du spelar på gehör, vilket jag då isåfall avundas dig.

-Jag hoppas dock för min del att mitt gehör kommer att utvecklas åtminnstonne något med tiden i takt med att jag lär mig spela efter noter. Accordspel låter betydligt svårare så det ser jag som nästa naturliga steg efter det att jag notspelat ett tag. Det var därför jag förkastade en annan bra bok, nämligen Kompa på Piano, del 1 (Rock, Pop, Schlager, Visa), musikförlaget Lutfisken AB. Den låg på för hög nivå för mig men jag kan tänka mig att denna bok är mycket bra för den som redan kan spela efter noter och vill prova på att kompa med accord. Den kanske passar en del av er bättre men för dom som befinner sig på min nivå vill jag verkligen rekommendera Ta det Piano, del 1.

-En uppmaning till er som frågat efter namnet på Ta det Piano, del 1 och tänkt låna den: -Posta gärna några kommentarer om vad ni anser om den, gärna under denna tråd för det vore intressant att få veta er uppfattning om den. Mycket elementär från grunden upp till en låg nivå. Fler sådana böcker efterlyses!

Misstänker att det bara är ett sätt att få tråden att inte dö ut dvs man "bumpar" upp tråden.

Nån ärrad forumveteran kanske kan förklara det bättre 😠

Håkan

Efter ett tag glider tråden "neråt" eller kanske snarare bakåt i heirarkin av trådar om ingen postar något, då kan det vara svårt att hitta den igen och folk slutar posta i den. För att motverka detta (med andra ord: hålla tråden på första sidan) kan man lägga in ett innehållslöst inlägg som ofta skrivs som... bump. Man får helt enkelt tråden att hamna på förstasidan igen.

Kan bara spela efter acord.. Noter är ju omöjligt.

-Hmm, intressant! För mig låter det dock lite konstigt för jag trodde vägen till accordspel gick vägen genom noter. Accord bygger ju på toner och toner beskrivs ju med noter. Antar att du spelar på gehör, vilket jag då isåfall avundas dig.

-Jag hoppas dock för min del att mitt gehör kommer att utvecklas åtminnstonne något med tiden i takt med att jag lär mig spela efter noter. Accordspel låter betydligt svårare så det ser jag som nästa naturliga steg efter det att jag notspelat ett tag. Det var därför jag förkastade en annan bra bok, nämligen Kompa på Piano, del 1 (Rock, Pop, Schlager, Visa), musikförlaget Lutfisken AB. Den låg på för hög nivå för mig men jag kan tänka mig att denna bok är mycket bra för den som redan kan spela efter noter och vill prova på att kompa med accord. Den kanske passar en del av er bättre men för dom som befinner sig på min nivå vill jag verkligen rekommendera Ta det Piano, del 1.

-En uppmaning till er som frågat efter namnet på Ta det Piano, del 1 och tänkt låna den: -Posta gärna några kommentarer om vad ni anser om den, gärna under denna tråd för det vore intressant att få veta er uppfattning om den. Mycket elementär från grunden upp till en låg nivå. Fler sådana böcker efterlyses!

Dels på gehör. Men man måste inte kunna noter för att spela acord. Finns inte så mycket grejjer att lära sig när man spelar efter acord. Så det blir enklare att komma igång. sen blir det mer fylligt och inte plink i plonk. 😉