Jump to content
Annons

Cubase - syncproblem

emilpelle

Recommended Posts

Tja!

Är nybörjare på inspelning. Har precis kommit igång lite med cubase, har ett stort problem. När kag sjunger eller spelar nåt hörs det dirkt ut i högtalarna genom datorns line-in, men in i cubase är ljdet cirka en halv sekund efter. När jag använder t.ex GoldWave och spelar in går ljudet direkt in, syns på ljudkurvan som hänger med direkt när man sjunger nåt.

Har funderat om det är ljudkortets fel, för mitt kort är verkligen kasst! Men eftersom goldwave hänger med så borde det kanske inte vara det?

Nån som förstår vad jag menar och vet vad som kan göras?

Hjälp behövs...

Hade! /Emil

Annons

• Vilket ljudkort har du?
  • Använder du ASIO-drivrutiner?
  • Kolla ljudkortsinställningarna under Devices/Device Setup/VST Multitrack och sänk latencyn om möjligt.

Tja!

Är nybörjare på inspelning. Har precis kommit igång lite med cubase, har ett stort problem. När kag sjunger eller spelar nåt hörs det dirkt ut i högtalarna genom datorns line-in, men in i cubase är ljdet cirka en halv sekund efter. När jag använder t.ex GoldWave och spelar in går ljudet direkt in, syns på ljudkurvan som hänger med direkt när man sjunger nåt.

Har funderat om det är ljudkortets fel, för mitt kort är verkligen kasst! Men eftersom goldwave hänger med så borde det kanske inte vara det?

Nån som förstår vad jag menar och vet vad som kan göras?

Hjälp behövs...

Hade! /Emil

Gå in under options/audio, system i programmet,

I rutan för Audio I/IO finns det nåt som heter ASIO Device

kolla om du har ditt ljudkort där.

Där borde du kunna ändra ditt Latency.

Glöm inte att klicka i "Global Disable" i rutan "Monitoring"

Nu kör jag inte Cubase SX

utan Cubase VST så det kan skilja något på var du hittar Adio I/O.

Lycka till

Kristian