emilpelle Posted December 25, 2005 Share Posted December 25, 2005 Tja! Är nybörjare på inspelning. Har precis kommit igång lite med cubase, har ett stort problem. När kag sjunger eller spelar nåt hörs det dirkt ut i högtalarna genom datorns line-in, men in i cubase är ljdet cirka en halv sekund efter. När jag använder t.ex GoldWave och spelar in går ljudet direkt in, syns på ljudkurvan som hänger med direkt när man sjunger nåt. Har funderat om det är ljudkortets fel, för mitt kort är verkligen kasst! Men eftersom goldwave hänger med så borde det kanske inte vara det? Nån som förstår vad jag menar och vet vad som kan göras? Hjälp behövs... Hade! /Emil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nexustwins Posted December 25, 2005 Share Posted December 25, 2005 Du har nog problem med "latencyn" det betyder att ditt musik program tar några ms på sig att "ladda" låten. Antingen får du sänka latencyn eller flytta bak det du spelat in. 🙂 Ha det gött // Sebbe Link to comment Share on other sites More sharing options...
emilpelle Posted December 25, 2005 Author Share Posted December 25, 2005 Jo, letency betyder fördröjning, så visst är det problem med latencyn, men hur ska jag fixa det? Vet dù? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted December 25, 2005 Share Posted December 25, 2005 Vilket ljudkort har du? Använder du ASIO-drivrutiner? Kolla ljudkortsinställningarna under Devices/Device Setup/VST Multitrack och sänk latencyn om möjligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nexustwins Posted December 26, 2005 Share Posted December 26, 2005 Jo, letency betyder fördröjning, så visst är det problem med latencyn, men hur ska jag fixa det? Vet dù? Ingen aning. Använder inte cubase Link to comment Share on other sites More sharing options...
reso Posted December 27, 2005 Share Posted December 27, 2005 Tja! Är nybörjare på inspelning. Har precis kommit igång lite med cubase, har ett stort problem. När kag sjunger eller spelar nåt hörs det dirkt ut i högtalarna genom datorns line-in, men in i cubase är ljdet cirka en halv sekund efter. När jag använder t.ex GoldWave och spelar in går ljudet direkt in, syns på ljudkurvan som hänger med direkt när man sjunger nåt. Har funderat om det är ljudkortets fel, för mitt kort är verkligen kasst! Men eftersom goldwave hänger med så borde det kanske inte vara det? Nån som förstår vad jag menar och vet vad som kan göras? Hjälp behövs... Hade! /Emil Gå in under options/audio, system i programmet, I rutan för Audio I/IO finns det nåt som heter ASIO Device kolla om du har ditt ljudkort där. Där borde du kunna ändra ditt Latency. Glöm inte att klicka i "Global Disable" i rutan "Monitoring" Nu kör jag inte Cubase SX utan Cubase VST så det kan skilja något på var du hittar Adio I/O. Lycka till Kristian Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts