Jump to content
Annons

Ny låt med djonas...:)


djonas

Recommended Posts

Annons
  • Svar 116
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det var jag som klagade på det sist, men det var inte uppbyggnaden av låtarna jag gick på utan hela din stil och jag måste säga att du har lyckats här. Detta lät ganska annorlunda jämfört dina tidigare verk men ändå Djonas. Bra jobbat...

Dock så är det första partiet i låten helt meningslöst, om jag tillåts ta till sådana kraftuttryck. Som det är nu skulle du kunna klippa bort den första delen och bara sätta igång låten vid trummorna. Det tillför helt enkelt ingenting speciellt eftersom man blir snuvad på den så förväntade konfekten när låten inte river igång.

Mitt tips är att klippa bort trumsolobiten och stoppa in den distade gitarren direkt efter fiolcressendot. Det tror jag kommer bli "fett" som kidsen säger 😄

Sedan tycker jag att låten saknar ett klimax. Det slutar rätt tvärt. Skulle vara skönt med ett mer kaosartat avslut men detta är inte lika akut som inledningen.

Men, förutom detta tycker jag att låten är ruggigt skön. Absolut i övre skiktet av vad du har presterat. Huvudtemat sitter som ett smäck och den lite mer "sitar/ackustisk"-inspirerade biten är klockren.

Bra jobbat!

Edit: Jag prövade att göra en egen liten klippning och kapade partiet mellan 1:04 och 1:34 och det lät snuskigt coolt. Jag ska inte komma här och säga hur du ska komponera din musik men testa det. Jag fick rysningar 🙂

Tackar Pluffo, kul att du tycker att jag har lyckats här. 🙂

Hmm....så du diggar inte introt, haha jag som trodde det skulle falla de flesta i smaken genom att sätta stämmningen. 🙂

Kul att du säger "....den så förväntade konfekten" eftersom det är lite motsägelsefullt av dig med avseende på din kommentar på "This tourniquet won´t tighten my veins". 🙂

Låten slutar tvärt nu eftersom jag inte är klar med arret. 🙂

Kul att du gillade temat. 🙂

Måste testa att klippa som du nämner, vem vet kanske blir helgjutet. 😛

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Pluffo, kul att du tycker att jag har lyckats här. 🙂

Hmm....så du diggar inte introt, haha jag som trodde det skulle falla de flesta i smaken genom att sätta stämmningen. 😉

Kul att du säger "....den så förväntade konfekten" eftersom det är lite motsägelsefullt av dig med avseende på din kommentar på "This tourniquet won´t tighten my veins". 😛

Låten slutar tvärt nu eftersom jag inte är klar med arret. 😛

Kul att du gillade temat. 😄

Måste testa att klippa som du nämner, vem vet kanske blir helgjutet. 😄

Mvh / djonas

Jag tycker inte att introt är dåligt i sig. Jag tycker bara att det inte passar in alls. Lite som att lägga ett hårdrocksstick i en Westlife-ballad ( vilket dock kanske inte vore en så dum idé 🙂 ).

Vad jag klagade på sist var inte förutsägbarhet i den interna låtuppbyggnaden utan förutsägbarheten av hela soundet. Man visste ungefär vad man skulle få redan innan man tryckte på play, och detta tyckte jag var bra med denna låt. Jag hade inte kunna gissa mig till det som komma skulle.

Dock uppmanar jag dig inte att frångå musikteori och skapa spänning utan att förlösa den. Sådant blir man bara vimmelkantig av och det var det som mitt förslag på klippning rådde bot på. Med det introt som du hade satt ihop så kan man inte leverera någonting annat än fullt ös utan att göra lyssnaren förvirrad och konfunderad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bollywood look no further!

Här är juh er Morricone!!!

(lr hur han nu stavas)

Skitbra idé djonas, gôtt gung, kanske göra

nivåskillnaden större mellan "råöset" och "i väntan på råöset".

Kanske också... en litet tydligare "hook/figur", som återkommer...

Ösigt som f-n! 😉

Bra jobbat! 😄

mvh.

Bonamici 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Haha, jo nu kommer jag inte ihåg riktigt, men Ia har en förkärlek för såna här grejer, att ta "världsmusik" och blanda med riff, gitarrsolon och dylikt. Nu är kanske3 inte den här produktionen lika gitarrcentrerad som hans grejer, men när solona väl kommer, särskilt delen med acke, då kan jag inte låta bli att tänka lite på dem, lyssna t.ex. på "six dildo bob and the bluegrass samba from hell", hans sologitarrplatta (har bara hört en, men finns säkert flera.

Ia är för övrigt ute på turné med konstig indisk musik just nu hörde jag viskas om...

Joel

Med risk för hybris skulle jag vilja påstå att skillnaden mellan mig och IA är att hans musik enbart kretsar runt gitarren (vilket iofs är helt underbart) vilket min musik inte gör. 😄

Har även lyssnat på alla de låtar du nämner och visst såklart det finns likheter men jag tycker inte att jag är mer lik honom än någon annan i så fall. 😄

Yes stämmer att han varit på turné med Jonas Hellborg i Indien i november månad. Hade varit coolt att höra. 🙂

Skön låt, det här, Jonas.

Jag gillar den här oriental-hårdrock-mixen oxå... Helt klart en intressant stil du har hittat. Kör hårt! 🙂

Mvh

/Christian

Tack så mkt Kraset. 🙂

Yes gillar den stilen oxå. 😄 Orientalisk musik äger. 😄

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej Djonas!

Fantastiskt snyggt arrangerat.

Blev lite besviken att det var programmerad Oud och sitar.

Oud är ett så fascinerande instrument. Jag har varit helt såld på det sedan jag hörde The tea party(grymt band förövrigt).

Av en tillfällighet så visade det sig att en Kurdisk arbetskamrat till mig hade en kompis som skulle sälja en Oud.

Jag var ju bara tvungen att köpa den. Så jäkla svår att stämma och spela dock.

Vad bortskämmd man är som gitarrist med band på halsen.

Men när man väl får stämmt den och får till tonerna så låter det helt otroligt.

Mer Oud åt folket! :rolleyes:

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vad skall man säga djonas!? Bra som vanligt! Eller kanske skitbra som vanligt 😲

Tack så mkt Eternal. 😄 Roligt att du gillar det.

Nä nu ska jag lyssna lite på dig och se vad du har att erbjuda. 😳

Tjusigt! Låter som en rockinfluerad Dave Grusin på curry, i ett irlänskt slättlandskap! Originellt med andra ord 😳

Tanx schopin.

Haha ok men det är ju bra att det låter originellt i alla fall. 😎

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att introt är dåligt i sig. Jag tycker bara att det inte passar in alls. Lite som att lägga ett hårdrocksstick i en Westlife-ballad ( vilket dock kanske inte vore en så dum idé 🙂 ).

Vad jag klagade på sist var inte förutsägbarhet i den interna låtuppbyggnaden utan förutsägbarheten av hela soundet. Man visste ungefär vad man skulle få redan innan man tryckte på play, och detta tyckte jag var bra med denna låt. Jag hade inte kunna gissa mig till det som komma skulle.

Dock uppmanar jag dig inte att frångå musikteori och skapa spänning utan att förlösa den. Sådant blir man bara vimmelkantig av och det var det som mitt förslag på klippning rådde bot på. Med det introt som du hade satt ihop så kan man inte leverera någonting annat än fullt ös utan att göra lyssnaren förvirrad och konfunderad.

Kul att du tycker att soundet i låten inte är lika förutsägbart nu för då blir det ju mer spännande att lyssna på kanske. 😮

Ska kolla på introt igen och kanske klippa där som du säger. 😛 Måste ju testa i alla fall. Återkommer...

Tack för kommentarerna Pluffo. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
så jävla vackert att ord inte kan beskriva det.

Ligger inte detta i affärerna i framtiden så hittar jag bara ett ord för det...SKANDAL.

och jag som inte en brukar stå ut med Hårdrock.

otroligt!

/Bajenuffe

Tack så mkt Bajenuffe! 😱

Kul att du gillar det trots att du inte brukar lyssna på hårdrock i normala fall. 😠

Några av mina tidigare låtar, närmare bestämt 8 stycken finns faktiskt numera tillgängliga på skiva 😆 för att införskaffas via Statue Record Group LA. Klicka här!

Du kan även besöka min hemsida!

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Bollywood look no further!

Här är juh er Morricone!!!

(lr hur han nu stavas)

Skitbra idé djonas, gôtt gung, kanske göra

nivåskillnaden större mellan "råöset" och "i väntan på råöset".

Kanske också... en litet tydligare "hook/figur", som återkommer...

Ösigt som f-n! 😉

Bra jobbat! 😛

mvh.

Bonamici 😎

Tackar Bon! 😄

Öh...😮 Morricone..who? 🙁 ingen aning. 😳

Kul i alla fall att du diggar det. Håller i skrivande stund på att kolla över mixen samt eventuellt variation på det återkommande temat. 🙂

Ha det gött

Mvh / djonas

Edit: ...btw, trevligt att du skrivit i min gästbok. 😄

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bollywood look no further!

Här är juh er Morricone!!!

(lr hur han nu stavas)

Skitbra idé djonas, gôtt gung, kanske göra

nivåskillnaden större mellan "råöset" och "i väntan på råöset".

Kanske också... en litet tydligare "hook/figur", som återkommer...

Ösigt som f-n! 😉

Bra jobbat! 😛

mvh.

Bonamici 😎

Tackar Bon! 😄

Öh...😮 Morricone..who? 🙁 ingen aning. 😳

Kul i alla fall att du diggar det. Håller i skrivande stund på att kolla över mixen samt eventuellt variation på det återkommande temat. 🙂

Ha det gött

Mvh / djonas

Edit: ...btw, trevligt att du skrivit i min gästbok. 😄

http://en.wikipedia.org/wiki/Ennio_Morricone

Här kan du läsa litet...

mvh.

Bon 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt fräckt dramatiskt intro!

Sen fräckt sväng och bra arr.

Gillar sitar-partiet men skulle kanske vilja lyfta det akustiska gitarrkompet där lite.

Du spänner över ett stort fält; "världsmusik", folkmusik, progg, fusion och jazz men lyckas fan i mig få ihop det utan att det låter konstlat. Skall du inte lägga sång också 😉🙂🙂

Imponerande 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dehär va riktigt fyndigt, vid 03:40 tycker jag att trummorna lackar ur för mycket för att låta bra dock. Lite otippade panningar här å var med.

mycket stiligt stycke  🙂

Tackar Coffeemidget. 🙂

Hehe blir det lite för tungt för dig där vid 3:40 din softis. 😄

Kul att du gillar panningarna....öh tror jag att du menade i alla fall....🙂

Mvh / djonas

Hej hej Djonas!

Fantastiskt snyggt arrangerat.

Blev lite besviken att det var programmerad Oud och sitar.

Oud är ett så fascinerande instrument. Jag har varit helt såld på det sedan jag hörde The tea party(grymt band förövrigt).

Av en tillfällighet så visade det sig att en Kurdisk arbetskamrat till mig hade en kompis som skulle sälja en Oud.

Jag var ju bara tvungen att köpa den. Så jäkla svår att stämma och spela dock.

Vad bortskämmd man är som gitarrist med band på halsen.

Men när man väl får stämmt den och får till tonerna så låter det helt otroligt.

Mer Oud åt folket!

/Kristoffer

Tack så mkt Stolle. 🙂

Hade jag haft en riktig Oud och Sitar så hade jag självklart lärt mig att spela på dem och bara gjort sån musik haha, men tills vidare får jag och ni/du nöja er med virutella sådana, även om jag tror det skulle skära i hjärtesjälen på stackars Mr Shankar om han hörde detta. 🙂

Får man fråga hur mkt du gav för din Oud? Hade ju varit apcoolt att äga en sån. 😄

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Riktigt fräckt dramatiskt intro!

Sen fräckt sväng och bra arr.

Gillar sitar-partiet men skulle kanske vilja lyfta det akustiska gitarrkompet där lite.

Du spänner över ett stort fält; "världsmusik", folkmusik, progg, fusion och jazz men lyckas fan i mig få ihop det utan att det låter konstlat. Skall du inte lägga sång också 😄  😄  🙂

Imponerande 🙂

Tack så mkt pwayne. 🙂

Extra roligt att du radar upp mina favoritgenrer inom musiken då det är dessa som inspirerar mig mest. 🙂

Sång?...öh 🥰...nope blir nog inget med det...😉

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt!

Ovanligt att höra distad gitarr i denna typ av musik.

Har lyssnat på det du har haft ute här och inget jag hört är dåligt på något sätt...tvärtom. Måste säga att du är en jäkel på att spela 😱

Ser fram emot den nya versionen

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt!

Ovanligt att höra distad gitarr i denna typ av musik.

Har lyssnat på det du har haft ute här och inget jag hört är dåligt på något sätt...tvärtom. Måste säga att du är en jäkel på att spela 🙂

Ser fram emot den nya versionen

Tack Roger! 🙂

Kul att du diggar stilen. Skönt att höra att inget du hört var direkt dåligt, pust. 😉😆

Får se nu om jag kan få tummen ur och göra klart låten nu. 😎

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön låt! När du skrev progressiv hårdrock med oriental-influenser, förväntade jag mig någonting i stil med Dream Theaters Home, om du hört den. I din låt är det dock mindre hårdrock och mer orientalinfluenser, om du förstår vad jag menar. Och ingen halvbra sångare heller, tack och lov...

Det enda jag tycker är synd är att slutet är så adrubt (är det ett ord? 😉 ). Det tycker jag du borde göra något annat med, kanske avsluta i värsta hårdrocksstil med trum och gitarrsolon och ett enda stort BAAAM! Om du förstår vad jag menar...

Fast vem vet, det gör jag knappt själv... 😆

För övrigt, grymmaste introt någonsin!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav 3500 kr för Ouden. Tror nog den kostade motsvarande 5-6000 kr nere i Syrien där den är köpt. Killen behövde pengar.

Ok hmm...kanske ska ta och investera i en Oud. 🙂

Hade ju onekligen varit nice att ha. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön låt! När du skrev progressiv hårdrock med oriental-influenser, förväntade jag mig någonting i stil med Dream Theaters Home, om du hört den. I din låt är det dock mindre hårdrock och mer orientalinfluenser, om du förstår vad jag menar. Och ingen halvbra sångare heller, tack och lov...

Det enda jag tycker är synd är att slutet är så adrubt (är det ett ord? 🙂 ). Det tycker jag du borde göra något annat med, kanske avsluta i värsta hårdrocksstil med trum och gitarrsolon och ett enda stort BAAAM! Om du förstår vad jag menar...

Fast vem vet, det gör jag knappt själv... 😮

För övrigt, grymmaste introt någonsin!

Tack så mkt Lynxo!

Självklart har jag hört "Home". En av favoriterna. 😛

Slutet är abrupt nu pga att jag inte är färdig med låten utan slängde upp den mest för att få kommentarer om arret. 😄

Nu har jag ju fått det så en ny och förhoppningsvis färdig version kommer inom kort men ett fetare slut. 😛

Kul att du gillade introt. 😛

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...