Jump to content
Annons

Inspelning av digitala trummor...HJÄLP!

Bajenuffe1

Recommended Posts

Insåg ganska snabbt när jag köpte in prylar till mig "hemma studio" att jag skulle bli tvungen att införskaffa ett digitalt trumset. Det blev ett Medeli dd602. Jag är helnöjd med trumljuden även om de är ganska få. Det jag har problem med är att spela in trummorna. Ljudet kommer in schysst och låter verkligen bra men... Ljudet är förskjutet så allt låter otight. Visserligen är jag ingen Gene Kroupa på trummer men SÅ kass som takten som spelas in är jag INTE. Just nu kopplar jag trummorna direkt till 2 in kanaler på Ljudkortet (WaMi Rack 192L). Alla andra instrument (Bas, Gitarr och Sång) spelas in med 6ms Latency och det är inga problem. Jag skulle vilja ha råd hur jag kan lösa detta. Skall jag kanske koppla trummorna via MIDI? Är det bättre? Jag vill verkligen spela trummorna "manuellt"

Jag kommer kröna den person som hjälper mig lösa detta till KUNG!

/Bajenuffe

• 2 weeks later...
Annons

Hej

Är ingen trumvirtuos själv, men att spela in midi har ju definitvt sina fördelar, tex möjlighet att redigera i efterhand, byta samplingar osv. Förutsätter att du har någon VSTi för detta samt lite samplingar. Dock kan ju sånt hittas gratis eller till lågt pris.