Jump to content
Annons

"Gitarrplink"


Qwacker (oregistrerad)

Recommended Posts

Qwacker (oregistrerad)

Läget är så att jag har fastnat i ett mönster när jag försöker komponera lite musik med min gitarr, ackord går juh alltid att ta, men när jag ska plinka, alltså vet inte om det har nått namn, men fingerspela typ. Så hur jag än försöker, så slutar det med att jag plinkar exakt på samma strängar om o om igen i samma takt o så.

Finns det inga "mallar" på olika fingerplinkande man kan ta på olika ackord eller så? kanske på internet? Måste bara ut ur den onda cirkeln!

Tack på förhand

Mvh

Q

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns en klassiker när det gäller fingerspel, kommer inte på vad den kallas. Lyssna på bl.a. Beatles - Happieness is a warm gun m.m.

Finns nog mängder tabulatur att tanka ner på nätet. Testa såna tabbar som du kan hitta ljudexempel till ex. låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä. Öppna stämningar är det bästa man kan göra när man kört fast i gitarrspelet. Det går att spela helt andra saker eftersom man kan köra mycket med lösa strängar.

Det blir en massa spännande färgningar på ackorden och man har inte riktigt koll på vad man gör. Mycket i gitarrspel bygger ju på hur det lämpar sig att ta olika grepp och vilka färgningar som faller sig naturligt.

Testa stämma som ett vanligt öppet E i valfri tonart.

D.v.s. ex (E-dur nedifrån och upp):

E

B

E

G#

b

e

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror mycket på vilken musikstil du spelar.. det finns en massa kända "rolls" i country och liknande.. annat om man är trubadur..

Bästa som alltid när man ska lära sig en ny musikstil eller en ny teknik är att planka. När man spelat några olika modeller som man lärt sig bra brukar man få ett litet "eureka" och sen är det bara att ösa! =)

Lycka till..

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara ut ur den onda cirkeln!

Känner du så starkr för det så måste du öva på annat.

Som någon sa, spela lite annorlunda låtar. Om du t.ex. gillar Creedence och bara spelar deras grejer så händer det inget, skaffa tabulatur på några helt annorlunda artister.

Sen kan man alltid besöka All Guitar Chords. Där finns alla möjliga och omöjliga ackord och skalor. Du kjan ta fram nån skala och se vilka ackord som passar skalan osv...

Själv har jag varit jävligt less och suttit fast i hårdrocks-moll-skalor som man visserligen kan som rinnande vatten, men när man improviserar blir det samma grejer om och om igen. På ovanstående länk har jag hittat lite orientaliska och andra skumma skalor som jag försöker färga spelet med. Nu är det helt plötsligt kul att lira igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

spendera mycket tid med gitarren, kanske om du letar lite tabs att det ger upphov till lite mer plockerfarenhet jag vet inte, men jag tror det mest är att plocka själv om du vill utveckla något eget. Det talades lite om färgningar och sånt, låter bara överskattat att stämma om gitarren, däremot kanske du ska flytta ner capon ett par band så mellanrummen mellan tonerna är lättare och ta, om du har små händer.(så når du mer och får bättre variations möjligheter.)

flumma lite lek lite så kommer det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...