Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har tidigare använt Garageband som låtskrivnings/skiss-bandspelare. Nu har jag inte längre mina Digidesign ljudkort och kan inte köra ProTools så då är GB enda alternativet..

Det knepiga (men bra om man bara råskissar) är att på min iBook finns ingen ljudingång utan endast en mick ibyggd i skärmen och hörlursutgång..

Men men, några frågor:

1. Går det att importera ljudfiler och i så fall hur? Har försökt klippa/klistra samt drag/drop men jag kanske har testat fel filformat.

2. Går GarageBand att köra Rewire med ProTools som masterprogram? (Tror inte jag kommer vilja skiljas från GB sen när jag kan köra PT igen...)

3. Vad är det för pluginformat? Var ligger pluggarna? Hur tar man bort vissa? Har en massa demo pluggar som bara slöar ner programmet bl.a. NI B4 och en massa Pluggos.

Annons
Posted
Ingen som har koll på GarageBand?

Jag skulle åminna mig att Chris kör Garageband. Han kan säkert svara.

Posted

1: vad menar du med ljudfiler? är det loopar så får du göra Apple Loops av dem, det gör du i Apples gratis program Apple Loop Utility.

2: Nej. GB är ett Rewire Master program så det går att rewirea Reason till GB.

3: AU; audio units samma som för Logic. Pluggarna ligger på 2 ställen.

användare/Bibliotek/audio/plugins/components

och

HD/Bibliotek/audio/plugins/components

PM är alltid bäst för direkt svar.

😎

Posted

Tack.

1. Jag menar ljud överhuvudtaget. Om det går att importera filer till programmet. Måste man göra loopar? När jag har skaffat Apple Loop Utility, hur får jag då in filerna i GB och vad är det för format som gäller?

2. Ok. Misstänkte det. Det går inte att koppla ihop dom på något annat sätt?

3. Javisst. Det borde jag ha förstått.

• 2 weeks later...
Posted

Var laddar man ner Apple Loop Utility? Jag kanske är helt blind men jag hittar det inte någonstans på apple's hemsida.

Posted
1. Jag menar ljud överhuvudtaget. Om det går att importera filer till programmet. Måste man göra loopar? När jag har skaffat Apple Loop Utility, hur får jag då in filerna i GB och vad är det för format som gäller?

2. Ok. Misstänkte det. Det går inte att koppla ihop dom på något annat sätt?

3. Javisst. Det borde jag ha förstått.

Dra och släpp audio från skrivbordet.

Efter att ha spart en loop i ALU så är det att antingen dra in den från skrivbordet till lämplig spår eller dra den till loop-browsern så indexeras den.

Posted
Var laddar man ner Apple Loop Utility? Jag kanske är helt blind men jag hittar det inte någonstans på apple's hemsida.

kanske här????

🙁

Google din bäste vän på nätet . . . . 🙂

i know . . i'm a smart-ass . . . . :rolleyes:

audio till GB ska vara 44.1/16 aiff

alla mina svar utgår ifrån GB vers 2 (dvs 2.02)

• 2 weeks later...
Posted

Ok. Tack! Trodde det skulle räcka att söka med sökfunktionen på apples egna hemsida men tydligen inte..

Näpp jag kör GB v.1. Köpte i veckan Mac os 10.4 tiger och trodde i min enfald att det även skulle följa med en uppgradering av iLife paketet men icke. Det får man bara om man köper ny dator. Den kostar iof bara 800:- men jag är totalblack efter Digi002r inköp mm.

Posted

Nu finns iLife 06 med GarageBand 3

Ähh va fa . . n det tar aldrig slut. 😳