Jump to content
Annons

Det blir fördröjning på allt jag spelar in.

SvenTheMan

Recommended Posts

Jag kopplar gitarren direkt i line-in på mitt ljudkort med en telesladd. Sen när jag spelar blir det en liten fördröjning på ljudet. Om jag spelar in till en metronom i tex CoolEdit så ligger det inte i takt sen när jag spelar upp det. Snälla hjälp mig? Jag kan inte så mycke om inspelning och har ingen aning om vad ja ska göra.

MVH/Nisse

Annons
Guest laregina

Hej, det kan vara mycket som spökar.

T.ex. minnet, ljudkortet (kapacitet) är det första jag tänker på men jag är inte heller något proffs men jag skulle kolla de två sakerna först.

Sedan kolla mjukvara och datorns op-system, du kanske behöver uppdatera?

(Är de kompatibla? Har själv haft problem med det för nytt program osv.)

Lycka till! Linda

Det handlar om ljudkortet och dess buffer/latency (fördröjning)

Vilket ljudkort har du?

Och vilken sorts drivrutin använder du i Cool Edit? WDM hoppas jag? Inte MME?

Edited by Linus

Det du upplever är fullt normalt och brukar kallas för latency. Är det ett enklare ljudkort du har så finns inga intsällningar för Latency såvida du inte laddar hem ASIO-drivisar på http://www.asio4all.com/ . Tror inte att funktionen "latency compensation" finns i Cooledit som det finns i det flesta kraftfullare DAWs som t.ex Cubase och Logic.

Mer om latency här på forumet.

Cool Edit använder inte ASIO, och därmed kan vi stryka tipset om ASIO4ALL.

Som jag sa, kolla så att du använder WDM och inte MME. Öppna upp ljudkortsinställningarna. (Options/Device Properties/Wave In)

Kryssa i rutan Try as WDM.

Latency-tiderna kan kompenseras om du skriver in antal millisekunder "manuellt" i rutan Multitrack Latency.

Hur många ms du ska skriva in, kan du få veta av din ljudkortsdrivrutin. Därav frågan om vilket ljudkort du har. 😱

Edited by Linus

Tack för alla svar!!! Ja prova att kryssa i den rutan i Cool Edit men det funka inte.. Om ja ska ändra multitrack latency vad ska jag då ändra till? Kanske kan prova mig fram men de verkar ju riktigt bra o fråga saker här=) Jag har ett Creative SB x-fi, men jag har spelat in lite med CoolEdit på en annan dator som är myclet äldre och med äldre ljudkort. Den datorn ja använder nu är en helt ny och väldigt "bra".

Men kan de funka om jag använder ett annat program som Cubase och laddar ner den där asio4all??

MVH/ Nisse

Cool Edit använder inte ASIO, och därmed kan vi stryka tipset om ASIO4ALL.

Åå.. 🙂 Sorry att jag kommer med missledande info.. (har inte använt cooledit sen 96 versionen.. Men den var bra)

Kul att det löste sig! 😄

Jaa!!!! D funkar nu!!!!! Ja hitta nån jäkla knapp i Creative Audio Console där man växla från entertainment mode till audio creation mode!! Så glad nu 🙂 Men tack tack för hjälpen!

Nu ska de spela in musik 😄 God Jul!

Se till att stänga av alla effekter i den konsolen också, såsom SVM, chrystal Bit mm.