Jump to content
Annons

Låg ljudnivå vid inspelning av midi

Recommended Posts

Guest Nunslaughter
Posted

God kväll,

Första gången jag skriver här, brukar annars mest sitta och läsa, så som många andra, vad jag förstår. Jag har även testat att söka forumet efter en eventuell lösning men jag verkar inte förstå mig på sökmaskinen då den vid varje sökning visar samma träffar.

Nåväl,

problemet mitt är då det att ljudnivån blir väldigt låg när jag spelar in midi.

Detta gör jag genom ett M-Audio Keystation 49e MIDI-klaviatur (USB) till Cubase SX1. Vilken vsti jag kör spelar ingen roll. Samma problem yttrar sig med alla jag testat.

Om jag tex spelat in några audiospår och ska spela in midin (säg stråkar) så sänker 'den' automatiskt ljudnivån. Höjer jag volymen i vsti:n så sänks den efter 3-4 knapptryck. Samma händer ifall jag lägger till en kompressor på midispåret och höjer Gainen där.

Vad göra? Problemet uppstår inte om jag manuellt 'målar' in midispåret, kan det verkligen vara hårdvaran? (hoppas jag naturligtvis inte)

Tack på förhand,

Toni

Annons
Posted (edited)

Har du ställt in midivolume i sequencern till 127 och kontrollerat att sequencern inte har någon form av aktiverad automation.. eller MIDI-reset?

Ställer du in dessa parametrar på keyboardet, nollställer sequencern dem antingen när man "loopar" sequencern eller eventuellt trycker på Stopp.

Detta borde vara enkelt att lösa.

Edited by Lundin
Posted

Låter som om ditt keyboard skickar volymmeddelanden. Kolla i eventlistan (eller vad det nu heter i ditt sequencerprogram) om det finns några volymmeddelanden i det du spelat in.

Guest Nunslaughter
Posted

Hej och tack för svaren,

Volymen på den aktuella midi-kanalen i sequencern är på 127.

Ifall jag rör volymen (på den aktuella midi-kanalen i sequencern) upp och ner medans jag spelar på keyboarden så är volymen på 'normal' nivå, dvs hög. Slutar jag 'röra' blir volymen låg.

Jag tror inte (är ganska säker) att jag har någon automation igång. Detta händer alltså på nya projekt.

Midi-reset?

Ska kika i eventlistan. Tyvärr är jag inte i studion för tillfället.

Tacksam för svar,

Toni

Posted

Hej på dej.

Om du kommer fram till att volyminställningarna kommer farande från ditt keyboard så testa att filtrera bort dom i midi filtret...

go jul...

Guest Nunslaughter
Posted
Hej på dej.

Om du kommer fram till att volyminställningarna kommer farande från ditt keyboard så testa att filtrera bort dom i midi filtret...

go jul...

Då hoppas jag på det och tackar för tipset. Återstår problemet så bumpar jag upp tråden.

God jul

Posted
Hej på dej.

go jul...

Det kan ju faktiskt vara som Whagang säger..att ditt keyboard skickar continous controlchange messages som ställer "tillbaka" värdet till 100 exempelvis.

Guest Nunslaughter
Posted
Hej på dej.

go jul...

Det kan ju faktiskt vara som Whagang säger..att ditt keyboard skickar continous controlchange messages som ställer "tillbaka" värdet till 100 exempelvis.

Efter filtreringen så funkar det mycket bättre.

Tack ska ni ha.