Jump to content
Annons

Matchat par mickar?

krissman

Recommended Posts

Annons

Om man jobbar med rena stereoupptagningarmed X/Y eller A+B micning så vill man gärna ha högkvalitativa micar som är matchade.. Normalt sett så klarar man sig fint utan matchade micar. Dessutom så är många nyare micar så pass jämna i kvalién att man knappast behöver matchade par numera.

Det vete 17 om jag vill hålla med om... 😱

De flesta micar - speciellt bland de billiga kinesiska modellerna som är vanligast i dag eftersom de är så överkomliga i pris, har en viss spridning. Har man tur, så får man tag på ett par som ligger tillräckligt nära varandra för att kunna räknas som ett matchat par, men det är nog mer undantag än regel... 😱

Tittar man på tillverkare som Neumann, så är det däremot säkrare att man inte behöver köpa ett matchat par för att det ska ge en bra stereobild med två omatchade - men då pratar vi om lite högre kostnader.

De flesta större tillverkare (jodå - även Neumann, Earthworks och andra) kan dock erbjuda matchade par för de som vill vara helt säkra.

Vissa Kina-tillverkade, som Studio Projects, kan fås nivåmatchade (håll utkik efter en svart, röd eller grön prick på kartongen), medan exempelvis de ryska Oktava MC012 kan levereras i matchade par, där både nivå och frekvenssvar är matchade för varje par.

Grejen är att jag inte riktigt förstår meningen med det. Jag förstår att det är tänkt att man ska ha det vid stereo-inspelning, kanska till överhäng på trummor. Men hur stor chans är det att ljudet som är på både vänstra och högra sidan låter likadant. Och alltså behöver mickar som är matchade. Om jag har två stycken som är köpta vid olika tillfällen, och som är av bra kvalitet, så borde det ju inte spela någon roll.

Allt beror på vad man skall spela in. Är det OH till trummor spelar det ingen roll om du frågar mig. Matchning är inte heller någon fråga i närmickning över huvud taget.

Man brukar inte matcha stormembranare, de används ju sällan för riktig stereoinspelning om vi pratar amatörnivå. Behovet är väl mest för småmembranare som används för "äkta" stereoinspelning.

Jag brukar spela in symfoniorkestrar, körer, kammarorkestrar och sånt. Då använder jag oftast två mickar som huvudpar.

Jag har ändå inte inte tyckt det varit värt att betala extra för matchade mikrofoner.

Orsaken är som följer:

- bra tillverkare har så små skillnader mellan mikrofonerna så skillnaden är försumbar. (så länge inte "receptet" på mikrofonerna ändras). Exempel på tillverkare med noggrann kvalitetskontroll är de stora gamla märkena: Schoeps, Neumann, Sennheiser, Akg, MicroTech Gefell och några till. Neumann sålde länge inte matchade mickar helt enkelt för att det inte var nån skillnad. Den amerikanska importören tvingades lägga exempelvis 2st KM184 i en flott trälåda och kalla dem matchade. Till slut fattade även tyskarna att det var ett krav för den amerikanska marknaden.

- skillnad i känslighet spelar ingen roll om man ställer in volymerna med potentiometrar. De hamnar ändå inte exakt likadant. På senare tid har jag bytt upp mig till en mikstärkare med omkopplare för volymen, kanske tänker om framöver.

Den skillnad som kan spela roll är skillnad i frekvensgång och i riktverkan. Att matcha sånt kostar pengar, det är mycket lättare att matcha känslighet (som ju inte spelar nån roll om du ställer volym med potentiometer).

OM det är stora skillnader i frekvensgång mellan mikrofonerna i ett par (A/B eller ORTF) så kan man höra det genom att instrumenten "vandrar" lite grann i ljudbilden. En löpning som börjar lågt i Cellona kanske ligger långt till höger. Ju högre upp de kommer i registret så kan ljudet vandra lite mot mitten för att kanske vandra tillbaka till höger igen. Det här kan hända ändå, beroende på akustiken i lokalen men det är en skön känsla att veta att det inte är mickarna.

Vid körinspelning kan man ibland höra att S-en (de skarpa S-ljuden) kan vandra lite i stereobilden. Även detta kan hända även med matchade mickar.

Om skillnaderna är tillräckligt stora så kan det störa lyssnaren.

MEN- det skall ganska mycket till. Jag har gjort stereoinspelningar med en omni och cardioid mick utan jag mått illa av ljudet. Då är det rätt skillnad mellan mickarna.

Min personliga tro är att mycket av pratet om matchade par beror på två saker:

- marknadsföring. Kan man få folk att tro att det är bättre så kan man ta några kronor extra.

- dålig kvalitetskontroll hos vissa tillverkare. Har man så dålig kvalitetskontroll så att mickarna låter olika så måste man ju matcha dem för att de skall kunna användas i "äkta" stereo. I andra användningar spelar det nog ingen roll.

Men det kan nog skilja en hel del mellan olika examplar av lågprismickarna. En del av dem är så billiga att jag inte tror någon på fabriken ens lyssnar på dem. Kanske vore bästa modellen att ta hem 10 mickar och själv välja de 2 som låter bäst. Köper du matchat kanske du får de 2 som låter sämst? (Rätt elak gissning det där sista).

Sammanfattningsvis:

Om du tänker spela in akustisk musik i "äkta" stereo så kan det löna sig att köpa matchade mickar. Annars vet jag inte om något tillfälle då det spelar roll.

Å andra sidan, om du ändå tänker köpa ett par mickar i klassen över 10.000:- styck, så kan du ju lägga till några kronor extra för matchningen. Det är ju ingen nackdel om du säljer dem senare, folk verkar tro att det spelar roll och betalar lite extra.

Gunnar