Jump to content
Annons

vilken dator ska jag köpa...?

fassiho

Recommended Posts

Hej! Tänkte överge min iBook G3 och satsa på en PC istället. Efter att ha kollat runt i alla trådar om musikdatorer hit och hemmabygge dit så är jag nu helt yr i huvudet...

Jag skulle vilja ha reda på vilka prestanda som krävs av en dator för att kunna använda mig av det jag nu kör i G3:an.

Kör alltså Logic Express, och när jag gör en låt vill jag problemfritt ( utan att datorn hänger sig) kunna använda mig av cirka: fem audio kanaler, Batttery sampler på en kanal, Exsp24 på tre kanaler, Sonic soft synth på tre kanaler, Reaktor soft synth på 3 kanaler. Jag vill också kunna använda t.ex Platinumverbs och liknande effekter på de flesta av kanalerna. Nu måste jag hålla på och bounca mina spår hela tiden och det gör mig galen.

Jag kommer inte göra något hemmabygge då jag inte kan den biten för fem öre. Därför vore jag tacksam om någon kunde tipsa om bra datorer utöver den prestanda info jag vill ha reda på.

Annons

Hej!

Logic finns endast till Mac!

Ifall du kan tänka dig andra program som exempelvis, Cubase SX, Sony Acid, Ableton Live, o.s.v. så borde en Intel 3.0 GHz / AMD 3200+

samt 2GB minne kunna fixa dina specar! Men varför inte en G5:a eller en beggad G4:a! Jag skulle aldrig byta plattform, är helt onödigt!

Alltså jag kör PC men körde jag Mac skulle jag aldrig byta till PC. Alla snackar alltis om PC´s som aldrig hängt sig, min hänger sig (minst) en gång om dan 🙂!

Edited by Hans

Tack för hjälpen! Skulle vilja hålla mig till Mac, men som min situation ser ut nu så måste jag byta till en PC.. Har inga problem med att köra Cubase.

Det jag egentligen ville veta var om jag med mina krav måste köpa en dedikerad musikdator för 20000:- eller om det räcker med att köpa något färdigkomponerat datorpaket för 10000-15000:- (som är min budget..).

De specifikationerna jag fick, är de minimikraven för att min dator ska funka bra när jag jobbar?

Hej!

Processorn kan säkert vara långsammare och ändå klara dina spec bra men är så billig så finns ingen anledning att ha långsammare.

Angående minnen så beror det ju på hur stora sampling-instrument du ska använda samt om du kör dessa med "direct from disc" eller

ifrån RAM - men 2 GB är ju bra att ha i vilket fall! Har själv nyligen beställt en AMD X2 3800+ CPU med dubbla processorer som lär vara

ruskigt kraftfull till cubase & Co! Ännu kraftfullare (ex X2 4200+) går säkert att finna med 2 GB och dubbla 250 GB hårddiskar för innunder 15,000 färdigbyggt!

Valde AMD för att de är svalare samt snabbare! Intel Pentium kommer säkert att ta över hela marknaden när (om?) de så småningom kommer ut med billiga

dubbla/fyrdubbla och ytterst strömsnåla Pentium M-processorer för statonära datorer, men det lär antagligen också dröja ett tag, så tills dess - AMD X2!

Edited by Hans