Jump to content
Annons

Gitarrinspelning


nikk (oregistrerad)

Recommended Posts

nikk (oregistrerad)

Hej!

Har inte spelat in gitarrbaserad musik förut. Jag har gjort några låtar dock.

Jag undrar vad du/ni tycker vad gäller gitarrinspelning.

Bör jag lägga tex, en kompgitarr två ggr. dvs. en höger en vänster eller kan det räcka med att lägga en?

Vet att frågan kan ses som ganska lam, men frågar man inte så får man inget veta, juh.

Vill bara veta vad ni tycker, ok? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nikk (oregistrerad)

Ok, så låt oss säga att jag har 6-8 låtar att sammanställa en "demo" med,

kan det att funka om jag lägger 2 panorerade i vissa låtar och vissa låtar med bara en plus ev. stämmor på. Eller tror ni det kommer att låta konstigt då?

Tacksam för att ni svarat, och att ni svarar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så låt oss säga att jag har 6-8 låtar att sammanställa en "demo" med,

kan det att funka om jag lägger 2 panorerade i vissa låtar och vissa låtar med bara en plus ev. stämmor på. Eller tror ni det kommer att låta konstigt då?

Tacksam för att ni svarat, och att ni svarar... 🙂

Testa så får du se! Men jag skulle isåfall lägga x2 komp genom alla låtar...

Jag brukar göra så själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ja tycker att det blir bäst ifall man inte överdriver med allt för mycket gitarrpålägg... det kan bara låta grötigt... jag brukar lägga 2 gitarrer.. max 3...men bara om det krävs något stöd eller push av något slag. Man ska panorera gitarrerna... men inte max panorera... max brukar väll vara 63 el 64... så jag skulle rekomendera att panorera en vänster ca 30-40 och en höger ca 30-40... håll allt annat centrerat... och om du nu gör gitarrbaserad musik... dra upp gitarrerna mycket... o eq:a lite i det höga mellanregistret, ca 2000-4000 hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.. Gör som Herr Q säger.. Och för att få det att låta übertight så brukar jag gata (gejta) gurorna.. Den tighataste guran får helt enkelt keya den andra guran.. För att få det att låta fett och homogent utan gröt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Japp.. Gör som Herr Q säger.. Och för att få det att låta übertight så brukar jag gata (gejta) gurorna.. Den tighataste guran får helt enkelt keya den andra guran.. För att få det att låta fett och homogent utan gröt. 🙂

Berätta mer, vad för plugg, hur gör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

beror lite på vad det är för musik tycker jag. men är det nån form av rock så absolut två gånger panorerat ( om du kan spela tajt annars låter det bara illa ).

Spela exakt lika båda gångerna.

Typ. Dubbning är bra. Jag brukar inte dubba om jag spela en låt med akustisk gura, men är det rockigare så blir det dubb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.. Gör som Herr Q säger.. Och för att få det att låta übertight så brukar jag gata (gejta) gurorna.. Den tighataste guran får helt enkelt keya den andra guran.. För att få det att låta fett och homogent utan gröt.  😛

Berätta mer, vad för plugg, hur gör man?

Nja.. Saken är den att sist jag gjorde det så använde jag ingen plugg.. Utan riktig hårdvara :rolleyes: T.ex en http://www.drawmer.com/ds201.html borde funka.. Men samtidigt så borde det finna VST-pluggar som kan fixa det här också.. Det är lite samma princip som med sidechain (fast jag vill kalla det ducking). Man använder en gate med en key-input helt enkelt.

Ha en bra dag nu!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

Den här gate-funktionen är jag väldigt intresserad av.

Dock får det nog bli en mjukvarulösning för nu (om det finns).

Är det någon som vet mer om hur detta funkar och om det finns någon plugg som klarar detta? Skulle vara kul att kunna prova en demoversion av en sån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

Den här gate-funktionen är jag väldigt intresserad av.

Dock får det nog bli en mjukvarulösning för nu (om det finns).

Är det någon som vet mer om hur detta funkar och om det finns någon plugg som klarar detta? Skulle vara kul att kunna prova en demoversion av en sån.

Jag sökte lite med Google och då dök denna upp http://www.ismusic.ne.jp/slim_slow_slider/vst/

Borde kunna funka även om jag inte testat den ännu.

SideChain gate/expander alltså. Nerladdningslänk här: http://www.ismusic.ne.jp/slim_slow_slider/.../sidechgate.zip

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...