Jump to content
Annons

NĂ„gon som har en ide?

shapeshifter

Recommended Posts

😠 [NĂ„gon som har en ide vad som Ă€r felet med min dator..

en kompis byggde en dator som skulle fungera perfekt med mina musikprogram. Men det bara krÄnglar):

I cubase sÄ "hackar och stammar" alla spÄren och sÄ fort jag aktiverar t.ex vst instruments sÄ hackar den Àn vÀrre. NÄgon ide innan skiten Äker ut genom fönstret?

Annons

Det lÄter som om du har stÀllt in för kort latency...

En annan bidragande orsak kan ocksÄ vara att du inte har optimerat XP för bakgrundstjÀnster.

Kolla för sÀkerhets skull:

Högerklick pÄ "Den hÀr datorn"

VĂ€lj "Egenskaper" i manyn som kommer upp

Klicka pÄ fliken "Avancerat"

Klicka pÄ "InstÀllningar" i "Prestanda"-rutan

Kolla sÄ att "Justera för bÀsta prestanda", Àr valt - gör annars det och klicka sedna pÄ "VerkstÀll"

Klicka pÄ fliken "Avancerat"

I rutan "ScemalÀggning av processor", vÀljer du "BakgrundstjÀnster"

Klicka OK

Klicka OK

Klart!

NÄgot annat att kolla upp, Àr att det inte finns nÄgon virusdödare som ligger och snurrar. Norton Àr extra aggressivt, sÄ det Àr ingen höjdare att anvÀnda i musikburkar

Det lÄter som drivrutinsproblem tycker jag.

Har du kollat att du har dom senaste drivrutinerna till ditt ljudkort installerade?

Samt att ditt musikprogram Àr instÀllt pÄ att anvÀnda rÀtt drivrutin nÀr den spelar upp och spelar in?

Har du laddat ner senaste drivrutinerna till ljudkortet?

Hur mÄnga samples har du stÀllt ljudkortets buffer pÄ?

( GÄ in i instÀllningarna för ljudkortet i windows och kolla. )

Vilka ljuddrivrutiner anvÀnder du i Cubase?

har laddat ner de drivrutinerna senaste frÄn ESI.

> Hur mÄnga samples har du stÀllt ljudkortets buffer pÄ?

GÄ in i instÀllningarna för ljudkortet i windows och kolla<

FörstÄr inte riktigt vad jag ska titta nÄgonstans?

?

Din dator duger nog finemang.. Även dĂ„ du inte uppger alla parametrar (du har vĂ€l inte vĂ€rsta spelgrafikkortet i den etc.. Det Ă€r bara till nackdel i en musikdator). Sen sĂ„ har du vĂ€l förhoppningsvis inte en massa processorkrĂ€vande dynga typ Norton brandvĂ€ggar och antivirus igĂ„ng pĂ„ samma dator? đŸ„°

Hur man optimerar en musikdator hittar du info om pÄ http://www.philrees.co.uk/pc4music/default.php

Edited by hegobald

Din dator duger nog finemang.. Även dĂ„ du inte uppger alla parametrar (du har vĂ€l inte vĂ€rsta spelgrafikkortet i den etc.. Det Ă€r bara till nackdel i en musikdator). Sen sĂ„ har du vĂ€l förhoppningsvis inte en massa processorkrĂ€vande dynga typ Norton brandvĂ€ggar och antivirus igĂ„ng pĂ„ samma dator? đŸ„°

Hur man optimerar en musikdator hittar du info om pÄ http://www.philrees.co.uk/pc4music/default.php

jag Ă€r inte sĂ„ duktig pĂ„ hĂ„rdvara đŸ„° sĂ„ jag vet inte var jag

hittar alla parametrar osv. men inga brandvÀggar och antivirus tjofs

igÄng. tycker jag har sÄ mycket minne och hyfsad processor

att det inte borde hacka pÄ det dÀr viset...suck

Va?? Har du inget virusskyd pÄ assÄ shit,du mÄste ju ha hundratals virus det enda roliga med virus e typ att rÀkna trojaner.

Edit: Har du musik datorn kopplad till internet eller?

Edited by xdjs

Va?? Har du inget virusskyd pÄ assÄ shit,du mÄste ju ha hundratals virus det enda roliga med virus e typ att rÀkna trojaner.

Det Àr ett problem nÀr man har internet kopplat till musikdatorn. Hade inte sÄ förut, men sÄ la internetdatorn av, sÄ nu mÄste jag köra internet pÄ min musikdator.

Man kan juh alltid koppla ur sladden fysiskt (eller logga ur om det gÄr) och sen stÀnga av virusskydden och brandvÀggarna nÀr det Àr dags att ha en liten kreativ session. SjÀlv orkar jag nÀstan aldrig göra det iofs..

/Daniel

😄 har symantec antivirus corprate editon och har haft turen att aldrig

drabbats av virus 😄

Har sjÀlv samma problem, grymt irriterande. Det borde inte vara nÄgot problem...

Har ungefÀr samma prestanda. Har testat det mesta som alla tipsat om, men det har inte blivit bÀttre. Kör cubase SX3...

Redan vid 3-4 VST-syntar och ett par midispÄr sÄ fÄr CPU'mÀtaren krupp,, helt plötlistg sÄ hoppar den upp pÄ 100%,,, för att sedan ÄtergÄ...

Har oxo ett ESI-ljudkort (1010), kör XP pro

Är det nĂ„gon som INTE har problem med detta?? Inte nĂ„gra som helst problem alltsĂ„...

Har ungefÀr samma prestanda i min nya dator (3,2GHz, 2GB ram) och ett ESI Juli@-ljudkort. Inga som helst problem!

Har stÀllt latecyn i Juli@-kontrollpanelen till 256, vilket med ASIO ger ungefÀr 3ms latency och jag kan köra hyfsat stora projekt utan att gÄ upp över 40% (fast jag kör iofs med Sonar och utan mjukvarusynthar).

Det jag skulle kolla efter Àr IRQ-konflikter. Det har iofs redan nÀmnts, men jag tycker att det vore vettigare att kolla i XP om det Àr nÄn konflikt innan du flyttar runt ljudkortet.

Se ocksÄ som Fredster skrev till att du valt juli@-ASIO i Cubase instÀllningar.