Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har nyss införskaffat ett fw ljudkort och nu undrar jag ?

Är det så att man skall kunna spela mjukvaru-synthar utan nån som helst fördröjning`?

Annons
Posted

Jag har latency satt till 10 ms medans jag spelar in realtime, och då märker jag ingen fördröjning. Kör jag lägre än så börjar det spraka.

När jag sedan spelar upp med många VST instrument som är krävande brukar det börjar knastra lite, men då höjer jag till 20 ms, så försvinner det igen. Tillräckligt för att jag ska kunna recorda från externt program utan knaster.

Men dessa siffror beror ju på vilket system och ljudkort du har... Du får prova dig fram, helt enkelt.

Mvh/C

Posted

Man kan inte få bort fördröjningen helt, datorn måste få tid att räkna ut vad den ska göra. Under 10ms brukar inte störa. Att jämföra med är ljudets hastighet. En Fot per ms om jag minns rätt. Så att spela med 10ms latencey blir som att spela 10 fot från källan + avståndet mellan dig och monitorerna ( även det ljudet måste ju få tid på sig att ta sig till dina öron).

Posted (edited)

Hej!

Under 10 ms brukar vara tillräckligt, 10 totalt då: input + output-latency!

På dom riktig låga latency-värdena blir det mindre skillnad än latencysiffran anger då man till denna måste lägga minst 2 ms!

Spela på midi-klaviatur: 1ms midi-fördröjning + 1 ms D/A-omvandling!

Sjunga i mikrofon: 1 ms A/D-omvandling + 1 ms D/A-omvandling!

Så skillnaden mellan 1 ms och 4 ms blir i verkligheten kanske 3 ms respektive 6 ms, minst!

Edited by Hans