CEB Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Hej, jag undrar hur ni andra gör när ni spelar in via Mbox. Jag har Mbox 1. Jag vill spela in tex en gitarr samtidigt som jag spelar upp Reason och då får jag antingen direkt ljud på gitarren, eller om jag mutear kanalen jag spelar in på så måste jag hitta ngt mellanläge på input/playback knappen. Är det ngn som har en bra lösning på detta? Jag har ingen volymratt på mina monitorer. Ska man köpa ett mixerbord o komma åt en del av problemet, att få en volymratt eller är det annorlunda med Mbox 2? Där finns ju en monitorratt, löser den problemet? HJÄLP! Link to comment Share on other sites More sharing options...
isotone Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Så här skulle jag gå till väga: I min session skulle jag ha 2 spår. 1 stereo med Reason rewirat och 1 gitarrspår med rec aktiverat. Se till att du har ställt in H/W buffer size så lågt som möjligt för att undvika för mycket latency, själv kör jag 128 samples. På Mboxen ställer du mixratten efter tape (tror det är fullt till höger). Nu ä de bar å åk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
wonderboy Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Jag mutar det instrument jag spelar in. Sen ställer jag knappen för input/playback i ett schysst läge, sen funkar det fint. Eftersom jag då får lyssningen på det instrument jag spelar in direkt tillbaka från m-box så är ju latencyn på lyssningen lika med noll. Vad är det som är jobbigt med det? När jag väl hittat balansen brukar jag inte behöva röra den på en hel session. vill jag höja/sänka något redan inspelat instrument, gör jag det i programmets mixer. Vill jag höja el sänka det jag spelar in gör jag det på m-box. Link to comment Share on other sites More sharing options...
flintan Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Precis, håller på wonderboys förslag. Men vad jag förstår var ditt problem också att du använder mix ratten som volym för monitorerna? Och då blir det ju lite jobbigare. Antingen får du ställa mix ratten långt mot playback och sänka mastern i datorn eller så kopplar du monitorerna på hörlursutgången och där finns en volymratt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wonderboy Posted December 15, 2005 Share Posted December 15, 2005 Precis, håller på wonderboys förslag. Men vad jag förstår var ditt problem också att du använder mix ratten som volym för monitorerna? Och då blir det ju lite jobbigare. Antingen får du ställa mix ratten långt mot playback och sänka mastern i datorn eller så kopplar du monitorerna på hörlursutgången och där finns en volymratt. Precis! Är jag ensam hemma kör jag monitorerna via hörlursutgången och kan kontroller volymen via hörlursvolymen på M-box. Ligger resten av familjen och sover så kör jag hörlurar. Hörlurar är roligast eftersom jag har så dåliga monitorer plus att jag kan köra på tinnitusvolym utan att någon annan störs! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts