c-LuE-lEsS Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 Om jag ska skapa ett mixerbord i Pro Tools som som innehåller följande kanaler: 4 mono, 3 stereo, 2 aux return i stereo, 1 Master fader Varje input kanal ska vara försedd med en 4 bands EQ, en Pre fade auxiluary tappning som skickar signaler till en reverb och Post fade auxiluary tappningar som skickar signaler till en eko effekt hos de två auxiluary return kanalerna. Varje mono kanal ska har en gate och Master kanalen en kompressor. Hur gör jag detta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
flintan Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 (edited) Gå in på arkiv och välj "nytt spår". Sen gör du dom spår du vill ha och ställer input och output som du vill ha. Effekter är det bara att lägga på varje spår. Kan inte bli enklare. Vad är det som inte fungerar? Däremot är jag tveksam hur man gör en post fader send? Brukar aldrig göra det själv. EDIT: Glömde säga att du måste skapa en session först genom att välja "new session" men det är väl ganska uppenbart.. 😆 Edited December 13, 2005 by flintan Link to comment Share on other sites More sharing options...
c-LuE-lEsS Posted December 13, 2005 Author Share Posted December 13, 2005 Den ska vara uppbyggd som ett mixerbord och man ska skicka bussar hit och dit, jag vet hur man tappar av aux kanalen men det andra är jag osäker på! 😆 har inte hållt på med pro tools så mycket (eller knappt någonting) Link to comment Share on other sites More sharing options...
flintan Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 (edited) Ok. Protools är alltid, oavsett man vill eller ej, uppbyggt ungefär som ett vanligt mixerbord. Med den skillnaden att man kan bussa signalerna precis hursomhelst, du kan skicka masterbussen till en aux-kanal och skicka den till ett vanligt audiospår spela in den och skicka vidare till nåt annat etc... Om du tittar lite i programmet så ser du hur du kan skicka signalerna. Det finns en liten knapp i mixerdelen på varje spår där man klickar och väljer vart man ska skicka signalen. Alltså, det finns en knapp för "in" till spåret och en knapp för "ut" från spåret. På alla kanaler. EDIT: La till lite. Edited December 13, 2005 by flintan Link to comment Share on other sites More sharing options...
ostkaka Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Gör så här: Gå till new tracks välj det du vill ha. Sen så håller du in Alt alternativt kringla på mac, går till insert patchen på regeln och väljer den gaten du vill ha, nu kommer den även att hamna på Master regeln och Aux tappningen men det tar du bort sen, gör samma sak med EQn (tänk på att insertarna funkar hirarkiskt så sätt EQn högst upp. Under insert patchen finns bus patchen det är via bus patchen du skickar till din Aux fader. På Bus fadern finns det en knapp högst upp till höger där det står ett P det betyder att du ligger före regel så tryck in den så att den aktiveras. Precis ovanför regeln på Aux fadern väljer du samma bus ingång som du skickar från på varje regel. Håller du inne ALT eller kringla betyder det att du lägger det du vill ha på varje kanal vilket blir lättare om man har t ex 32 kanaler och vill lägga EQ på alla kanaler. MAila mig här på forumet om du har fler frågor Link to comment Share on other sites More sharing options...
c-LuE-lEsS Posted December 15, 2005 Author Share Posted December 15, 2005 Tack!! Allt fixade sig, kanoon!!! Tack grabbar (och tjej möligtvis 😄 ) kanon vilken respons och hjälp man får här. Skit kul!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
flintan Posted December 16, 2005 Share Posted December 16, 2005 (och tjej möligtvis 🙂 ) ?? 🙁 Bra att det fixade sig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
c-LuE-lEsS Posted December 18, 2005 Author Share Posted December 18, 2005 haha, no hard feelings!! Jag tog det säkra före det osäkra! Man vet ju aldrig 😳 Men alla vet ju själv vilket kön man är så... I alla fall, Tack och God Jul!!! Hoppas snön ligger tills den 24:e Link to comment Share on other sites More sharing options...
flintan Posted December 19, 2005 Share Posted December 19, 2005 Nä då, absolut inte. Även om jag inte har nåt skägg eller mustasch på bilden så tycker jag inte det råder nåt tvivel om kön vare sig på flintan eller ostkakan.. 😳 God Jul! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusa Posted December 19, 2005 Share Posted December 19, 2005 Nä då, absolut inte. Även om jag inte har nåt skägg eller mustasch på bilden så tycker jag inte det råder nåt tvivel om kön vare sig på flintan eller ostkakan.. 😆 God Jul! Ostkakan är rätt feminin iofs.. det kan jag intyga.. han brukar köra i falsett samt spelar mycket westlfe i stereon... Så mitt "bet" är helt klart att ostkakan är brud! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts