Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

jag har alltså två datorer, en musikdator och en vanlig spel internet osv.

Jag lyckas koppla ihop dom med ett nätverk via en 4portars hubb, men jag undrar om jag kan ta bort "internet" på musikdatorn? Jag vill bara kunna dela ut grejjer från musikdatorn och hämta/spela upp i vanliga datorn.. hur löser jag det?

Annons
Posted

Det allra enklaste är att ha en mjukvarubrandvägg på din musikdator som blockerar all trafik från alla datorer förutom din speldator, vars IP du lägger till i "Trusted networks".

Vet inte hur din internetuppkoppling ser ut. Har du ADSL-modem med en router innan din hubb? Isåfall kan du konfigurera din router att bara låta speldatorn gå ut på nätet och musikdatorn ser bara det interna nätverket mellan spel- och musikdator.

Posted

jag har bredbandsbolaget 10mbit, från uttaget till 4porters huben.. ingen router alltså .. Kan jag konfigurera windows inbyggda brandvägg i musikdatorn på detta sätt eller? har win xp pro

Posted

Du blir nog tvungen att skaffa en annan brandvägg, som är säkrare - och ändå lättare att konfigurera.

Ett helt annat alternativ är ett extra nätverkskort till speldatorn? 😄

Då pluggar du från speldatorns ena kort till bredbandsuttaget, och det andra till hubben/musikdatorn. 😄

Posted
Du blir nog tvungen att skaffa en annan brandvägg, som är säkrare - och ändå lättare att konfigurera.

Ett helt annat alternativ är ett extra nätverkskort till speldatorn? 😄

Då pluggar du från speldatorns ena kort till bredbandsuttaget, och det andra till hubben/musikdatorn. 😄

det lät som en ganska bra ide faktsikt 🙁 Jag kan ju ändå använda hubben till speldatorn då vi brukar lana ibland jag o mina polare.. tror jag har nåt nätverkskort liggandes 🙂 Tack för hjälpen.. ähum, hur konfigurerar man det isf, bara o köra guiden eller?

Posted
ähum, hur konfigurerar man det isf, bara o köra guiden eller?

Då får jag nog hänvisa dig till en manual till ditt nätverkskort 😄

Tillverkare brukar ofta ha manualer i PDF på sina hemsidor.

Guest Mats Larsson
Posted

För sent möjligen, men kan vara värt att testa för någon annan med samma funderingar.

Kan man inte bara strunta i att ange en "standard-gateway" på musikdatorn? Gateway:en är väl till för att skicka trafik utanför det lokala nätet? ingen gateway = inget Internet.

Posted
För sent möjligen, men kan vara värt att testa för någon annan med samma funderingar.

Kan man inte bara strunta i att ange en "standard-gateway" på musikdatorn? Gateway:en är väl till för att skicka trafik utanför det lokala nätet? ingen gateway = inget Internet.

Ja det funkar.

Posted

har inte hittat min nätverkskort ännu.. så hur gör jag detta? Vad och vars ändrar jag på vad ? 🙂

Guest Mats Larsson
Posted

Det finns massor med bra information i windows inbyggda hjälpfunktion som du hittar under start > "Hjälp & support", klicka på "Nätverk och webben", gå till avsnittet nätverk sen vidare till TCP/IP och klicka på texten "Konfigurera inställningar för TCP/IP (i windows XP ser det ut så iaf). Du kan också söka på tex. Google, där finns säkert massor med bra tips på hur man går tillväga för att konfigurera TCP/IP.

Posted

kanske en dum fråga... men varför vill du inte ha internet på musikdatorn?

/J

Posted

ok... men det är ju lugnt om man har brandvägg i routern... eller?

Posted

Finns ingen brandvägg som är 100% säker!

Fast personligen kör jag utan brandvägg och virusskydd. Har aldrig haft problem.

Posted

Fast personligen kör jag utan brandvägg och virusskydd. Har aldrig haft problem.

Mjo du har ju iofs rätt, men datorns säkerhet handlar oftast om hur man använder den och hur uppmärksam man är i sitt surfande.

Posted

Mjo du har ju iofs rätt, men datorns säkerhet handlar oftast om hur man använder den och hur uppmärksam man är i sitt surfande.

Så tänker jag med...