Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hallå

Jag har bestämt mig för att köpa en 1/4 tums masterbandspelare och har nu tre stycken på gång. De är alla av märket Studer och heter B67, 807 och 812. Undrar nu om det är någon som har koll på de här maskinerna, vilken som eventuellt är bättre än den andra osv....

Eller det kanske finns någon som har koll på en bra sida med nyttig info om det här.

Detta är mitt första inlägg på Studio Forumet och säger därmed hej till alla trevliga människor här.

Annons
Posted

kan inget om rullbandare men välkommen iallafall 😄

Posted

Jag äger en B67 och har använt både den och A807 mycket. A812 vet jag inget om tyvärr. I stort sett låter en vältrimmad B67 och A807 likadant, dvs mycket bra, även om jag inte gjort några större A/B-tester. B67 är Studers första 'riktiga' proffesionella masterbandare medan A807 är en senare modell och följdaktligen har många fler och bättre funktioner. Det finns shuttlehjul, varispeed, möjlighet att sätta minnespunkter på bandet, ställbar gain till båda kanalerna(kan finnas exemplar där det valts bort) osv. De är en aning mindre också även om det är en rejäl kloss. B67 däremot tar bara emot linjenivå och kommer ibland tom utan inbyggd högtalare. Det finns varispeed-tillsats att köpa begagnat i fall du vill mecka själv.

Jag skulle prioritera en A807 helt klart. Bara shuttle-funktionen är värd att betala för. Dock kan de vara lite väl dyra beroende på vem man köper av. B67 i sin tur säljs ut av t.ex SR för en spottstyver på sina håll. Är du bara ute efter själva ljudet och inte att sitta och klippa och dra fram konstiga bandåkningar på dem skulle en sådan nog duga.