Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Tänkte köpa mig en ny mic att mica min baskagge med. Just nu kör jag med en Shure Sm57 som funkar jätte bra, men det leder till att jag måste använda min B1:a till virvel och Hi-Hat, vilket kanske inte är det bästa 😛 . Så jag tänkte använda SM57:an till virvel och Hi-Hat istället och köpa en ny mic till baskaggen, några förslag? 😉 Absolut max 1000:- (min plånbok är nästan tom 😎 )

Mvh Kristoffer

Annons
Posted

Jag skulle nog gjort tvärtom och satt B1:an på baskagge och SM57 på virvel. VAd har du sen för överhäng eller hade du tänkt att använda B1 till det ?

Det finns nog fler trådar om just billiga trummickar. Jag gjorde en test åt en kompis när vi jämförde en JTS, en Samson mot min AKG D112. Tyckte nog att ingen av mickarna lät så bra. JTS lät bäst i så fall, dock inget naturligt sound utan mer hårdrockskagge dvs mkt click.

Har för mig att nån på forumet gjort nån test på JAM:s billiga mickar !

Mattias

Posted

men klarar B1:an av trycket i kaggen då? slår rätt hårt 😳 den e väl mest tänkt för sång på ett litet avstånd?

Posted

JAg kom inte ihåg specen på den men de flesta nya kondingmickar funkar framför kaggen. Kolla med bruksanvisningen. Jag har aldrig testat den där men jag har däemot använt ADK några ggr på kagge. Du skall nog dock ha den precis utanför hålet och inte inne i trumman.

Posted

Ja stormembranskondingar kan vara guld på baskagge! Jag skulle definitivt testa B1:an...

Bland de klassiska dynamiska baskaggemickarna vill jag varna dig för D112:an. Den har nämligen inbyggd EQ-kurva för att framhäva "klicket". Men eftersom alla trummor låter olika och har olika "klickfrekvens", så kanske den frekvensgången inte funkar alls för just din kagge.

Satsa isåfall på en mick med mer neutral frekvensgång, så har du mer möjligheter vid mixningen sen. Audio-Technica ATM25, som joachime tipsade om, Sennheiser e602 eller en Shure Beta52 bör du kunna hitta på begagnatmarknaden för under tusenlappen...