Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har provat edirol hq orchestral hos en vän, tyckte att denna var kul att fuskatill lite klasiskmusikmed, Jag undrar om det vins någon lika lätt jobbad VSTi som låter bättre. Vill inte hållapå med en massa midi hit och dit (är gitarrist) så då var det smidigt att bara välja ljud i VSTi fönstret och "rita" på pianorullen.

Det vore också kul att höra hur prisvärt edirol hq orchestral är enligt er som testat den en längre tid.

Annons
Posted (edited)

EastWest Quantum Leap Symphony Orchestra Silver Edition (j-a långt namn, som brukar förkortas EWQLSO... 😆 ), är riktigt trevlig. Specialpris fram till årsskiftet dessutom. Vill man gå ännu längre i realism, så kan man ta Gold Edition i stället - eller Platinum, men det blir kanske i häftigaste laget... 🙂

Garritan Personal Orchestra (GPO) är också en mycket trevlig bekantskap.

GPO är mer "klassiskt" symfoniorkesterljud, medan EWQLSO är mer som "filmmusiks-orkester". Vilket man föredrar är en smakfråga. Jag tycker att de kompletterar varandra bra... 😉

Stefan E: Den där avataren är inte att leka med - I NEED MORE COWBELL! 🙂

Edited by Claes
Posted
EastWest Quantum Leap Symphony Orchestra Silver Edition (j-a långt namn, som brukar förkortas EWQLSO... Garritan Personal Orchestra (GPO)

Claes: är dessa endast pluggar, eller finns de som samplingar till Gigstudio?

Posted
EastWest Quantum Leap Symphony Orchestra Silver Edition (j-a långt namn, som brukar förkortas EWQLSO... Garritan Personal Orchestra (GPO)

Claes: är dessa endast pluggar, eller finns de som samplingar till Gigstudio?

Det är pluggar där en version av Kontakt följer med som player. Såvitt jag vet så finns de inte i andra format...

Posted

Claes, du som verkar ha koll: Vilken av EWQ... och Garritan (nästan samma pris) är mest lättjobbat och vilket har mest "pill-möjligheter"?

Posted
Claes, du som verkar ha koll: Vilken av EWQ... och Garritan (nästan samma pris) är mest lättjobbat och vilket har mest "pill-möjligheter"?

GPO drivs av Kontakt Player, medan EWQLSO drivs av en specialversion av Kompakt - båda från Native Instruments.

Jag är inte någon som pillar något speciellt med ljuden, så jag har aldrig funderat så mycket på det faktiskt - men det finns mer att skruva på i EWQLSO, medan GPO ser mer spartansk ut när det gäller att förändra ljudet. Å andra sidan vill man väl egentligen inte pilla en massa med så välgjorda orkesterbibliotek, så frågan är hur mycket som verkligen behövs...? 😉

Mest lättjobbat är nog bara en vanesak, så det går inte att säga så mycket om. Båda fungerar kalasbra och låter riktigt bra i alla fall - men som alltid annars, så måste man ju vara bra på att arrangera om det verkligen ska låta orkester om det... 😲

Själv har jag både GPO, EWQLSO Silver och Gold (Platinum är en bit över min budget och kräver väldigt mycket kraft, så den har jag inte brytt mig om...).

Posted

Min låt sats 3 ur min symfoni är gjord helt och hållet med EDIROL. Visst hörs det att det är midi. men det låter inte illa för det. Man kan nog lura folk som inte lyssnar regelbundet på klassisk musik eller som inte är musiker. Du kan ju lyssna själv. EDirol HQ är mycket lätt att använda. Ganska resurssnål och trevlig i utformandet. Sedan är inte ljuden 100%. Jag är nog mer imponerad av esql silver och gold än av Garritan. Ljuden är platta och lite ... får inte fram någon bättre asociation Platta. 😳

Här är länken till min Edirollåt:

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=214519

(förutsätter att du kommer in på soundclick)

Posted

Förmodligen kommer du att uppleva att GPO har lite mer lättstyrda ljud; de är bättre på finlir i detaljer och lite smidigare att arbeta med.

GPO kan du bygga ut till storformat efter hand, om du vill. Det finns massor med extrastråkar etc. GPO samarbetar numera också med Vienna Symphomic Library (som finns i GigaStudioversion) och är det allra bästa samplingsbiblioteket (gissningsvis cirka 400 Gigabyte ljud om man inkluderar New Horizonsaplingarna). Poängen med samarbetet är att material efter (för att tala med Gunnar Myrdal) "sipprar ned" till GPO

Vill du ha samplingar till GigaStudio finns det motsvarande ljudbibliotek från alla möjliga tillverkare; Dan Dean, Ilio, Sam, Gary Garritan, mfl mfl. Kom också ihåg att du kan köra AKAI-samplingar i GigaStudion samt att du kan göra dina egna GigaStudioljudbanker av vanliga WAV-filer, så om du letar eller trixar lite behöver du inte köpa så himla mycket, egentligen.

Tänk på att att en symfoniorkester är väldigt stor och att du kanske inte behöver alla instrument på en gång. Det är väldigt svårt att hantera ljuden från, säg 96 instrument (tänk själv om du skulle mata din sequencer med 96 spår som mer eller mindre spelar nästan hela tiden). Gör en skiss med Edirol HQ först; leta sedan upp de samplingar du vill ha eller köp några färdiga (du kan manipulera en del av dem så att ett fåtal samplingar kan användas till ganska mycket -- kostnadseffektivt men tar tid). När du märker vilka stämmor eller instrument du behöver lägga till köper du till en och annan skiva samplingar vid behov. 😳