Finntorp Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 (edited) Funderar på att köpa en bra mic för sång och akustiskgitarr, nylon+stålsträngar. Har en Røde nt3 idag som jag kopplar till ett M-audio duo ljudkort. Låter ok men skulle vilja få upp soundet några steg till. Vad tror ni? Är det idé att investera i exempelvis en Neuman tlm 103?Rummet är inte direkt ljuddämpat… Edited December 7, 2005 by Finntorp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Funderar på att köpa en bra mic för sång och akustiskgitarr, nylon+stålsträngar. Har en Røde nt3 idag som jag kopplar till ett M-audio duo ljudkort. Låter ok men skulle vilja få upp soundet några steg till. Vad tror ni? Är det idé att investera i exempelvis en Neuman tlm 103?Rummet är inte direkt ljuddämpat… Du kan jämföra ett gäng mikrofoner på min testsite (bl a TLM103), så kan du se vad du gillar. När det gäller akustisk gitarr, så är det väldigt många som gillar Oktava MC012 - och någon modell från Volet Designs kan kanske också vara trevlig - kanske Dolly eller Black Knight. 😱 Inom ett par dagar kommer det upp fler modeller på siten - så blir det ännu fler att lyssna igenom... 😕 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finntorp Posted December 7, 2005 Author Share Posted December 7, 2005 Tack Claes Ska lyssna igenom dina tester. Men hur viktigt är det egentligen med ett dämpat rum? Och funkar mitt ljkudkort med en riktigt bra mic? Är det nåt att tänka på överhuvudtaget? Link to comment Share on other sites More sharing options...
brojd Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Det vore nog en idé att lägga lite extra pengar på en bra preamp så att du kan "utnyttja" din nya mick till fullo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 (edited) Preampen kan också ha stor betydelse för soundet, men den borde nog fungera med de flesta micar. Om den gör micarna rättvisa är kanske en annan fråga, som brojd nämner... 😉 Lämnar förresten din preamp 48V fantommatning? Vissa ljudkort med preamps inbyggda, lämnar nämligen bara 12V - och det är inte alla mikrofoner som fungerar bra med så låg spänning... Hur dämpat rummet behöver vara, beror på hur stort det är och hur mycket naturlig dämpning som finns där. Rummet jag använder till testinspelningarna är bara ca 6m2 och har en bäddsoffa längs ena kortväggen, ett hörnskåp som är välfyllt, i ena hörnet - på det hållet man sjunger mot, så att direktljudet från sångaren studsar ut mot sidan från det vinklade skåpet och därför får svårt att komma tillbaks till micen med nämnvärd styrka den vägen. I hörnet diagonalt över rummet, finns det två välfyllda bokhyllor - och för fönstren är det kraftiga gardiner. En matta täcker dessutom största delen av golvet. Edited December 7, 2005 by Claes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finntorp Posted December 7, 2005 Author Share Posted December 7, 2005 Preampen skickar 48v. Det låter som min vanliga röra av kringkastade kläder, mina bokhyllor och gardiner kanske kan dämpa hyffsat. Jag brukar sällan spela in med större avstånd än 30cm från micen. Känns faktiskt som jag kommer investera i en ny mic… Tack för tipsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
mörn Posted December 8, 2005 Share Posted December 8, 2005 jag försöker hålla liv i den här tråden... vad är viktigast: mik eller preamp? jag funderar på en ny mik, men vet inte om pre-amp är viktigare. jag har studio projekt b-1 respektive vb-1. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omni Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Tjena. Mikrofon är viktigare än mikrofonförstärkare på samma sätt som högtalare är viktigare än förstärkare. Rejält mkt viktigare dessutom. Bäst förstås att ha bra kvalité på allt men lägg pengarna på ovan nämnda. Mvh Omni Link to comment Share on other sites More sharing options...
mörn Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 ljudkort då? nu ligger alla mina grejer i budgetsegmentet, men jag tänkte kliva upp några tusenlappar. är det miken som är det viktigaste då, eller ljudkortet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Allting påverkas av allting... 😱 Har du bra lyssning så hör du vad du håller på med och med sämre lyssning hör du inte alla detaljer lika bra. Monitorerna är alltså extremt viktiga, men tyvärr något som många vill betala så lite som möjligt för... 😳 Har du ett rum som är kasst, akustiskt sett, så kommer inte monitorerna till sin rätt, utan rummet förstör en del av det fina i kråksången. Enkel akustikbehandling kan göra ordentlig skillnad - och det mest grundläggande behöver inte bli dyrt. 😱 Har du bra D/A-omvandlare (ljudkort) så påverkar det också lyssningen. A/D-omvandlaren (ljudkortet) påverkar hur signalerna kommer in - och därför är det också en mycket viktig bit. Med dålig A/D-omvandlare (inkl förstärkarkretsar runt om etc), så kommer insignalen att bli sämre än du kanske hade velat. På samma sätt är preampen viktig; med en dålig preamp, så får du sämre ljud inspelat och ofta också högre brus än vad du vill ha - och det går inte att göra mycket åt senare i kedjan... Slutligen är mikrofonen en väldigt viktig bit, eftersom det är första steget från rösten in till datorn. Jag tycker dock att det är svårt att hitta micar som låter direkt dåligt - åtminstone bland kondensatormicar runt 1000-lappen och uppåt... Jag tycker alltså egentligen att lyssningen är viktigast av allt, eftersom allt du gör ska höras genom monitorerna. Med dålig lyssning kanske du inte kommer att höra skillnad mellan en mic för 500:- och en för 10000:-, men med bra lyssning kommer skillnaden att skära som en kniv i örat... I ditt fall, skulle man kanske ge sig på att byta ljudkort först, eftersom det påverkar både in- och utsignalen. Vad har du för ljudkort nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Hej! Har en TLM-103 och enligt min erfarenhet är det att utan hyffsad preamp (för säg kanske runt 3000:- som ex DMP à 2750:-) (nästan) bortkastat att köpa en så bra mikrofon! Även budget-mikrofoner lyfter rejält med lite bättre mikrofonförstärkare och med mindre påkostade varianter, som de som sitter i exempelvis duo och alla andra lite billigare ljudkort/mixers, blir skillnaden mellan TLM-103 och de billigaste mikrofonerna som finns att tillgå (i mitt fall TSM MT87) provocerande liten 😕! Har ingen koll på RØDE NT3 men mitt råd är att uppgradera mikrofonförstärkare först och därefter mikrofon och/eller ljudkort! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finntorp Posted December 9, 2005 Author Share Posted December 9, 2005 Har hört gott om Tracmaster focusrite. Nån som använt? Vad tror ni förresten om sontronics mickar? Estrad pushar hårt för dom, påstår att dom är betydligt bättre än exempelvis JJ-labs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Har hört gott om Tracmaster focusrite. Nån som använt?Vad tror ni förresten om sontronics mickar? Estrad pushar hårt för dom, påstår att dom är betydligt bättre än exempelvis JJ-labs. Sontronics alla modeller kommer upp på min testsite efter helgen, så att du kan avgöra själv. JAM:s micar finns där redan, tillsammans med ett helt gäng andra. Den som är bäst på att avgöra vilken mic som är "bäst" för dig, är du själv - så kvista iväg till siten och provlyssna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest AndersL Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 (edited) Har hört gott om Tracmaster focusrite. Nån som använt?Vad tror ni förresten om sontronics mickar? Estrad pushar hårt för dom, påstår att dom är betydligt bättre än exempelvis JJ-labs. Jag har en Trackmaster och är helnöjd med den. Riktigt bra kompressor för pengarna om du frågar mig. Tillåter din ekonomi, så råder jag dig att ta titt på TL Audios produkter också. Lycka till! //Anders Edited December 9, 2005 by AndersL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts