Jump to content
Annons

Skriva låttexter


Lundin

Recommended Posts

Annons

bra grej tror jag 😆 , har inte orkat läst än eftersom jag är så oerhört dålig på engelska. Skulle önska att det fanns något liknande på svenska.

Men jag ska nog ta mig tid med ett lexikon och läsa detta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det ganska mycket musik-teknisk engelska så har man inte läst sånt förut kan det kanske bli tungt...men den är ändå ganska "rätt fram"...

Men det är väl därför som detta forum finns? för att få hjälp och ställa frågor.. 😆

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Texten tycket jag är helt klart det svåraste. Melodierna och ackordföljderna är aldrig någe problem, men när man helt plötsligt skall sjunga några ord är det stop. Jag tror att man tar det lite för seriöst, att texten hela tiden skall vara bra och att man måste stå för allting (vilket man iofs måste). Jag tror att man med tiden lär sig skriva texter så det är ingen risk att din första eller andra text blir din bästa.

Let it flow......så lär du dig till slut. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som med allt annat gäller det att öva öva och öva. Lyssna på låttexter, träng in i dom, analysera dom, både innehållsmässigt och strukturmässigt. Ett misstag man ofta gör i början är att tvinga fram rim. Om ett rim låter krystat är det bättre att inte rimma alls - en låt behöver inte följa strukturen AABBA genom hela låten. Prova också rimstrukturer som inte är så standardiserade.

En hyffsad rimordlista om ni skriver på svenska hittar ni här:

http://www.reclandet.nu/rimma/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att man ska tänka det som om man ska berätta en kort historia för en vän...tänk t ex på hur du med 15-20 textrader skulle återberätta det väsentligaste i en bra film du sett, en upplevelse du haft eller någon känsla du vill förmedla.

Skriv en kladd, försök se hur du kan dela upp det i tre, fyra, eller fem delar, finns det kanske något som kan upprepas och som kan bli refräng...

...sen kan man titta på hur man formulerar sig...gör det enkelt...bättre några få ord som skapar en känsla eller skapar en bild i åhörarens inre än en lång harang där man glömt början när man kommit till slutet...

...sen kan man titta på hur man kan/vill rimma, tänk på att många ord låter liknande fast de stavas olika...oftast kan de innehålla samma vokaler, men olika konsonanter...

...skriv nåt nytt varje dag, även om det bara är några rader, en idé...

...samla dina kladdar och utkast på ett ställe och gå igenom dom med jämna mellanrum...

...det kan vara ett sätt...finns många fler..gör det som känns rätt för dig

...sen kan man också ta semester en vecka och gå på kurs:

http://www.fin.fhsk.se/School.asp?TAB=Summer&SCHOOL_ID=58

...eller söka till någon universitetskurs:

https://portal.student.ltu.se/stuka/kurs.ph...r=0405&what=kod

...eller skriva tillsammans med någon vän eller bekant...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för din insats Jokron, jag menade dock användbara länkar som vinklar det här med textskriveri ungefär som den engelska varianten jag klistrade in i första inlägget...

Det är bara ibland som det tar stopp i skallen och har man då något läsvärt att falla tillbaka på brukar proppen lossna...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Jag kan verkligen rekommendera boken "Writing better lyrics" av Pat Pattison. (ISBN: 1582970645)

http://www.bokfynd.nu/cgi-bin/v2.0/www/nph...duct/1582970645

Jag läste kursen "Låtskapande" (5p) på Växjö universitet i våras. Den gav mig massor! Dock talades det om att den skulle läggas ner, så jag vet inte om den finns kvar.

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

BÄRANDE IDEER

En gång när mick kom in på kieth's hotellrum satt kieth på sängen och plinkade ett riff och han säger till mick " I cant get no satisfaction with this fucking riff"...då slår det mick att "I can't get no satisfaction..." är en bra ide...och börjar sjunga en text om det till riffet....

texter är inte poesi...meningen med texter är inte att berrätta om nya världar utan beskriva verkligheten som den faktiskt är

Poängen är att folk skall känna igen sig och tänka/känna: "Jag ser det du ser, jag har kännt det du känner, jag vet vad du sjunger om" "been there"....

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jag knäcker på texter...

Det är inte allls svårt att skriva en grym text. Jag antar att mina STIM-avräkningar talar sitt tydliga språk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Någon mer som har användbara svenska länkar till textskriveri?

-Bump -

/D

Pelle@popstar.com

Edit: Demo; du har en del rim for free, du har ju hjälp mitt projekt så oerhört mycket...

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 år senare...

Det finns en jättebra svensk bok:

- där du lär dig MASSOR! Det är ju lite pinsamt, men det är alltså JAG som har skrivit den, men jag vet att det inte finns så mycket i ämnet på marknaden och jag förvånas över att min bok hittills bara sålt i 5.000 ex, många har ingen aning om att den finns.Jag kan allt om låtskriveri både utifrån artist perspektiv (grammisnominerad, 8 utgivna CD, lärt ut låtskriveri i över 15 år), men det här med marknadsföring har jag hittills aldrig lärt mig. Roligare vore ju om någon annan än jag själv skrev det här. men i vilket fall. Jag har också skrivit massor av artiklar i Studio om låtskriveri också och troligen kan du få tillgång till dom digitalt. Min nya hemsida Singing Songwriting Studio kan du få massor av gratis tips genom mina bloggar som uteslutande handlar om låtskriveri och sång. Du kan också få en gratis minikurs i låtskriveri genom att prenumerera på mitt nyhetsbrev.

Okej, hoppas att något av detta kan bli till hjälp för dig!

Lycka till!

:-)

Eva Hillered

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...