Jump to content
Annons

MIDI timing i SX


precisionsound (oregistrerad)

Har ni upplevt MIDI timing problem i SX (PC)?  

21 röster

  1. 1. Har ni upplevt MIDI timing problem i SX (PC)?

    • Ja de har jag, har inte fått någon lösning.
      2
    • Ja de hade jag, nu är de löst!
      2
    • Nja, lite skum känsla av att de är lite dåligt men jag kan inte sätta fingret på exakt vad.
      3
    • Nej, inga problem alls.
      8


Recommended Posts

precisionsound (oregistrerad)

Hej!

Ni som svarar, lägg gärna in en detaljerad beskrivning på vad de är som strular och villken setup ni har. Moderkort, Ljudkort och MIDI interface torde vara mest av vikt.

Ett vanligt problem ar att MIDI driver snett efter hand, ju längre tiden går.

Är du osäker på om du har problem? Gör en enkel test!

Spela in 4 slag per takt, ett ljud från någon extern synth eller VST-i Direkt när ni startat upp SX. Låter "bra" va? tonerna hamnar där dom ska. Kolla gärna i Key edit medan ni spelar så ser ni MIDI anslagen grafiskt.

Gå och koka kaffe, se på ett TV program eller ät Middag. Gör annat i en halvtimme. Ha Datorn på och SX uppe under tiden.

Gå in till datorn och spela in lite igen. Hur hanmar tonerna nu då?

Ha gärna Auto Quantize aktiverad på 16 delar. Efter 45 - 60 min bör SX Quantizera

konstant fel en sextondel frammåt eller bakåt om ni har MIDI problem med datorn.

Ta er tid att göra detta, alla känar på om vi tillsammans kan spår i villka system detta fel uppstår.

Förhoppningsvis kommer problemet att rättas till i nästa update enl. Mi-7. Om inte så är de oacceptabelt.

Steinberg borde i allfall ha lättare att hitta en lösning om vi försöker utreda omfattningen av "problem konfigurationer" och kanske hitta gemensamma nämnare.

mvh

lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
precisionsound (oregistrerad)

Personligen har jag inget problem längre med detta efter en upgrade av mina audio/midi drivisar.

Jag kör Wamirack 24 (senaste drivisarna) på ASUS P4T-E Moderkort

1.7 Ghz P4

och ett UAD-1 kort.

Denna konfig fungerar som de ska. Då vet vi de i allfall 😕

mvh

lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarade "inga problem alls". 😛

Min rigg består av P4 3.2GHz, 1GB DDR RAM, Intel 875PBZ, Matrox G550DH, RME Hammerfall 9652, Midex8, RME ADI-96 Pro, RME ADI-8 Pro, Behringer DDX3216...

Det var nog alla kritiska delar som kan ha med synk o dyl att göra. Jag använder inte ens med Wordclock och allt fungerar perfekt ihop ändå. 🙂

Jag kör XP Home. Inga problem i VST, SX eller SX2 - inte ännu i alla fall... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...