suedehead Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 En basic fråga som jag länge ha gått runt och tänk på 😛 Vad sjutton gör t.ex eq eller compressor musikalisk ?? En Eq kan ju knappast spela für elise på piano ?? Så vad menas med musikalik i studiotekniska sammanhang ?? tack på förhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 För mig är det bara ett av alla abstrakta adjektiv man använder för att försöka förklara ljud med ord. 😛 För att de ska få någon mening för mig bruakr jag ställa upp dom i motsatspar. Motsatsen till musikalisk skulle kunna vara kirurgisk. En kirurgisk EQ (för mig) är en EQ som adderar, men ännu hellre subtraherar, vid ett exakt givet frekvensområde, utan att påverka ljudets karaktär och framförallt utan att påverka kringliggande frekvenser. En musikalisk EQ förväntar jag mig att den tillför något till ljudet, oavsett om man dämpar eller förstärker med den. Den förändrar något i ljudets karaktär, lyfter något angenämt, framhäver de musikaliska kvaliteterna i det ljud den behandlar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Precis, att den tillför något som (enligt en del) gör att ljudet blir mer "levande" men att det då samtidigt inte är kirurgiskt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
suedehead Posted December 6, 2005 Author Share Posted December 6, 2005 okey, tack så mycket Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts