Jump to content
Annons

Vad har ni för uppkoppling (2005)


mornel

Vad har ni för uppkoppling?  

138 röster

  1. 1. Vad har ni för uppkoppling?

    • Modem (upp till 56k)
      7
    • ISDN
      4
    • ADSL (0.5 mbps - 2.5 mbps)
      25
    • Bredband (2.5 mbps - 10 mbps)
      63
    • Supermegadundersnabbt! (över 10 mbps)
      32


Recommended Posts

Eftersom att vi har pågående debatter om en modemanpassning av demoinspelningarforumet skulle det vara intressant att statistiskt se vad folk här har för uppkopplingshastighet.

Det finns faktiskt en tidigare tråd om detta, men den är nästan två år gammal och med internet och datorer händer det ju saker snabbare än så. Tänkte att det kunde vara vettigt med en ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

8Mbit ADSL hos mig. Lite irriterande teknik varje gång det är dags att lägga upp en hög med testinspelningar, eftersom det bara är upp till 1Mbit upp - men alla uppdateringar går i alla fall kvickt att hämta hem 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter med Comhem (bredband via kabel-tv nätet) 8 mbit/S RX och 2 mbit/S TX. Funkar superstabilt och har gjort så i 2 år nu. Helnöjd alltså.. Men byter snart till 100 Mbit/S FDX via fiber och med fast IP-adress mot stadsnätet i Karlstad 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man har exakt 2.5Mbps, vilket alternativ väljer jag då? 😕

Edit: Äh, ingen humor idag. Välj vilket du vill ha. Om det känns snabbt, ta det högre alternativet.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter med trådlöst gratis nätverk till min laptop i lägenheten. Vilket alternativ blir det? 😕

Problemet är bara att det har blivit nåt slags störningar eller svagare signal för senaste månaden fungerar det bara på balkongen och det går ju inte på vintern...

Link to comment
Dela på andra sajter

8Mbit ADSL hos mig. Lite irriterande teknik varje gång det är dags att lägga upp en hög med testinspelningar, eftersom det bara är upp till 1Mbit upp - men alla uppdateringar går i alla fall kvickt att hämta hem 😉

Dedär med 1mbit upp är helt hopplöst. Hade nästan hellre haft 8mbit upp och 1mbit hem. Köra server hemmifrån är ju helt värdelöst på ADSL.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 upp och 8 ner. Chello bredband, funkar utan problem. Har trådlöst nätverk som ingen hacker kan komma in på, ha ha ha ha!!!!!

Haha. Nä, virus kan ju inte föras över trådlöst 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratis 100Mbit ifrån bredbandsbolaget, har haft internetanslutning i över 1 år nu.

enl tptest 76Mbit/s ner 11Mbit/s upp

Gratis? Det låter som en förlustaffär för Bredbandsbolaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Mitt val finns inte med.... 0 kbps.

Sjukt irriterande. Och alldeles otroligt i 2005 årets Sverige.

Beställde internet i Oktrober 2004, och nu i December 2005 har fortfarande ingen lyckats leverera. Bor i Stockholm, Danderyds kommun, ett av de dyraste platserna att bo på men går det att få bredband? Tydligen inte.

Vi flyttade i förra November, redan i oktober fördes telefonnumret över till nya stället, och en beställning för bredband lades in, till ett hus som aldrig nånsin haft internet då enbart en 90 årig dam bodde där innan.

Varför så lång tid? Mjo, alla bolags agerande efter sina fasta mallar och saknaden av prioriteringar i beställningsköer. En gör ett litet fel o ingen vet vem som gjort det då ingen annan kan se det nånstans.

Så ingen har hittills lyckats ta reda på vad felet beror på.

Händelseförloppet:

Började med en beställning från Tiscali som verkade billigt o lovade leverera snabbt

- 4 veckor, ingen leverans, 5:e veckan, fortfarande inget

- ringer in - frågar vad som händer: "Men du har inte beställt nåt"

- jaha... fick lägga in ny beställning

- 4 veckor, ingen leverans - vad pågår? "Men jag ser inte att du beställt nåt"

- Ok sod off Tiscali, ringer glocalnet:

- "Ok, du har beställt nu, vi har mycket nu, leverans sker inom 6 veckor"

- Så 6 veckor senare: "Hmm, det verkar nåt fel här enligt loggen, du verkar ha internet redan, vi får ta lägga in en ny... vänta ett par veckor så kan du ringa igen"

- Ringer in ett antal ggr, fel igen, lägger in ny: "OK denna gång ska det funka, de fixade nåt här - 4 veckor så har du det helt klart!"

- 5 veckor senare kommer brev "Tyvärr kan vi inte leverera bredband till dig då du redan har internet"

- Hur har jag internet när jag inte beställt nåt???? 🙂

- Ok f*ck j00, jag ringer Bredbandsbolaget: "Ok, vi har lagt in nu, det kan ta 4 veckor.

- Öppnar postlådan - "Tyvärr verkar det som om du inte kan få internet av oss just nu, tack för din tid med oss!" 😄

- Innan jag hinner komma på vad som ska göras näst kommer det en faktura från spray på 1800:- för ingenting! "Tack för din beställning, här är ett halvårs pröjs"

- Så sen blev det en uppsägning av ett abbonemang som vi inte visste vi hade från Spray som sen kom på att "OJ, vi har visst bokat din slot här" 😎

- De skickade in en bortkopplingsfil o säger sig inte ha oss kvar längre

- Beställer från Telia - sjukt dyrt men låt gå, behöver internet ffs.

- 4 veckor - "Det verkar som du har internet, du måste säga upp förra"

- Ok, var har jag internet, har aldrig haft internet?? 🙂

- Ber Telia, som är sveriges största teleoperatör att ta reda på vem jag har internet hos. "Tyvärr har vi inte tillgång till den infon, bara Scanova, som tyvärr inte pratar med oss då vi inte är er fast-telefoni leverantör, och de snackar absolut inte med privatpersoner"

(Glocalnet som är fasttelefonileverantör lyckades dock inte få reda på den vitala infon heller av nån anledning!!) 😎

- Ringer spray igen: "åfan, du är kvar här, vi får plocka bort dig,

- Har ni nån form av prioriteringskö? "Nae, tyvärr".

Hjälper inte att ringa de högre uppsatt snubbarna heller då de inte har direktkontakt med de som arbetar på "fältet" och hänvisar därmed till vanliga kundtjänst igen.

Så här är vi, snart 2006. Nu har de börjat plocka bort oss o varje gång man ringer de senaste 4 veckorna säger de att det kan ta ett par dagar till. Igår sa de "ja nu äntligen ser jag att bortkopplingsfilen är skickad, ring om ett par dagar så är det klart..."

Fortsättning lär följa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller nästan med VacUm däe alltså.. sitter oxå på Telias 8 mbit ner 0,8 upp...

rätt tradigt när vi har 4 datorer hemma å routern ska dela lika på allt bredband.... blir inte mycket kvar till uppladdning då... 😄

Det värsta är ju att det är nån sorts halv-duplex-liknande grej så laddar man upp med full fräs så har jag ganska exakt 0mbit hem. Icq och msn hoppar offline och att surfa är ju bara o lägga ner. Får köra netlimiter på massa saker bara därför, vilket är otroligt tråkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller nästan med VacUm däe alltså.. sitter oxå på Telias 8 mbit ner 0,8 upp...

rätt tradigt när vi har 4 datorer hemma å routern ska dela lika på allt bredband.... blir inte mycket kvar till uppladdning då...  🙁

Det värsta är ju att det är nån sorts halv-duplex-liknande grej så laddar man upp med full fräs så har jag ganska exakt 0mbit hem. Icq och msn hoppar offline och att surfa är ju bara o lägga ner. Får köra netlimiter på massa saker bara därför, vilket är otroligt tråkigt.

Det låter riktigt uselt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har trådlöst nätverk som ingen hacker kan komma in på, ha ha ha ha!!!!!

vad har du för säkerhet då?

WEP 128bitars knäcker man på ca 10minuter.

WPA tar lite längre.... några timmar kanske..

Precis sådär ungefär tänkte jag oxå skriva... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man har exakt 2.5Mbps, vilket alternativ väljer jag då? 🙁

Edit: Äh, ingen humor idag. Välj vilket du vill ha. Om det känns snabbt, ta det högre alternativet.

Då blir det det högre, kommer ändå att uppgraderas kostnadsfritt från Bostreams 2,5Mbit till Bredbandsbolagets 8Mbit nu i vinter. Eller bättre än kostandsfritt faktiskt, månadsavgiften kommer samtidigt att sänkas med 50 spänn.

Inte för att kostnaden spelar mig nån roll dock... inte jag som betalar. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

8 upp och 8 ner. Chello bredband, funkar utan problem. Har trådlöst nätverk som ingen hacker kan komma in på, ha ha ha ha!!!!!

Haha. Nä, virus kan ju inte föras över trådlöst 🙂

Nej kära du, jag menade att inga grannar kan gratis-surfa på mitt bredband!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har trådlöst nätverk som ingen hacker kan komma in på, ha ha ha ha!!!!!

vad har du för säkerhet då?

WEP 128bitars knäcker man på ca 10minuter.

WPA tar lite längre.... några timmar kanske..

/S

Ja inte sitter jag med endast WPA som säkerhet. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

8 mbit, men det är typ jämt fel på skiten. Jag tappar kontakten med nätet och så tar det 1-2 timmar innan den kommer tillbaka. Har ringt supporten på BBB typ tusen gånger och det smartaste dom har att säga (efter att ha bytt alla sladdar och dosor) är "ojdå det var ju trist" 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...