Jump to content
Annons

Midi hörs ej?

treprocent

Recommended Posts

Hej

Jag har nyss installerat mitt nya ljudkort Audiophile 2496, som funkar bra en så länge i cubase sx 2, förutom att spela upp midi. det hörs altså inget då jag spelar upp midispår så länge jag inte lägger på ett vsti. då funkar det. Någon som vet vad jag ska göra för inställningar eller vad som är fel?

Annons

Njaee... jag vet inte om du gör fel. Du måste ju välja vilket instrument som skall spela upp midifilen. Midifilen innehåller ju inte ljuden så att säga. Eller hur menar du?

midifiler är ju bara informationen om vad som skall spelas så att säga. Inte själv instrumenten eller ljuden. 😄

mja.. iofs. men när jag tex vill ha en metronom eller ett klickljud eller vad som helst att spela efter så är det ju inte vanlig audio, eller? funkade med mitt gamla ljudkort.

eller då jag har ett midispår som jag bara vill höra vilka toner det är och det inte spelar nån hur de låter. svårt att förklara. på out på midispåret kan jag ju väja eventuella vst jag har aktiva, eller: Delta AP midi, Microsoft midi mapper och microsoft GS wavetable synth. det är bara typ broomstick bass som ger något ljud över huvud taget. är jag ute och cyklar nu?

Delta AP midi, Microsoft midi mapper och microsoft GS wavetable synth.

Delta AP midi skickar ut ljudet till MIDI-interfacet på ditt Audiophilekort.

MIDI Mapper skickar ut ljudet till MIDI-enheten du valt som standard i Windows.

Microsoft GS Wavetable Synth är en mjukvaruversion som ersätter de gamla MIDI-syntarna som fanns på gamla ljudkort.

1. GS Wavetable Synth ska alltså ge ljud, men ha en extrem latency i ljudet. ,

Får du inget ljud, har du förmodligen satt Mute på MIDI i ljudkortets mixer.

2. Den synten låter inget vidare. Du gör rätt i att skaffa en VST-plugg eller annan synt med GM-bank osv.

Edited by Linus