Jump to content
Annons

Vart ligger din musik?


101-Louis (oregistrerad)

Recommended Posts

101-Louis (oregistrerad)

Jag satt och funderade på vilket media som egentligen är mest fördelaktigt om man tar hänsyn till livslängd, ljudkvalité, smidighet etc. Men jag kom fram till att allt har sina fördelar och nackdelar så jag skulle vilja ha litet hjälp med att komma fram till den bästa mediatypen. Vad föredrar du?

Vinyl

Kassette

CD

Hårddisk

Annat

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För långtidslagring: Dvd eller cd med bra kvalitet, aldrig bränt som cd audio, cd bränt med max 8x hastighet och dvd med max 4x. Alla mappar sparas med par2-information om skivan skulle börja dö framöver, eller om skivan blir repig. Skiva lagras mörkt. Lägger alltid med programmet Quickpar också. Skivan bränns som ISO/UDF.

För tillgänglighet: Hårddisk

Link to comment
Dela på andra sajter

För långtidslagring: Dvd eller cd med bra kvalitet, aldrig bränt som cd audio, cd bränt med max 8x hastighet och dvd med max 4x. Alla mappar sparas med par2-information om skivan skulle börja dö framöver, eller om skivan blir repig. Skiva lagras mörkt. Lägger alltid med programmet Quickpar också. Skivan bränns som ISO/UDF.

Det där måste jag läsa på om. Jag har ett gäng med äldre CD-skivor som jag tror har börjat ge upp.

Skivorna var, back then, kvalitetsskivor. Guldiga Kodak. Men det verkar som en bunt av dem håller på ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där måste jag läsa på om. Jag har ett gäng med äldre CD-skivor som jag tror har börjat ge upp.

Skivorna var, back then, kvalitetsskivor. Guldiga Kodak. Men det verkar som en bunt av dem håller på ge upp.

Kodak cd-r har generellt ett bra rykte om sig så långt jag vet, men jag har råkat ut för precis samma sak som du med skivor från 1995/95. En hel del gick att rädda, inte minst genom programmet Isobuster.

Om skivorna är brända på Windows 95 och mapparna innehåller svenska tecken, var lite extra vaken. WinXP hoppar helt sonika över dessa mappar om du vill föra över filerna i Explorer till hårddisken för att bränna en ny cd med materialet. Här är återigen Isobuster ett bra hjälpmedel, men kolla för säkerhets skull igenom att alla mappar och filer har kommit med.

Vi funderar på en heltäckande artikel i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allting på hårddisk, utdelat på media server. PCs, Xboxar och Netgear MP101 som "media spelare".

Nackdelen är att det är för mycket data för att göra backup på allt, vilket medför en viss konstant oro. 😠

En heltäckande artikel i ämnet låter bra! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla mappar sparas med par2-information om skivan skulle börja dö framöver, eller om skivan blir repig.
Hoppla! Här har jag faktiskt missat nåt! 😆

Jag brukar bara bränna en ISO DVD med hela låtmappen. En artikel kunde vara intressant.

Nackdelen är att det är för mycket data för att göra backup på allt, vilket medför en viss konstant oro. 😠
Kanske inte hela hårddisken, men en DVDR på 4,3 GB kan väl ta in två låtar med allt råmaterial?

Att göra backup av en hel disk till skiva eller tape är dyrt... och att lägga att göra backup av en hårddisk på en annan hårddisk är enklast - men känns lika oroväckande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelen är att det är för mycket data för att göra backup på allt, vilket medför en viss konstant oro. 😆
Kanske inte hela hårddisken, men en DVDR på 4,3 GB kan väl ta in två låtar med allt råmaterial?

Att göra backup av en hel disk till skiva eller tape är dyrt... och att lägga att göra backup av en hårddisk på en annan hårddisk är enklast - men känns lika oroväckande.

Jojo, på alla userdata (inkl Cubase projekt- och audiofiler) kör jag kors-backup mellan datorerna varje natt. Funkar finfint. Har t.o.m postat script och grejor här på forumet nångång... 😉

Men jag uppfattade som att vi pratade om musik vi lyssnar på, inte vår eget material vi skapar? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Hurdå inte bränd som cd audio? Bränd som wav-filer, bara? eller Track at once istället för disc-at-once? 😠

Flera gånger hör jag talas om dessa problem med "gamla" cd-r som inte funkar. Mina från 1994 spelas perfekt oavsett fabrikat (e.g. Kodak 100% guld eller Bluebird) Bluebird är skojiga. Om man råkar slå ett litet jack i beläggning på etikettsidan kan man lätt skrapa av hela reflekterande folien med tummen. Urkass!

Men alla plattor låter fortfarande kanon och de spelas felfritt. 😆

korr: De hette inte Bluebird utan Bluecrest.

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr ligger allt på mina hårddiskar. Dock brukar jag vara duktig på att köpa nya diskar till datorn, och sälja mina gamla så jag hoppas jag undviker en krasch!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla mappar sparas med par2-information om skivan skulle börja dö framöver, eller om skivan blir repig.
Hoppla! Här har jag faktiskt missat nåt! 🙂

Jag brukar bara bränna en ISO DVD med hela låtmappen. En artikel kunde vara intressant.

Nackdelen är att det är för mycket data för att göra backup på allt, vilket medför en viss konstant oro. 🙁
Kanske inte hela hårddisken, men en DVDR på 4,3 GB kan väl ta in två låtar med allt råmaterial?

Att göra backup av en hel disk till skiva eller tape är dyrt... och att lägga att göra backup av en hårddisk på en annan hårddisk är enklast - men känns lika oroväckande.

Du kan ju köpa en back med högkvalitativt A4-arkivpapper och skriva ut allting på!

😳😄🙂😆😆😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag uppfattade som att vi pratade om musik vi lyssnar på, inte vår eget material vi skapar? 😛

Då gäller mp3:or på hårddisken. CD-skivorna ligger kvar i backen och tas bara fram ifall jag vill läsa nåt i konvoluten... 😎

Men det är tryggt att ha CD-skivorna med "orörd/okomprimerad" ljudkvalitet, trots att jag inte använder dem just nu.

Det kommer förmodligen en dag i framtiden då hela musikarkivet byts ut till flac. Med tanke på hur snabbt hårddiskarna utvecklas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vinyl

Oj vad jag saknarden känsla som det innebar att gå till skivaffären o köpa DM´s senaste LP med ett tufft omslag, texter m.m...det var en känsla..som inte finns idag med mp3 på datorer m.m...fast det har jag själv idag 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skatterna ligger på vinyl (köpte drygt 30 "nya" i förra veckan). Det mesta spelas sedan in på hårddisk, kopieras till DVD,och om det skall ut i bilen på CD. Jag har alltså minst 3 versioner av det mesta,men vinylen håller stilen fortfarande efter 30-40 år. Synd bara att inte all musik ges ut på LP längre, det blir ju det klart bästa ljudet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

1. På datorn som jag gjort den.

2. På Servern/Hemsidan.

3. På en andra dator.

4. MöjligtVis ochså på en tredje dator och hos några kompisar. 😱

5. Har lite på några gamla cd skivor ochså.

Btw: Vinyl vad är det? 🤪😏:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...