Jump to content
Annons

Köpt Cubase eller inte?


BurnTheGround

Recommended Posts

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Låt se..köpte Cubasis VST uppgraderade till Cubase VST 2.83, Cubase XT 3.0, Cubase VST/24, Cubase VST 32, Cubase SX 1, Cubase SX 2 och Cubase SX 3.. kan lova att det blir lite mer än 7000:-..räknas jag in då eller hamnar man bland alla byfånar med slapp plånbok? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

7500:- är inte farligt om man verkligen har behov av allt i programmet. De flesta användare behöver inte alla funktioner i SX, utan kan nöja sig med SL eller SE - så det är fel att stirra sig blind på vad värsta versionen kostar... :rolleyes:

Jag tillhör den där "präktiga" typen som köper ALL programvara som jag kör. Cubase, Wavelab, samtliga plugins, VSTi och samplingsbibliotek (och t o m Windows och Office) som jag har. Det är så mycket, att jag inte ens vill tänka på hur mycket det har kostat totalt, men det är ju uppdelat över lång tid... En del pluggar och VSTi har jag fått billigt eller gratis i egenskap av ÅF, för demoändamål - men det mesta är betalt ur egen ficka...

Första Steinberg-programmet jag köpte var Pro24 1.0 till Atari - och sedan har det liksom rullat på, med uppdateringar och nya köp efter hand... 😳

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

jag använde en nerladdad kopia av cubase sx 2.2 för något år sedan men när jag insåg att det här var programmet för mej så köpte jag Cubase SE. har nu uppgraderat det till SE3 och Studio Case II men ångrar mej lite över att jag inte uppgraderade till SL3 istället. Saknar en freeze-funktion något otroligt.

edit: jag kan ju förstå att barn och ungdommar som bara vill lära sej och pröva inte ser någon anledning till att köpa programmet ens för 1500kr...det är nästan två månadsinkomster för vissa - men att vuxna människor med ett intresse och jobb inte gör rätt för sej irriterar mej.

Redigerat av force_fEd
Link to comment
Dela på andra sajter

måste kanske köpa gitarren först innan man kan spela in 😉

jag körde en nedladdad version av cubase först. det är ganska surt att lägga 1500-7500:- på programvara om man sen skulle komma till insikt att det inte är vad man vill pyssla med. speciellt om man bara har ett studeibidrag på 950:-/mån. När jag fick jobb hade jag först och främst pengar till att köpa programmet och iom att jag kört det nedladdade och därmed visste att det var lönt att köpa det kändes lite mer motiverande. Om man använder seriöst så är det lågt att köra piratkopior, men för att testa och se om man har intresse för det så tycker jag det är ok att ladda ner för att testa o s eom man är beredd på att lägga de pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt mitt Cubase SE och blir typ mobbad för det 🙂

haha! tror dej faktiskt. Jag menar jag gick ner i musikaffären i stan häromdagen och frågade vad drumkits from hell kostade. Då svarade han såhär "Men det kan du ju ladda ner från nätet annars?" Det känns nästan som man blir dumförklarad om man köper något man kan få gratis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt mitt Cubase SE och blir typ mobbad för det  🙂

haha! tror dej faktiskt. Jag menar jag gick ner i musikaffären i stan häromdagen och frågade vad drumkits from hell kostade. Då svarade han såhär "Men det kan du ju ladda ner från nätet annars?" Det känns nästan som man blir dumförklarad om man köper något man kan få gratis...

En musikaffärsanställd? Tror inte att hans chef, distributören eller tillverkaren uppskattar den typen av uttalanden. Förmodligen stor risk att bli av med jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst! Jag är med dig fullt ut, men jag tycker ändå musikbranchsen borde visa lite mer framfötter när det gäller rabatter för ungdomar om de nu ska ha mage att kräva att man inte ens får prova programmen innan man köper dom.

Det finns i och för sig demoversioner för det ändamålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fan de som laddar ner får ladda ner och de som köper får köpa. Jag har köpt mitt Cubase SL3 för jag ville pilla in ett säkert program med full supportmöjligheter och skit eftersom har man en burk för över 18.000.- så vill jag slippa sitta med buggar och sånt som mina gamla crackade SX2 och 3 orsakade. De funkade inte så bra och jag har lärt mig att vill man ha bra saker så kostar det ibland. Däremot om man sitter och pillar lite då och då hemma så kanske man kan inte vill punga ut med tusentals pengar om man är studerande. Jag förstår dem, har varit där själv.

Är dock lite orolig över att dagens ungdomar som växer upp med direct connect och sånt aldrig kommer lära sig att saker och ting kostar. De kommer förutsätta att allting är gratis och kommer på lång sikt kanske slå hårt mot både musik- fil- och spelindustrin De äldre generationerna är ju uppväxta med att köpa saker och ting innan internet fanns. Många som är födda på 90-talet kanske aldrig har köpt en skiva!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt den enda anledningen jag ser att köpa programmet. Då slipper man problem och krångel.

Jag ger faktiskt fullständigt fan i om företaget förlorar på att jag tankar. Nu är jag kanske lite för ärlig. Min attityd går nog inte ändra på den punkten.

Redigerat av BurnTheGround
Link to comment
Dela på andra sajter

Att jämföra en nerladdning av ett program med att stjäla en ferrari är en ganska dum liknelse.

En bättre analogi:

Att ladda ner ett program är som om någon kom på en uppfinning som kunde framställa exakta kopior (enda skillnaden är att ferrarikopiorna går lite snabbare, se H20's crack av SX3). Ferrarin står alltså kvar i affären.

:rolleyes: Ja - det finns många skrönor, där folk påstår att crack fungerar stabilare och bättre än original, men hittills har det aldrig varit annat än kvalificerat skitsnack. Det är också något man får leva med om man kör med kopior - men det känns ju trevligt att leva i villfarelsen att kopian fungerar bättre än originalet - hur lite det än stämmer med verkligheten - den som kör en kopia har ju inte möjlighet att testa själv om påståendet verkligen stämmer... 😄

Folk slutar inte med kopior förrän det blir stor risk att åka fast. Så enkelt är det. Vissa vill göra rätt för sig, medan vissa vill smita ifrån alla kostnader som de kan smita ifrån. Att man börjar granska fildelningsnätverken och på så sätt börjar kunna sätta dit storfräsarna som delar ut upphovsrätts- och copyright-skyddat material, är en bra start.

I förlängningen kommer programmen att bli ännu säkrare för att det ska bli ännu svårare att kopiera. Jag hörde nyligen om att nästa Windows-version troligen kommer att förses med en sorts skydd som i princip blir oknäckbart - dvs att det kommer att gå att knäcka, men bara på en enda maskin - så man får lägga lika mycket jobb på varje enskild maskin som en kopia ska köras i - och då faller all piratverksamhet ihop som ett korthus. Det är bara att hoppas att alla programvarutillverkare hakar på samma sorts skydd - för då kanske de inte behöver räkna in den omfattande kopieringen i priset längre - och det blir lättare att släppa demoversioner etc - något som är grovt eftersatt på grund av kopieringen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har då INTE betalt för cubase....

Men å andra sidan så använder jag det inte heller eftersom jag föredrar Pro Tools.... :rolleyes:

Är i farten med att införskaffa Live 5 nu, skall uppgraderas från en liteversion som följde med i digi002r köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

7500:- är inte farligt om man verkligen har behov av allt i programmet. De flesta användare behöver inte alla funktioner i SX, utan kan nöja sig med SL eller SE - så det är fel att stirra sig blind på vad värsta versionen kostar... ☺️

Jag tillhör den där "präktiga" typen som köper ALL programvara som jag kör. Cubase, Wavelab, samtliga plugins, VSTi och samplingsbibliotek (och t o m Windows och Office) som jag har.

precis.

egentligen skulle jag klara mig med ett program som var nästan gratis, så även om jag använder sx så är det ju inte som att jag blåser steinberg på 7500:-

dessutom vill jag tacka er som stödjer utvecklingen av cubase, för jag gillar gränssnittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

☺️ Ja - det finns många skrönor, där folk påstår att crack fungerar stabilare och bättre än original, men hittills har det aldrig varit annat än kvalificerat skitsnack. Det är också något man får leva med om man kör med kopior - men det känns ju trevligt att leva i villfarelsen att kopian fungerar bättre än originalet - hur lite det än stämmer med verkligheten - den som kör en kopia har ju inte möjlighet att testa själv om påståendet verkligen stämmer... 😉

Det finns folk som har bekräftat att det stämmer.

Vissa kör ju crackade versioner fast de köpt orginalet, därför att den crackade versionen fungerar bättre.

I förlängningen kommer programmen att bli ännu säkrare för att det ska bli ännu svårare att kopiera. Jag hörde nyligen om att nästa Windows-version troligen kommer att förses med en sorts skydd som i princip blir oknäckbart - dvs att det kommer att gå att knäcka, men bara på en enda maskin - så man får lägga lika mycket jobb på varje enskild maskin som en kopia ska köras i - och då faller all piratverksamhet ihop som ett korthus. Det är bara att hoppas att alla programvarutillverkare hakar på samma sorts skydd - för då kanske de inte behöver räkna in den omfattande kopieringen i priset längre - och det blir lättare att släppa demoversioner etc - något som är grovt eftersatt på grund av kopieringen...

Det där kommer ju fungera ett tag, tills det blir crackat.

Jag hörde att SX3 skulle vara ocrackbart 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en crackad version av SX1...

Men jag har också en version av Vst 5/32

som jag fick då jag köpte mitt E-mu 1820..

Tänkte höra om någon vet om det går

att köpa en uppgradering till den versionen...

mvh

Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, det är väl ingen som har crackat protoolshårdvaran?

Jopp

?!?

De har tagit bort kopieringsskyddet bara. Dvs, man kan ladda ner och köra uppdateringar gratis.

Det var det jag trodde han menade :rolleyes:

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en crackad version av SX1...

Men jag har också en version av Vst 5/32

som jag fick då jag köpte mitt E-mu 1820..

Tänkte höra om någon vet om det går

att köpa en uppgradering till den versionen...

mvh

Sonefors

Maila MI7 och fråga, det var något reducerat pris vill jag minnas. Annars kan du köpa EMU Production Tools för 180kr och få Cubase LE som du kan uppdatera till SE3 för 795kr.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en crackad version av SX1...

Men jag har också en version av Vst 5/32

som jag fick då jag köpte mitt E-mu 1820..

Tänkte höra om någon vet om det går

att köpa en uppgradering till den versionen...

mvh

Sonefors

Tyvärr inte. Det gick fram till för något år sedan, har jag för mig - men nu är det för sent, eftersom det är så pass gammalt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...