Jump to content
Annons

mystiskt surr genom gammalt mixerbord

fonografist

Recommended Posts

Jag har ett gammalt studiomaster mixerbord, av modell series II 16-8-2 (tror jag i alla fall, ungefär).

studiomaster-bordet

Jag har också ett digi 001 interface (8 kanaler osv, ni vet). 001

Jag har också ett problem. När jag koppar in 001:ans utgångar (analoga tele) in i mixerbordet kan man höra ett svagt surr, typ jordfel, som kan höras ordentligt om man krämar på ordentligt på monitorerna. Surret dyker upp även om datorn inte är på (elen till breakoutboxen kommer från datorn), till och med om boxen inte är inkopplad i datorn.

Jag har också upptäckt att felet antagligen inte ligger hos 001:an. För om jag kopplar in min mickpreamp eller min kompressor på ingångarna får jag samma surr. Detta även är elsladdarna är helt utdragna.

Det konstiga är att surret hörs även om kanalerna inte är på eller reglarna uppdragna, utan så fort en helt strömlös burk kopplas in...

Vad sjutton kan det bero på? det gör ju att jag inte kan mixa i mitt analoga mixerbord, som jag vill.

Jag har testat att köra balanserat, men det gör ingen som helst skillnad.

Annons

claes:

problemet uppstår alltså så fort jag kopplar utgångarna på burkarna till ingångarna på mixerbordet, utan att jag kopplar utgångarna på mixerbordet tillbaka till burkarna eller så.

men jag ska i och försej erkänna att jag är bra knacklig på elektronik-delen av hela den analoga världen, så jag vet inte om jag förstod dej riktigt..

Har du alltid haft det här problemet eller har det uppstått nyligen?

Låter som du har en jordslinga i alla fall.. Om det brumar även då inte dina externa enheter är påslagan (men inkopplade i bordet). Prova att dra ut elsladden från dina prylar samtidigt som du lyssnar på brummet, när det blir tyst har du hittat din jordslinga.. Prova att vänd på kontakten i väggutaget..

En sak till, se till att ha dina ljudprylar anslutna i samma fas då det gäller elansutningar.

Börja där.. Raportera här sen :rolleyes:

som sagt, balanserat gör ingen skillnad.. sen vet jag inte om mixerbordet har balanserad ingångar egentligen, jag har ingen form av dokumentation till det. 001:an har dock balanserade trs kontakter på att in- och utgångar.

Surret dyker ju upp när jag kopplar in sladdarna i dom externa burkarna. Om jag låter sladden sitta i mixerbordet, men inte burken blir det inget surr. Det tyder väl på att det inte är sladdarna som är problemet, eller...?

man är tacksam för hjälpten för övrigt...

ingen som har nåra härliga tips...? eller kanske nån som vet några andra stora internationella forum eller så, där man kan få info om sånt härnt...?

Du råkar inte ha reostatbelysning (dimmer)? Det kan skapa detta problem.

Om du har möjlighet.. Spela in ditt oljud och lägg upp en ljudfil.. Kan vara lättare att höra vad som rä problemet då.. 😲

Guest rjmusic

studiomaster har en separat jord som sitter inne i bordet om du tar loss ena sidan, en grön kabel som skall sitta fast i chassit med en skruv.. har du expanderat bordet ? satt till extra kanaler ? om du har den separata nät delen i samma rack som de andra burkarna prova att flytta på den. prova även normaliserade kablar. Series II är en trevlig liten anordning som Elton John använde i slutet på 80 talet.

när du förklarar så låter det somen jordrundgång, prova att lyfta jorden på nån av dina burkar.

Robban

• 2 weeks later...

rjmusic:

Fett med elton, vilken kille...

Jag har provatt att ta bort nätdelen från racket, som allt annat sitter i, det gör ingen skillnad.

Jag har heller inte expanderat bordet..

Normaliserade kablar? Det var nåt nytt för mej, är det bara ett annat ord för balanserade? för i sånna fall gör det ingen skillnad...

Det här med att "lyfta jorden", ni får ursäkta min okunnighet (ni vet, uppvuxen med dataprylar, analogt är jag rätt dålig på), men jag har inte riktigt än så länge hajjat vad det innebär...