Jump to content
Annons

Hur mycket får en biljett kosta?


musik (oregistrerad)

Hur mycket får en biljett kosta?  

75 röster

  1. 1. Hur mycket får en biljett kosta?

    • Hur mycket som helst - jag tar miljonlån!
      0
    • Jag satsar max 800.000 kr för en biljett!
      0
    • En biljett kan betinga en kvarts miljon!
      0
    • 100.000 kr är mitt sista bud!
      0
    • 50.000 kr kan det allt vara värt!
      0
    • 25.000 kr - nån måtta tack...
      0
    • 10.000 kr - inte mer...
      0
    • 5.000 kr - once in a lifetime liksom.
      2
    • 2.500 kr - räcker inte till en resa.
      1
    • 1.750 kr - man måste unna sig!
      1
    • 1.000 kr - definitivt!
      9
    • 750 kr - utan att tveka!
      7
    • 500 kr - där är min gräns nådd, oavsett...
      15
    • 350 kr - det är både lagom och mitt max!
      17
    • 250 kr - det är inte värt mer!
      9
    • 150 kr - jag är inte gjord av pengar.
      3
    • 100 kr - jämn och fin siffra.
      4
    • 75 kr - köper ju bara begagnade skivor, så...
      0
    • 50 kr - kan man inte ladda ned konserten?
      0
    • 25 kr - motvilligt, bara så ni vet!
      0
    • 0 kr - tar de betalt??
      0
    • obestämt belopp - hur mycket får jag?
      1


Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

I och med att jag kollade in på Nätet vad en biljett till Sveriges tre gruppspelsmatcher i FotbollsVM skulle kosta (18.000 kr f.ö.), så blev jag intresserad av vad folket här anser att en biljett kan vara värd. Kanske inte just till FotbollsVM, men till en konsert inomhus eller utomhus gällande en artist eller grupp som man drömt om att få se live åtminstone en enda gång i sitt liv. Vad är det maximalt värt att betala för en biljett alltså?

Samtidigt gick jag in och tittade efter hur mycket Katie Melua tar för sina biljetter under kommande Englandsturnén i januari - 1800 kr styck, d.v.s. mer än dubbelt så mycket som Pavarotti tog för sin konsert här senast. Bara som jämförelse...

Konserter jag gått på under senare tid, The Tubes, Blondie, John Fogerty, Soundtrack of our lives, Lou Reed och Randy Bachman, har samtliga hamnat runt 300 kr-strecket. Bara som jämförelse...igen.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Jag satte ett vederstyggligt lågt belopp i ren protest, och sedan visar det sig att ni röstat ännu lägre. Ni förvånar mig!

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok la en röst på alternativ 100 kr... 😉 ..fudnerade först på 0 kr...det är ju en reklamkampanj med syfte att sälja fler skivor..o då borde det inte kosta ngt men priselasticiteten för mig ligger på 100 kr OBS inkl.moms! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok la en röst på alternativ 100 kr... 😉 ..fudnerade först på 0 kr...det är ju en reklamkampanj med syfte att sälja fler skivor..o då borde det inte kosta ngt men priselasticiteten för mig ligger på 100 kr OBS inkl.moms! 😉

Problemet är väl att artister kanske inte längre säljer lika mycket skivor som de gjorde förr, så de kanske "måste" ta mer betalt för konserterna istället.

Personligen är det det bästa jag vet att se en artist live, så jag röstade 1000:-. Ungefär där går min smärtgräns skulle jag tro.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. När jag såg mitt favoritband Alter Bridge i London så gick det på 2000 kr per skalle för biljett, hotell, flyg, mat och öl. Och det var det ju klart värt. Så om man verkligen gillar bandet så kan man i stort sett betala vad som helst.. Men för ett "vanligt" band så är 350 min maxgräns! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan det kosta så mycket mer att se ett band spela live än att gå på teater? Jag satte min röst på 350 kronor, mer än så har jag aldrig betalat och kommer nog inte göra det. Funderade en stund på 50-kronorsalternativet, men insåg att det mest är kackiga punkspelningar som är så billiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade en stund på 50-kronorsalternativet, men insåg att det mest är kackiga punkspelningar som är så billiga.

50,- är väl billigt men jag har varit på och ordnat toppenspelningar med en hel bunt band för det priset per publikskalle. 100,- kan jag betala men där börjar gränsen faktiskt gå. Jag skulle aldrig lägga 350,- för någon kändisakt. För mycket pengar för trängsel och någon enstaka timmes njutning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade en stund på 50-kronorsalternativet, men insåg att det mest är kackiga punkspelningar som är så billiga.

50,- är väl billigt men jag har varit på och ordnat toppenspelningar med en hel bunt band för det priset per publikskalle. 100,- kan jag betala men där börjar gränsen faktiskt gå. Jag skulle aldrig lägga 350,- för någon kändisakt. För mycket pengar för trängsel och någon enstaka timmes njutning.

Gränsen för riktigt bra spelningar brukar ligga vid åttio kronor ungefär, upplever jag, men självklart finns det undantag. Det finns få band som är värda 350 kronor, men det var ju smärtgränsen vi pratade om nu, right?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju på hur man menar, om man menar hur mycket man kan ge för att se ett band live så är det för mig ganska mycket. Var bl a i London på en klubb som heter the Mean Fiddler för att se ett av mina absoluta favvoband någonsin (Anathema) eftersom dom kanske aldrig kommer till Sverige och biljetten kostade väl bara runt 150 spänn men allt som allt så gick väl resan på runt 4000kr.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

När Springsteen kom till Globen 2002 betalade jag 2000 för en biljett... lätt värt pengarna. Men jag skulle aldrig betala en sån summa om jag inte verkligen älskade/avgudade bandet/artisten/laget etc.

Tycker att ett lagom pris sträcker sig från 300-500 kr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Går iofs inte så mycket på konserter. Men en tre fyra hundra är välan rimligt. Mer än så...tveksamt då skulle det vara något riktigt smaskigt.

Ungefär samma fråga som vilket band skulle man sova i en sovsäck för att få biljetter. Hmmm jag börjar bli gammal och bekväm. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

500 känns ganska svindyrt men å andra sidan finns det också vissa band jag skulle kunna betala svindyrt för att se så det blir mitt svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok la en röst på alternativ 100 kr... 😉 ..fudnerade först på 0 kr...det är ju en reklamkampanj med syfte att sälja fler skivor..o då borde det inte kosta ngt men priselasticiteten för mig ligger på 100 kr OBS inkl.moms! 😉

Man kan ju också se det som att skivorna är reklamkampanjer för konserterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Daft Punk skulle jag betala ganska mycket för att se live, men skulle förstås bli jävligt besviken om det inte var bra. Satte 2.500 även om det nog är lite i överkant... Men förra året så åkte jag till Hultsfred nästan enbart för att se Air, och det var ju en del pengar... såklart jag fick se en del andra bra band också men jag hade aldrig åkt om det inte vore för dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

350 är max för mig men abslout inte lagom. Tänkte åka och se Sigur Rós när de spelade nyligen men hejdade mig när biljetten kostade nåt mellan 350-400. Så bra är de inte. Vissa band skulle jag dock kunna betala mer för, men det är i extremfall.

Lagom pris för mig är typ 150 spänn, men då ska jag helst ha mer än ett band.

Link to comment
Dela på andra sajter

101-Louis (oregistrerad)

Om man tänker på omkostnaderna för lokal, artister och hur mycket dagens valuta är värd är 500 kr ett max för mig. Inte ett öre mer. Fast även det tycker jag är litet dyrt faktiskt, men det känns inte bittert att betala. Jag tror att DM-biljetten i Scandinavium till våren kostade 490 kr. Rekordeligt pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

200-300 kr är vad jag är beredd att betala. Skulle jag betala mer skulle det vara något som ändå är mer eller mindre omöjligt att få se... t ex originaluppsättningar av Led Zeppelin eller AC/DC eller Beatles. Ick-genomförbart med andra ord. 😏

EDIT: Då räknar jag inte med omkostnader som resa, boende etc.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

satte 1000...

de flesta konserter jag ser kostar runt 300 spänn. har sett någon enstaka för 600 spänn plus resor å så.. men det finns grejer jag LÄTT skulle betala en tusenlapp för att se.. 😏 tex den pågående turnén med Chicago & Earth, wind & Fire TILSAMMANS!! skulle nog kunna ge ännu mer för att se en sån konsert hehehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok la en röst på alternativ 100 kr... 😉 ..fudnerade först på 0 kr...det är ju en reklamkampanj med syfte att sälja fler skivor..o då borde det inte kosta ngt men priselasticiteten för mig ligger på 100 kr OBS inkl.moms! 😉

Man kan ju också se det som att skivorna är reklamkampanjer för konserterna...

Precis, jag tänkte på det. Det hör väl inte till ovanligheterna att band drar in mer pengar på konserter än skivförsäljning? Många artister får ju nästan hälften av intäkterna på turnéer, medan bara runt 10% av skivförsäljningsintäkterna finns kvar åt artisten.

Eller är jag ute och cyklar på hal is?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...