Jump to content
Annons

Köp av akustisk gitarr

Guest fliken

Recommended Posts

Hej. Det är så här att jag vill ha en ny akustisk gitarr. Just nu har jag en vanlig akustisk gitarr, men jag är inte så nöjd med ljudet i den. Jag vill ha (lite svårt att beskriva) lite mer "klirr" i ljudet om ni förstår vad jag menar. Det låter så otroligt gött när man spelar hårt/högt på en sådan gitarr. Led Zeppelin - Tangerine är det sådan go gitarr i, som jag menar...

Frågan är nu bara... Hjälper det att byta strängar för att få det ljudet, eller är det att köpa ny gitarr som gäller? Kan ni rekomendera någon gitarr med det ljudet jag beskrev, om ni förstår? 😱

Annons

Vanlig akustiskt gitarr, menar du en nylonsträngad gitarr då? Om du gör det så nej du kan med största sannolikhet inte byta strängar, bla halsens bredd men framförallt så saknar en nylonsträngad gitarr en dragstång i halsen som hjälper till att klara av trycket från stålsträngar. Om du nu inte sitter på¨någon hybrid.

Så en ny gitarr, finns jättemycket med solittlock mellan 2-4k och jag skulle rekommendera dig en satin finish som inte stänger inne ljudet i mina öron som plastbaserade lacker gör.

Mvh.

samma fråga här som ovan. Har du en nylonsträngadgitarr eller en stålsträngad gitarr?

Jimmy page har väl bara använt stålsträngade gitarrer till led zeppelin (eller har jag fel?)

Du kan inte sätta på stålsträngar på en nylongitarr för även om den har en annan mensur så lär ju stallet lossna från kroppen.

finns en mängd olika gitarrer att kolla upp.

Hur mycket hade du isåfall tänkt lägga ut?

Hej!

Kul!

Kolla in Tanglewood stålsträngat på jam! Finns ett 20-tal modeller. Det mest prisvärda idag! Finns även nån med satin (matt) lack.

😱

:musik

Tack så mycket för alla svaren. Jag har en stålsträngad gitarr. Men jag funderar på att köpa en ny ändå... Jag hade tänk en 3000 kr ungefär. Fast det är är säkert för lite, eller?

Sen, hur ska man fråga/förklara hur man vill ha ljudet i gitarren i en affär?

Jag säger som "musik" att du ska köpa en Tanglewood om du ska köpa i det prissegmentet.

Strängarna spelar in väldans mycket på soundet och de enda strängarna jag använder är Elixir som är lite dyrare (239:- per set) men kan lyfta en gitarrs sound väldigt mycket.

Så iväg och testa tanglewood på Jam Akustiskt om du bor i sthlm och lycka till med lirandet! 😆

Edited by lavrell

Hej!

Kan denna vara något? Tanglewood TW115ST för 3400;- ur Premier-serien. Matt finish. ST=Solid topp.

TanglewoodTW115STsm.jpg

Eller kanske denna, Tanglewood TW12 med Solitt granlock. Kostar 2995;-.

tanglewoodTW12.jpg

Eller varför inte denna, Tanglewood TW28 ST NS Indiana Dreadnought för 2795;-.

Solitt granlock på nytt.

tanglewoodTW28STsm.jpg

Vill du köpa ett hårt case också, så kan jag tänka mig att du får det för max 600 om köper det i samband med gitarren. De tar nämligen det extra om man köper en av de billigare Tanglewoodarna (som kostar 1895;-). Annars så säljs casen HELT separat också för 895;-.

Förresten lägger du på 1500;-, så du hamnar på 4500;- för en stålsträngad Tanglewood-gitarr, så finns det en och annan HELT solid modell att välja mellan faktiskt!

😱

:musik

Edited by musik

Guest Stinkey

Och framför allt: Spela själv på alla de gitarrena som du överväger att köpa. Spela det som du brukar göra hemma och vet hur det låter på det instrument du har, så att du kan gemföra. Lita på dina egna öron.