Jump to content
Annons

Att ändra hastighet/pitch hela mixen...

tbruce

Recommended Posts

Så gott som alltid när jag börjar bli klar med en låt så blir det att jag leker med den, prövar att spela den baklänges, ändra hastighet på den osv, bara för skojs skull. Och så gott som alltid så tycker jag att det låter mkt bättre om jag höjer den ett eller två halva tonsteg! Nu menar jag alltså inte pitchshifter utan att helt enkelt ändra hastigheten. Det blir liksom lite fartigare, lite luftigare, ljusare och snyggare. Men samtidigt så känns det ju fånigt att göra så med allt man gör? Kanske är det bara för att det låter annorlunda som jag tycker det låter bättre, eftersom jag har blivit så van vid orginalhastigheten när jag har jobbat med den? Den situationen är ju inte en utomstående lyssnare i, så isåfall finns det ju ingen anledning att höja.

Vad säger ni, är det nåt ni nånsin gör?

Annons

Du är inte helt ensam i alla fall 😱! Har även sänkt ton (samt hastighet) med halvton ibland!

När man börjar tröttna på en låt kan man ju få för sig en massa konstiga saker men om man väntar en dag

och det fortfarande håller då så är förändringen till det bättre!

det är inte alls ovanligt, och är dessutom en förklaring till varför många gamla inspelningar helt enkelt inte stämmer riktigt i förhållande till ett stämt instrument.

du står där och övar lite improvisation till olika låtar och vipps så stämmer det inte och en låt hamnar mitt mellan två tonsteg.

Edited by Itzhak

• 4 weeks later...

Jag känner precis samma sak!

Jag har en pitch plug-in till winamp, o när jag är klar med en låt så brukar ja prova att dra upp den typ 10% o det låter alltid så mkt bättre! Harmonierna låter mkt skönare o mixen känns bättre typ...O sen när man tar tillbaka den låter den platt o murvlig o tråkig... skit flummigt