Jump to content
Annons

-mind- provar lite drum and base


Så vad tycks gott folk?  

5 röster

  1. 1. Så vad tycks gott folk?

    • 1. 10 poäng
      0
    • 2. 8 poäng
      0
    • 3. 6 poäng
      1
    • 4. 4 poäng
      0
    • 5. 2 poäng
      3


Recommended Posts

LÅTNAMN: Skansen

ARTIST/GRUPP: Patrik Tibell

GENRE: Drum and Base

LÅTLÄNGD: 3:22

KOMPOSITÖR: Patrik Tibell

PRODUCENT: Patrik Tibell

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: MP3

STORLEK: 7.71 MB

STATUS: Färdig

LÅTLÄNK: http://my.opera.com/patrik-tibell/homes/fi...-%20Skansen.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok, jag försöker mig på att skriva lite här.

Detta är inte min musikstil på något sätt men det är alltid roligt att lyssna på sådant som man annars inte lyssnar på 😎😎

+ Rytmen i låten.

+ Partiet vid 1:57 påminner om musiken till Doom på SNES.

- Instrumenten låter väldigt B. Har du arbetat mycket med att välja ut instrument och så?

- Lite tjatig

Ha överseende med min kritig då jag inte uppskattar sådan här musik över lag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var lite tanken att få instrumenten att låta smutsiga. Blir lite tivolikänsla och låter äldre vilket jag tyckte passade för den här låten 😎 Den är ju inte fullt seriös, med tanke på ljudklippet som dyker upp och allt 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna låter helt random, försök att få någon sorts struktur, nåt sorts beat. Det här svänger liksom inte, det låter bara jobbigt.

Reecen eller vad det nu ska föreställa får du jobba lite mer på. Modulera, dista osv. 😉

Lägg in lite pads eller nåt.

Har du hört riktig Drum n Bass nån gång? Isf vilka artister?

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna låter helt random, försök att få någon sorts struktur, nåt sorts beat. Det här svänger liksom inte, det låter bara jobbigt.

Reecen eller vad det nu ska föreställa får du jobba lite mer på. Modulera, dista osv. 🙂

Har du hört riktig Drum n Bass nån gång? Isf vilka artister?

Jag tycker det blir tråkigt om man kör samma trumloop igenom hela låten, och vad jag förstått är det väl det som är lite grejen med denna genre att köra lite varierade beats och inte bara någon loop som vemsomhelst kan planka ihop, eller?

Reecen? vad syftar du på här, är inte riktigt med. Det är lite menat som en humorlåt, egentligen en remix på "anslagstavlan" temat med en blandning av konstiga samples.

Och tyvärr så måste jag svara att jag inte hört "riktig" drum and bass, bara nån enstaka gång. Det närmaste jag vart är nog Prodigy vilket jag har i rötterna. Men tackar för kommentarerna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det blir tråkigt om man kör samma trumloop igenom hela låten, och vad jag förstått är det väl det som är lite grejen med denna genre att köra lite varierade beats och inte bara någon loop som vemsomhelst kan planka ihop, eller?

Reecen? vad syftar du på här, är inte riktigt med. Det är lite menat som en humorlåt, egentligen en remix på "anslagstavlan" temat med en blandning av konstiga samples.

Och tyvärr så måste jag svara att jag inte hört "riktig" drum and bass, bara nån enstaka gång. Det närmaste jag vart är nog Prodigy vilket jag har i rötterna. Men tackar för kommentarerna 🙂

Nej, det är inte en och samma trumloop genom hela låten. Inte mer än vad det är i annan elektronisk dansmusik.

Reece är namnet på ett vanligt förekommande bas-ljud man använder i DnB.

Det märks att du inte har lyssnat på DnB ;D Jag skulle inte klassa prodigy som drum n bass.

Men om det inte är en seriös låt så känns det inte som om det är någon mening att ge konstruktiv kritik.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha mycket mer bas. Och instrumenten får gärna vara mycket skitigare. Och sen tycker jag att melodin på slutet kan funka med annat instrument.

Men som slagt. Mer dist, mer bas. Och den där rollen som ligger i varannan takt ugnefär kanske känns lite mycket jungle. Men det var kanske tanken. Sköna varienda rythmer för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det inte är en seriös låt så känns det inte som om det är någon mening att ge konstruktiv kritik.

Varför inte? Jag gillar all kritik jag får, oavsett hur seriös låten må vara. Jag menade oseriös i den tanken att den innehöll lite humor, och inte i mitt försök till en låt.

Jag får jobba på basgången tills nästa låt, och nu vet jag vad en Reece är 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte? Jag gillar all kritik jag får, oavsett hur seriös låten må vara. Jag menade oseriös i den tanken att den innehöll lite humor, och inte i mitt försök till en låt.

Jag får jobba på basgången tills nästa låt, och nu vet jag vad en Reece är 🙂

Det jag menar är att då du inte vet hur drum n bass låter så känns det meningslöst att kritisera låten ur ett drum n bass-perspektiv 🙂

Notera att det heter drum n BASS, som i bas. Inte base som i högkvarter/säte 😛

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂🙂😛 ..förstår vad cm0s menade med mer sammanhängande beat.. låten är kul ur en humoristisk synvinkel..men det ena utesluter inte det andra...

hade det vara ett mer kontinuerligt beat - en ryggrad - hade man kanske köpt det humoristiska på ett annat seriösare sätt... nu blir man faktiskt lite irriterande på att trummorna bryts upp som de gör 😄

Jag tycker också att mixen känns skev? Jag hade gärna sett att trummorna blev lite mjukare i övre midrangeområdet och lämnade mer plats för basens tongivande register... eller rättare sagt: hade velat ha mer tonalt register på basen..

..men det är bara vad mina öron tycker.

Kul grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...