Jump to content
Annons

Vi har gjort två låtar


Oski

Recommended Posts

Jag och två kompisar har spelat in två låtar som vi är väldigt stolta över. Provlyssna och säg vad ni tycker. Vi kallar oss för PEAK. Och det gör vi mest för att peaklampan lyser konstant på inspelningarna. Inspelningarna är gjorda på kassetdäck.

Tanka här: http://z.sorkmos.com/PEAK/

Info om låtarna:

Cryptical warriors

Instrumenen är:

Elorgel - mig

Trummor - kompis Erik

Melodica - kompis Henke

Afrikansk trumma - jag och henke turas om

Den här låten är en inte allt för svårlyssnad låt. Den är ösig och inte allt för otajt. alldeles lagom överdistad.

Bonk you mind

Instrumenten är:

Midikeyboard - Erik

samma elorgel, nu med effektlåda - jag (det är den som låter så förjävla grymt)

Annan keyboard - kusin robin, fast han satt mest och provade lite olika ljud, han visst inte att vi spelade in

Den här låten är lite djup. Lite väl väldistad på sina ställen men den går an. Den kan beskrivas som nyskapande industrinoise.

Man måste lyssna på hela låtarna för att kunna ge en rättvis bedömning

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vägrar lyssna förrän ni sänkt kvaliten till 128 kbps 🙂 Sedan är det inte helt fel att ge lite feedback på andras låtar innan man börjar slänga upp sina egna, och förväntar sig att alla ska lyssna.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter mest skräp och det är enerverande jobbigt att lyssna på en så överstyrd inspelning...

dom 8 sekunder jag lyssnade på Bonk your mind ( verkligen talande titel ) lät det som om det var taget från någon Bröderna marxfilm och sedan återinspelat alldeles för högt..

tyvärr gick det här bort för min del..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha!

Svängiga rytmer, slagkraftiga melodier, glasklar produktion! 10/10!

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ska ni ha för era åsikter! 😛

Jag håller med om att det är liiite väl distat på "bonk you mind" (inte bonk your m ind) men på cryptical är det inte alls så mycket som är för mycket distat. Micarna vi använde var kanske inte världens bästa heller. För er som inte tyckte om den kan jag bara säga: Det tar tid att utveckla sådan musiksmak vi har, ha bara tålamod så kommer ni snart också förstå =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha lagom stört detta. Bonk var bara brutal. Cryptical Warriors var brutal och klart tuff 🙂 Påminner mig om en grupp som heter Balkan Beat. I övrigt var båda låtarna helrätt 🙂

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bonk you Mind låter som fem ankor och en kalkon instängda i en soptunna som blir överkörd av ett tåg. Varken mer eller mindre.  🙂

Fem ankor räcker inte! ..

När jag hört låten satt jag bara tyst ett tag och undrade vad som hänt .. .. .. .. .. undrar fortfarande ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Knepig musik.

Har några tips dock. Om ni har möjlighet, dista allt med effekter, och snåla ned lite på involymen när ni spelar in. Då kan ni nog behålla disten och spraket och dessutom låta musiken andas. Just nu så släcker den ut sig själv rätt så mycket, tänker på Bonk your mind. Trummorna (?) knaprar på det utrymmet orgeln (?) har i låten.

Bara en tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska fräckt beat. Hade bara varit kul om man hade hört vad ni spelade egentligen. Nu skorrar det bara i högtalarna så jag orkade inte lyssna så länge. Fortsätt med samma musikstil men med bättre produktion = ej överstyrd insignal.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. blandade åsikter ser jag 😆

Jo men problemet är att, på kassettbandet är det inte lika distat som när jag spelar in låtarna i cubase. Kruxet här är jag kan inte ändra in volymen hur fasiken jag än gör. jag kör in i från kassettdäcket in i micingången, (line in funkade inte alls, för dåligt ljudkort) och ändrar jag mic volymen så ändras bara hur det låter i hörlurarna, inte hur inspelningen i cubase blir. Alltså, är inspelningen för hög blir det skitdistat. Ändrar jag involymen i cubase ändras bara hur högt det låter, inte hur mycket distat det blir, nån som vet vad jag kan göra?

Hej mårten! är du här? vad tycker du då? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Knepig musik.

Har några tips dock. Om ni har möjlighet, dista allt med effekter, och snåla ned lite på involymen när ni spelar in. Då kan ni nog behålla disten och spraket och dessutom låta musiken andas. Just nu så släcker den ut sig själv rätt så mycket, tänker på Bonk your mind. Trummorna (?) knaprar på det utrymmet orgeln (?) har i låten.

Bara en tanke.

det är en bra idé, vi har trots allt två distdosor som vi inte använder. vi ska utveckla oss på den fronten =).

ps. den heter "Bonk you mind" 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jolu Oski... Bonk You Mind är riktigt skön faktiskt. Fast, den är ju inte direkt helt utvecklad, planerad, och ordentligt inspelad. Kommer gärna förbi nån dag och kikar på ditt Maxwin trumset!... 😆

Nu ska jag kila iväg och göra mig i ordning för föreställning #6 (halvvägs nu!!!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Haha ja jäklarns... Om ni gör detta seriöst så är det ju ascoolt... Älskar när folk bara går helt sin egen väg... Det finns ju melodi i det hela för tusan...

Fast det där med inspelningsvolymen.... 😆 Holy shit...

Inspirerande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha ja jäklarns... Om ni gör detta seriöst så är det ju ascoolt... Älskar när folk bara går helt sin egen väg... Det finns ju melodi i det hela för tusan...

Fast det där med inspelningsvolymen.... 😆 Holy shit...

Inspirerande...

Det är klart vi är seriösa! faktum är att vi just nu håller på att ladda för inspelningen av nästa hit! När vi ska göra låtar så värmer vi bara upp till studion och går ut och låter inspirationen flöda 🙂

mårten, ja det är bara att komma förbi och skåda verket =).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. blandade åsikter ser jag 😆

Jo men problemet är att, på kassettbandet är det inte lika distat som när jag spelar in låtarna i cubase. Kruxet här är jag kan inte ändra in volymen hur fasiken jag än gör. jag kör in i från kassettdäcket in i micingången, (line in funkade inte alls, för dåligt ljudkort) och ändrar jag mic volymen så ändras bara hur det låter i hörlurarna, inte hur inspelningen i cubase blir. Alltså, är inspelningen för hög blir det skitdistat. Ändrar jag involymen i cubase ändras bara hur högt det låter, inte hur mycket distat det blir, nån som vet vad jag kan göra?

Hej mårten! är du här? vad tycker du då? 🙂

i volyminställningarna i windows så finns det två delar ofta. inspelnings och uppspelningsdelen.

alternativ>egenskaper>inspelning

då får du upp nya kontroller som ställer in inspelningsvolymerna. aktivera "avancerat" och kolla runt lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha... jösses! Duck factory/fucktory noise shit crap fuck... eller nåt. En jäkla kul stil, unik om inte annat. 😆 Å sånt ska ju uppmuntras, men det är inte utan smärtor man tvingar sig genom hela låtfan... mest pga inspelningsvolymen då förstås. 🙂

Säg mig... är det Funny Vox från en MT-32:a jag hör?? 😏

Edit: Förresten påminner det hela lite om Fläskkvartetten som dök upp, körde sin egen totalt udda (och därför ascoola) grej, och försvann lika snabbt igen...

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

vid 35 borde det komma in en sjysst disco-bastrumma med. och kanske nån röst som säger. "boooooooonk........" Helst en tjejröst med en massa reverb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha... jösses! Duck factory/fucktory noise shit crap fuck... eller nåt. En jäkla kul stil, unik om inte annat. 😆 Å sånt ska ju uppmuntras, men det är inte utan smärtor man tvingar sig genom hela låtfan... mest pga inspelningsvolymen då förstås. 🙂

Säg mig... är det Funny Vox från en MT-32:a jag hör?? 😏

Edit: Förresten påminner det hela lite om Fläskkvartetten som dök upp, körde sin egen totalt udda (och därför ascoola) grej, och försvann lika snabbt igen...

Hehe. Japp det är det, helt riktigt! Men vi kommer inte att försvinna så fort. vi kommer att växa som träd.

Mårten, det är faktiskt inte en så dum idé, det där med tjejrösten skulle ju ju vara tufft. tack vare unbornichen vet vi nu hur man ändrar volymen så nu behöver det inte bli tokdistat. Så det kommer nog en ny version av bonk you mind snart. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...