Jump to content
Annons

Jag sjunger - lite frågor

Guest y4r0ze

Recommended Posts

Någon sångpedagog har jag inte hittat och avstår ifrån tills vidare, men har börjat sjunga lite i ett band, tyvärr så låter det rätt illa.

MEN något som jag har lakt märke till är att ju mer jag trycker på när jag sjunger (ju mer jag skriker) ju bättre låter det. =/

Iaf tycker jag det...

Någon somhar koll på varför det är såhär?

Borde jag fortsätta skrika eller ska jag köra på med lite lugnare? Är ju inte så man inte hör vad jag sjunger (hörs rätt tydligt)....;-)

För dom som undrar vad vi lirar när jag sjunger så är det saker som "Sjut en snut" och "Ge fan i mig" o liknande saker.

Försöker jag inte skrika utan hålla mig mer "normalt" så blir det bara svajjigt och falskt.

En annan grej är det där att "sjunga ifrån magen". Någon som vet hur man kan kolla att man verkligen tar i nere ifrån magen och några tips för att lära sig att ta i ifrån magen och inte sjunga direkt med lite luft uppifrån stämbanden som när man snackar eller skriker i vanliga fall?

Edited by y4r0ze

Annons

Vad jag vet från mig själv är att när jag tar i mycket får jag en renare ton. Tonen blir mer stabil. Och när jag kör det lite hest och rispigt (hårdrocksaktigt) blir det ännu starkare.

Det finns sångövningar som du kan göra.

Jag har själv postat om sångtips. Sök på "sångtips" eller "sånghjälp".

Jag har samma problem! Sjunger jag lite lugnare och finare så blir det genast svajigt! Jag tror nog att det är bra att ändå sjunga lite mindre "skrikigt", för nån gång måste man ju bli bättre!? Det är ju bara att öva,öva,öva. Kör man punk så kanske skrik passar in dock men man kan ju öva på en annorlunda stil i andra sammanhang!

Jag har också postat tidigare...;-)

Men nu tänkte jag framför allt på just dessa saker i detta inlägget och inte så generellt som det ofta blir annars.

Sitter och över på lite cornelis vreeswijk bla...mkt därför att jag kan endel av dom texterna utantill och känns som rätt bra låtar att öva lite lugnare till...men kanske har fel?

Edited by y4r0ze

Någon sångpedagog har jag inte hittat och avstår ifrån tills vidare, men har börjat sjunga lite i ett band, tyvärr så låter det rätt illa.

MEN något som jag har lakt märke till är att ju mer jag trycker på när jag sjunger (ju mer jag skriker) ju bättre låter det. =/

Iaf tycker jag det...

Någon somhar koll på varför det är såhär?

Borde jag fortsätta skrika eller ska jag köra på med lite lugnare? Är ju inte så man inte hör vad jag sjunger (hörs rätt tydligt)....;-)

För dom som undrar vad vi lirar när jag sjunger så är det saker som "Sjut en snut" och "Ge fan i mig" o liknande saker.

Försöker jag inte skrika utan hålla mig mer "normalt" så blir det bara svajjigt och falskt.

En annan grej är det där att "sjunga ifrån magen". Någon som vet hur man kan kolla att man verkligen tar i nere ifrån magen och några tips för att lära sig att ta i ifrån magen och inte sjunga direkt med lite luft uppifrån stämbanden som när man snackar eller skriker i vanliga fall?

Först o främst vill jag råda dig om att INTE SKRIKA, din röst kommer inte bära i

längden då!

Varför det låter svajigt o falskt är just för att du saknar stödet.

Du kan titta på det "råd" jag postat tidigare 🙂

Good Luck and don´t get your voice stuck 😠