Jump to content
Annons

Fender bassmanhjälp?

Cliff

Recommended Posts

Hej!

Jag har en Fender Bassman 135 som jag har kört på länge men först nu har plockat in i hemmastudion.

Jag vill kunna använda den utan högtalarlådor, men line-out jacket verkar inte funka, antar att det är något som är trasigt inne i den.

Finns det någon som känner till någon som är bra på att laga Fenderförstärkare i Skånetrakten?

Annons

Cliff,

Jag antar att du inte har anslutit någon högtalare i någon av högtalarutagen när du samtidigt försöker få ut singnal från "line/recording" utgången.

Eftersom detta uttag tappar signalen från högtalarutgången via en fördämpning, så kommer du inte att få någon signal, då högtalarutgången är kortsluten när inget är anslutet till någon av högtalarutagen.

(kortslutningen är till för att förstärkaren trivs bättre med en kortsluten högtalareutgång än en öppen utgång, om man skulle råka spela högt utan anslutna högtalare)

Hur löser man nu detta ??

Ett alternativ är att du köper en "speaker load/simulator" som finns ett antal fabrikat ute på marknaden, eller att du bygger en egen "konstlast/speaker load simulator" med ett rejält effektmotstånd på ca: 4 ohm 100 watt, som du kopplar in istället för en högtalare.

Du kan exempelvis köpa ett lämpligt motstånd från ELFA,

artikelnummer: 60-681-00, 119: +moms, eller i kraftigare utförande 60-686-05, 252:- +moms

(dessa motstånd skall också monteras på någon form av kylplåt, annars kan det bli enormt varmt när du spelar högt)

--Bosse