Newsec Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 Ska uppgradera datorn och har hamnat i beslutsångest mellan AMD och Intel. Dessa två står det mellan: AMD Athlon 64 X2 3200+ Intel Pentium D 830 3,0Ghz Var inne i en dataaffär och killen jag pratade med hade satt ihop en hel del datorer till studios,och samtliga hade valt Intel. Men en polare som inte håller på med musik säger att jag ska välja amd för att de har bättre kontroll på flera saker samtidigt och de har hållit på längre med 64-bit än vad Intel har? Han sa även att AMD kyler bättre nu idag än intel p.g.a DualCore,för att de kom tidigare med detta också? Har någon kunnig här inne på forumet någon erfarenhet av detta? Tacksam för alla svar som går att få! //MVH Mikael Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eternal Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 (edited) Här får du svar på din fråga: http://www.tomshardware.se/processorer/int...else/index.html Edit: Denna är bättre såg jag: http://www.tomshardware.com/cpu/200508011/...x2_3800-07.html Edited October 30, 2005 by Eternal Link to comment Share on other sites More sharing options...
mange_andersson Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 ja jag ble rekomenderad intel pga att de är stabilare... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Newsec Posted October 30, 2005 Author Share Posted October 30, 2005 Jag måste vara blåst. Vad var resultatet i detta test? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Violiner Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 (edited) Det finns en hel del trådar här på forumet om detta ämne. Om du läser dem så kommer du att se att det finns en hel del olika åsikter. Personligen bygger jag ganska mycket datorer. Både med AMD och Intel-processorer. Ofta väljer jag efter det ändamål den skall användas till. När jag till exempel ska bygga en speldator åt någon så blir det ofta en AMD. När jag ska bygga en "musikdator", inklusive till mig själv, så har jag altid, hittills, valt Intel. Nu finns det många andra faktorer att väga in, vilket chipset och viket moderkort är de absolut viktigaste. För att nämna ett exempel så bör man aboslut inte försöka bygga en musikdator med ett AMD-moderkort med NF4 och SLI-kretsar, det är att be om problem. AMD är idag svalare än Intel. De nya intelprocssorerna utvecklar ganska mycket värme vilket man sall ta med i beräkningen när man planerar kylningen av datorn. Den AMD-processor du anger som ett val skulle jag inte, idag, välja. Det finns fortfarande en del problem med dualprocessorer och en del programvaror för musik/ljud. Många programvarutillverkare håller på att uppdatera sina programvaror för dessa, till exempel har Universal Audio precis släppt en uppdatering för sitt UAD-1 för dualprocessorer. Man skall dock vara medveten om att det kan bli problem med en del programvaror och pluggar, speciellt om man inte har de senaste versionerna. Edited October 30, 2005 by Violiner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Newsec Posted October 30, 2005 Author Share Posted October 30, 2005 Hur är det med intels dualcore processorer då? Lämpar dessa sig idag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Violiner Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 Sorry, missade att det stod ett D där... Nja, liknande svar när det gäller den, men om jag absolut vill köpa en dualprocessor så skulle jag i alla fall välja den före AMD till en musikdator i dagsläget. Det eventuella valet av en dualcore beror också litet på dina förutsättningar: Hur färska programvaror du har och om du kan uppdatera dem till senaste version, om du känner att du är beredd att ta chansen att du kanske måste slå av den ena kärnan (vilket bör råda bot på ev problem) osv. Samtidigt är ju dualcore en modernare processor som bör komma att stå sig längre. Men du kan som sagt inte vara säker på att det blir problemfritt, i alla fall inte för närvarande. Så det beror på hur pass säker du vill vara på en stabil dator utan strul, i alla fall på kort sikt. Samtidigt ändras, som du ju vet, datorvärlden snabbt. Och det finns företag som bygger musikdatorer med AMD också... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted October 31, 2005 Share Posted October 31, 2005 Hej! Men eftersom allt som sagt ändras snabbt som satn uti datorvärlden så kanske multi-core funkar finfint redan i förförra veckan: Steinberg's Cubase SX3 and Nuendo 3 software workstations both feature Steinberg’s Advanced Dynamic Multiprocessing technology. This allocates processing tasks dynamically to ensure the most efficient use of all available CPU resources. Steinberg's multi-core processor support harnesses the full potential not only of dual-core processors, but supports any number of physical processors or processor cores, allocating processing tasks dynamically between them. http://www.steinberg.de/Steinberg/Company/...ltiproc_eu.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Violiner Posted October 31, 2005 Share Posted October 31, 2005 Precis som jag säger förutsätter det minst ofta senaste programversionen, i det här fallet SX3. Dessutom så brukar de flesta inte bara ha ett sequenserprogram i datorn, utan ett ofta ganska stort antal pluggar och andra program. Som en del kräver senaste versionen, andra har inte uppdaterats, en del t ex gratispluggar kanske inte alls kommer att uppdateras. Som jag nämnde har UAD-1 nu också uppdaterats till en version som stöder dualprocessorer fullt ut, så sent som för någon vecka sedan. Har man ekonomiska resurser att handla programvara samt är villig att riskera en del strul och att en del gratispluggar kommer att strula och inte är beroende eller intresserad av att ha en arbetsstation som alltid fungerar fullt ut till 100 procent så, visst, OK. Men då bör man vara medveten om det och dessutom kanske vara beredd att köra med ena processorkärnan avslagen, vilket inte gör den speciellt snabb. Det finns alltid en kategori som gillar att pula och strula och kanske ofta också överklockar sina datorer och har gedigna kunskaper. Men som inte i första hand prioriterar ett effektivt arbetsredskap utan i stället tycker det är roligt att skruva i datorn. Men min erfarenhet är att de entusiasterna inte är majoriteten. De flesta vill göra musik och inte skruva i en plåtlåda. Med all sannolikhet kommer dualprocessorerna att vara de mest intressanta inom en snar framtid. Men just idag finns det fortfarande en del problem kvar att lösa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted October 31, 2005 Share Posted October 31, 2005 (edited) Hej! Nej, mig behöver du inte övertyga! Kör exempelvis med mitt SX 2 tills SX 4 kommer ut, då är nog SX 3:an tillräckligt buggfritt för att vara värdig Hans musikaliska talanger 😳! Dock, är ju lite inne på att köpa stationärt och processor med dubbelkärna känns ju grym och i.s.f. räcker det då med SX 3? Eller måste samtliga VST(i)´s också ha stöd för 2xCPU? Känner VST(i) ens av vilken processor dom ligger på? Är di så smarta? Edited October 31, 2005 by Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts