pennudd Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 (edited) Jag tycker att kort till ljudarbeten med dsp kretsar på är yppeliga. De avlastar ju datorn och det behöver väl dom flesta som håller på med musik. Men vad som irriterar mig mycket är att det endast går att köra tillverkarnas egna plugins till dem. (jag tänker framförallt på UAD, Tc-powercore och APA32/44). Pluggarna håller visserligen hög kvalitet i de flesta fall, men många har enormt många fler pluggar som skulle vara bra att kunna avlasta datorn med. Skulle ju vara kalas om det fanns nåt liknade som tc-powercore som man kan köra vilka vst/au/directx pluggar på som helst (och synthar också för den delen). Det finns ju ett alternativ som heter mouse receptor, men det är ju ganska dyrt alternativ och är väl upphov till strul eftersom det sitter ett eget operativsystem i den. Jag vill ha ett relativt billigt och enkelt alternativ, som går smidigt att installera och använda. Varför, varför, varför finns det ingen sådan produkt? Det borde väl inte vara så mycket begärt eftersom dsp kort har funnits relativt länge. Är det ingen förtjänst på att tillverka sådana produkter? Jag tycker att vi ska starta en kampanj och sätta press på hårdvarutillerkare att utveckla liknande produkter!!! 😳 Edited October 29, 2005 by pennudd Link to comment Share on other sites More sharing options...
replicant Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 Du har också CreamWare pulsar som är lite öppnare DSP system än var UAD-1 och PowerCore är. Men jag förstår vad du är ute efter och då är nog Muse det "bästa" alternativet. Var väl några portugiser som försökte sig på ett öppet system rätt nyligen men det gick åt pepparn, marknaden är för liten, och dom initiala kostnaderna blir för höga. Sen finns ju alla nya nätverksprogram som ger dig möjlighet att köra pluggar och VSTier på en x-tra dator över nätverk, vilket jag tror är framtiden för native pluggar, se bara vad Apple gjort med sin nya Node teknik, visserligen funkar den bara med Logic's egna pluggar, men det är nog ditåt det drar. Eftersom marknaderna är så små för TC och Pulsar så är det svårt för dom flesta tillverkare att räkna hem en portning till DSP-kort, vilket ju Muse insett och gjort det enkelt att porta till sin "plattform". Link to comment Share on other sites More sharing options...
pennudd Posted October 29, 2005 Author Share Posted October 29, 2005 (edited) Men jag tror inte att det är utvecklingskostnaderna som är dyra. Det finns ju redan tillgänglig teknik för att utnyttja detta. Att det inte skulle finnas en marknad tror jag inte heller 😱 Det finns ju tillverkar som gör saker som är otroligt nicshade. Och hårdvara borde väl vara framtidens koncept att satsa på när så många tankar hem pluggar. UAD och powercore säljer ju mängder... Edited October 29, 2005 by pennudd Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 Du tänker dig alltså några extra x86'or, dedikerade till VST, på ett PCI eller i en extern box? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 (edited) Hej! Eller att man använder grafikkort som CPU-källa! UAD är tydligen grafikkort (GPU)! Och nu finns det ju avsevärt mer kraftfulla GPU´s än när UAD först kom! Motsvarande 30 GHz beräkningskraft ska inte vara ngn omöjlighet ens med ett endaste grafikkort och med 2/4 så? Edited October 29, 2005 by Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 Nej, UAD-kortet är ursprungligen konstruerat som ett multimedia-kort. Tanken var att det skulle kunna hantera både ljud och bild. Därför gav man det goda möjligheter att skyffla data via PCI-bussen. Något som de flesta grafikkort saknar. Grafikkort är däremot, som du också skriver, enormt duktiga på att göra beräkningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyPandy Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 Det finns väl alternativ som är baserade på att man köper en ny pc och använder den som effektserver med hjälp av t ex FxTeleport. Huruvida det funkar bra vet jag inte. Eftersom det inte har snackats om den lösningen så mycket t ex här på forumet blir i alla fall jag en smula misstänksam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pennudd Posted October 29, 2005 Author Share Posted October 29, 2005 Det kanske funkar, jag har inte provat. Dock är jag fullständigt uber-skeptisk mot att koppla ihop två datorer med befintliga operativ system på. Det är nog med strul med endast en dator... Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 Eller att man använder grafikkort som CPU-källa! Och om man ska vara petig. Använder du något annat än en X86-kompatibel processor är du ju tvungen att porta de pluggar du vill använda, vilket gör att vi är tillbaks vid samma problem igen: Varför kan jag inte köra vanliga VST-pluggar på ett extra DSP-kort? Link to comment Share on other sites More sharing options...
replicant Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 Men jag tror inte att det är utvecklingskostnaderna som är dyra. Det finns ju redan tillgänglig teknik för att utnyttja detta. Att det inte skulle finnas en marknad tror jag inte heller Det finns ju tillverkar som gör saker som är otroligt nicshade. Och hårdvara borde väl vara framtidens koncept att satsa på när så många tankar hem pluggar. UAD och powercore säljer ju mängder... För ett litet företag (och dom flesta företag som gör VST-pluggar är små företag), så blir utvecklingskostnaderna för att porta till en DSP-platform höga. Korg trodde att det fanns en marknad för Korg OASYS PCI, som är otroligt grymt DSP-kort albeit något resurssvagt, men de tillverkade inte mer än 2.000 kort totalt, och sålde av dom sista till självkostnadspris. Creamware är ett annat bra exempel på några som trodde det fanns en marknad. Tyvärr så riktar dom nog nu mest in sig på att köra "egen" hårdvara, det kostar för mycket att hela tiden hålla ett DSP-system kompatibelt. Tyvärr så är inte marknaden superstor och UAD-1 är helt stängt för tredjepartstillverkare, och PowerCore är också inte öppet för vem som helst. Apple har introducerat en teknik som dom kallar "nodes" som gör att du kan köra Logic's egna effekter och instrument (dock inte alla än) på en annan G5'a över ett giga nätverk, och jag tror att det är snarare där framtiden ligger även för PC sida, dvs att man sätter upp ett nätverk av datorer som delar på kraften... Så tyvärr jag tror inte att det kommer att bli något DSP-race, framför allt inte efter att Apple nu har fimpat PCI och gått över till PCIe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 Hej! Fast om ngn skrev riktigt bra programvara för att föra över audio-beräkningar till grafik-dito och sen tillbaks så skulle alla våra cpu-begränsnings problem vara över! Tänk det antal pluggar du nu kan öppna ggr 10 ! Extremt kraftfulla grafikkort är och kommer alltid att (inom överskådlig framtid) vara väldigt billiga, i sammanhanget i stort sett gratis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 Fast om ngn skrev riktigt bra programvara för att föra över audio-beräkningar till grafik-dito och sen tillbaks så skullealla våra cpu-begränsnings problem vara över! Vilken mjukvara är det du syftar på, som ska kunna höja trafiken över pci/agp-bussen? Jag tror du fantiserar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Glaskatten Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 Hej! Fast om ngn skrev riktigt bra programvara för att föra över audio-beräkningar till grafik-dito och sen tillbaks så skulle alla våra cpu-begränsnings problem vara över! Tänk det antal pluggar du nu kan öppna ggr 10 ! Extremt kraftfulla grafikkort är och kommer alltid att (inom överskådlig framtid) vara väldigt billiga, i sammanhanget i stort sett gratis! Fast problemet med att använda grafik kort som dsp:er är att de inte riktigt går att använda i realtid och att riktigt kraftfulla grafikkort kräver mycket kylning och därför låter en hel del. Sen så är det ofta så att ju kraftfullare dsp:er man får tillgång till desto mer krävande blir effekterna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 ...problemet med att använda grafik kort som dsp:er är att de inte riktigt går att använda i realtid... Personligen är det ett mycket litet problem eftersom jag sällan använder VST-plugins förrän vid mixningsskedet. ...riktigt kraftfulla grafikkort kräver mycket kylning och därför låter en hel del. All användning av processorer orsakar värme. Ingen tvingar oss att använda fler, eller mer resurskrävande, pluggar. Gillar man inte utvecklingen bör man söka andra lösningar. ...ju kraftfullare dsp:er man får tillgång till desto mer krävande blir effekterna. Samma här. Gillar man inte mer komplexa beräkningar, som i bästa fall leder till mer kraftfulla verktyg, bör man helt enkelt inte använda dem. Jag tror att det reglerar sig självt. Om en plugg är för komplex, kräver för mycket resurser, så tenderar användare avstå från att använda den. En för komplex plugg är antagligen, marknadsekonomiskt, ingen bra idé. Om nu ingen kommer på den brighta idén att montera extra X86-kraft på ett pci-kort, eller motsvarande, och sälja det tillsammans med en monster-PSU och ett, i stort sett, ljudlöst kylningssystem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piccazzo Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 (edited) Eller att man använder grafikkort som CPU-källa! UAD är tydligen grafikkort (GPU)! Och nu finns det ju avsevärt mer kraftfulla GPU´s ännär UAD först kom! Motsvarande 30 GHz beräkningskraft ska inte vara ngn omöjlighet ens med ett endaste grafikkort och med 2/4 så? Vet inte riktigt hur det går för dom MEN för ett tag sen " Ca ett år " läste jag om en tillverkare som håll på med en modifiering av grafikkort vilket gjorde att man kunde använda Grafikkortets CPU och RAM till VST effekter/Instrument. Har för mig att det var N-Vidia kort dom riktade in sig på. Artikeln Edited October 30, 2005 by Piccazzo Link to comment Share on other sites More sharing options...
trombonisten Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 Det handlar om marknadens storlek. Antag att det finns miljontals människor som har studio. De allra flesta har mycket små krav. Väldigt få av dessa skulle köpa ett kort till bara för att kunna köra lite fler VST-er. De flesta ljudprogram numera har freeze-funktion så det går att komma runt behovet. En liten grupp, kanske 50.000 sammanlagt har lite större krav. Många av dessa är professionella studios. En hel del har externa effekter i stället, en del kör ProTools HD eller något liknande som ju har externa DSP, en del har köpt UAD eller liknande. På det hela taget finns det en massa alternativ i de högre prisklasserna. Kvar som målgrupp för ett extra VST-kort är ganska få. En hel av dem skulle komma ganska långt genom att köpa en snabbare dator. Och alternativet med att koppla upp en till dator till har ju nämnts. Eftersom volymerna på PC är enorma och volymerna på kortet blir små, som kommer kortet att vara relativt dyrt. Kanske ungefär så mycket som en "standard" fast dator kostar. Så svaret är ganska enkelt, marknaden är liten just nu. Kommer nog bli ännu mindre med tanke på den snabba takt som CPU-kraften i PC ökar. Utveckingstakten i PC-kraft är för övrigt väldigt snabbt så ett kort som är modernt idag kommer vara långsamt om ett år. Svårt att räkna hem nåt sånt som tillverkare. Sen kan man ju få önska. Gunnar Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 (edited) Vet inte riktigt hur det går för dom MEN för ett tag sen " Ca ett år "läste jag om en tillverkare som håll på med en modifiering av grafikkort vilket gjorde att man kunde använda Grafikkortets CPU och RAM till VST effekter/Instrument. Har för mig att det var N-Vidia kort dom riktade in sig på. BionicFX lösning kommer inte vara kompatibelt med befintliga VST-pluggar. Du kommer däremot att kunna köra deras egna pluggar om du har ett nVidia PCIe-kort i 6xxx-serien installerat. Edit: ändrade lite skrivfel Edited October 30, 2005 by joachime Link to comment Share on other sites More sharing options...
pennudd Posted October 30, 2005 Author Share Posted October 30, 2005 (edited) En liten grupp, kanske 50.000 sammanlagt har lite större krav. Många av dessa är professionella studios. En hel del har externa effekter i stället, en del kör ProTools HD eller något liknande som ju har externa DSP, en del har köpt UAD eller liknande. På det hela taget finns det en massa alternativ i de högre prisklasserna. JAg tror att det finns finns en stor målgrupp faktiskt... Folk köper ju nya datorer hela tiden. Då skulle man ju kunna köra längre på befintliga prylar till ett lägre pris. Det kan ju inte vara så svårt att utveckla nåt som liknar UAD kortet som man kan bestämma vilka pluggar man ska köra. Dessutom skulle det inte vara några som helst problem att göra ett kraftfullare kort, med tanke på att tekniken har gått frammåt så mycket sen det kom. Eller en firewireenhet som skulle kunna gå att köra på mac också. Utvecklingskostnaderna skulle ju inte bli så höga. Det skulle ju kosta betydligt mindre att utveckla än tillexempel Mouse Receptor. Och om det skulle ligga i samma prisklass som ett UAD kort tror jag att det skulle sälja mycket mer än mouse receptor... och därmed skulle förtjänsten bli bra. Edited October 30, 2005 by pennudd Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyPandy Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 Vet inte riktigt hur det går för dom MEN för ett tag sen " Ca ett år "läste jag om en tillverkare som håll på med en modifiering av grafikkort vilket gjorde att man kunde använda Grafikkortets CPU och RAM till VST effekter/Instrument. Har för mig att det var N-Vidia kort dom riktade in sig på. Artikeln Jag kollade BionicFx:s hemsida och det verkar som de arbetar på produkten. Dock fattar jag inte riktigt om man kunde köra vilka effekter som helst på ett grafikkort, eller om man var tvungen att köra specialdesignade pluggar. Om det är det sistnämnda tycker jag att det suger. Om inte, då kommer det bli spännande ... Läs själva på www.bionicfx.com. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted October 31, 2005 Share Posted October 31, 2005 Hej! Precis, tänk så här! UAD har gjort ett DSP-kort som kostar 3 tusen nånting! Till det kortet har de utvecklat en massa medföljande plugins! Nu, om en annan tillverkare skulle sälja liknande kort utan att ens behöva utveckla medföljande plugins skulle utvecklingskostnaderna bli klart mindre och om detta företag ovanpå allt detta redan konstruerade grafikkort så skulle utveklingskostnaderna ju faktiskt bli minimala! Vinsterna skulle dock kunna bli helt okej ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
trombonisten Posted October 31, 2005 Share Posted October 31, 2005 Hans, låt oss hoppas du får rätt. Men som man brukar säga, håll inte andan under tiden du väntar. Gunnar Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted October 31, 2005 Share Posted October 31, 2005 Precis, tänk så här! UAD har gjort ett DSP-kort som kostar 3 tusen nånting! Till det kortet har de utvecklat en massa medföljande plugins!Nu, om en annan tillverkare skulle sälja liknande kort utan att ens behöva utveckla medföljande plugins skulle utvecklingskostnaderna bli klart mindre och om detta företag ovanpå allt detta redan konstruerade grafikkort så skulle utveklingskostnaderna ju faktiskt bli minimala! Vinsterna skulle dock kunna bli helt okej 😎! Jag antar att själva DSP-kortet inte kostar speciellt mycket. Hursomhelst har Universal Audio inte lagt särskilt mycket utvecklingskostnader på det eftersom det redan var utvecklat och masstillverkat. UA har bara köpt in en massiv bulk och eventuellt modifierat det en aning (någon form av 'kopieringsskydd'). Vad dom däremot lägger ned stora resurser på är att utveckla pluggar. Det fina med systemet är att det i princip är omöjligt att cracka (licensen är knuten till hårdvarans ID). Varje plugg som används är en betald plugg. Därför kan UA hålla ett relativt lågt pris per plugg. Jag hävdar fortfarande att ett DSP-kort för befintliga VST-pluggar behöver vara x86-kompatibelt (om det inte så krävs någon form av konvertering/portning). Jag gissar att priset för ett sånt kort skulle ligga snäppet högre än UAD-1 och Powercore. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts