Jump to content
Annons

Sagan om den vita konens återkomst!


Hans

Recommended Posts

Annons

Nej det är ju inte alls samma monitor. Men det finns ju faktiskt en viktig poäng i det. Alla känner igen Yamaha NS-10 och den nya HS-serien ser inte riktigt ut som NS-10'or men man förstår direkt vem som gjort dem och vad tanken är. Helt enkelt att lansera en ny studiostandard. Jag tänker testa så fort jag får chansen, nån som sett dem på någon musikaffär? Jag gillar Yamaha-ljudet och det hade varit skoj att komplettera med ett par extra monitorer om de låter bra.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte! Kan någon förklara? Är dessa monitorer kända för att vara riktigt ruttna eller?

Ja, det är de... 😳

Sökfunktionen ger bl a följande träffar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=15508

https://www.studio.se/index.php?showtopic=7462

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte! Kan någon förklara? Är dessa monitorer kända för att vara riktigt ruttna eller?

Ja, det är de... 😱

Jag säger så här: De är kända för att en gång ha varit studiostandard. Och det är fortfarande omdiskuterat ifall de förtjänade den statusen.

Personligen gillar jag inte hur de låter, men jag har lyckats få till riktigt bra mixar i dom. Paradoxalt nog är det just det dom en gång var uppskattade för... 🙂

Edit: ändrade lite

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag förstår inte! Kan någon förklara? Är dessa monitorer kända för att vara riktigt ruttna eller?

Ryktena om att NS10 skulle vara "ruttna" är mest spridda av folk som inte hört eller använt dom. NS10 var/är helt ok för sitt syfte och fördelen med att samma högtalare under lång tid satt i nästan alla studios kan inte överdrivas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara marknadsföring. Inte nånting är samma som den gamla. Verkar som folk går på det.

G.

Jamen dåså! Ju mindre de har gemensamt med NS-10 desto bättre.

...bara det inte är lika små ändringar som det var när de modifierade konstruktionen förra gången... 😉😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mindre de har gemensamt med NS-10 desto bättre.

...bara det inte är lika små ändringar som det var när de modifierade konstruktionen förra gången... :rolleyes::rolleyes:

Hmmm... Nu trampade du visst alla ägare av ett par Yamaha-monitorer på tårna. De har ju gjort en hel del andra modeller sedan NS-10. Varför skulle dessa likna just NS-10 (förutom i val av färg på konen)?

Edit: kursivt på ett ord

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag pluggade ljud använde vi ofta NS-10. Dessa var dock referenshögtalare som kompletterade de genelec vi hade i studion.

Vi hade stora genelec (vet inga modellbeteckningar) som huvudhögtalare och mindre genelec + NS-10 som närfältsmonitorer. Meningen var att NS-10 skulle vara en referens till hur mixen skulle låta i hemmahögtalare som kostade 1500:- snarare än 15000:-.

Vi lyssnade på mixarna i stora högtalarna, de små, hemma på stereon, i bilen hos kompisar etc etc...

Min erfarenhet av NS-10 är alltså bara som ett komplement till de riktiga studiohögtalarna. Inte "bästa ljud" alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant 😛

Undrar hur de står sig mot Genelec's minstingar... 8020A :rolleyes:

Skulle gissa på, utan att ha hört dom, att Genelec ger dig en mer up-to-date ljudbild.

Som konsumentsystem-referenser (som också har varit studiostandard en gång) föredrar jag de små Auratone. Det som kommer fram i dem brukar vara det som kommer fram i de mest begränsade system.

Privat kör jag med en Panasonic-bergsprängare med hiskelig stereobreddning. Har trummorna någon punch att tala om indikerar det att dom ligger starkt i mixen. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Meningen var att NS-10 skulle vara en referens till hur mixen skulle låta i hemmahögtalare som kostade 1500:- snarare än 15000:-.

Jag har inte öron bra nog att bedöma och har inte hört några vita koner heller. Samtidigt känns det viktigt att ha en lyssning som säger någonting om hur det låter i "vanliga hemmahögtalare". Jag är personligen lite sur på monitorer som låter så bra, så bra. När man sen lyssnar någon annanstans så låter det inget vidare.

Jag har sett de vita konerna på många ställen genom åren. Ett tag stod de "överallt". Både på SR och SVT i Göteborg stod de i vartenda ljudrum. Flera studios hade dem. De är fortfarande i bruk på många ställen, inte som huvudmonitorer, men som referens. Många proffs pratar varmt om dem. Inte för att de lät bäst men för att de lät som det gjorde hemma hos Svensson.

Då dyker frågan upp för mig: Hur låter det hemma hos Svensson idag? Många av mina elever, t ex, spelar musik genom sina surroundsystem. I stort sett alla av mina elever har mp3-spelare. Många av dem söker och lyssnar efter ny musik på nätet genom de högtalare de har där. Är det dags att leta nya referenshögtalare? Mixas det för de nya lyssningssituationerna? Vad tror/ vet Ni om detta? Berätta!

För många år sedan nu fick "Mutt" Lange uppdraget att "breaka" Def Leppard i USA. Han resonerade som så att gruppens potentiella publik var vit arbetar- och medelklass. Var lyssnar de på musik? Jo, i bilen. När de cruisar omkring i sin hembyg rattar de in olika radiostationer och diggar loss. Enligt en gammal Kerrang-intervju med "Mutt" och Def Leppard så beställde "Mutt" de mest sålda bilstereoanläggningarna och högtalarna i USA till studion. Allt skulle mixas för att låta bra i en bilstereo. Bägge skivorna, "Pyromania" och "Hysteria" blev ju också monstersäljare där. Personligen har jag aldrig tyckt att Def Leppard har varit något bra. Jag tycker dock alltid att det låter som om "Mutt" vet vad han pysslar med när jag hör någon av hans produktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar mycket med TV och där används ofta vanliga gamla hederliga 4:3 "feta gamla bildrör"-TV att lyssna på slutmixen i. Tillsammans med bra monitorer kan man matcha både nyare TV med bra ljud och de gamla Tv som jag antar att en större procent av befolkningen fortfarande äger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mindre de har gemensamt med NS-10 desto bättre.

...bara det inte är lika små ändringar som det var när de modifierade konstruktionen förra gången... 😱😆

Hmmm... Nu trampade du visst alla ägare av ett par Yamaha-monitorer på tårna. De har ju gjort en hel del andra modeller sedan NS-10. Varför skulle dessa likna just NS-10 (förutom i val av färg på konen)?

Edit: kursivt på ett ord

Hmmm...

Du kanske misstolkade mig. Vad jag menade var deras förändring av NS-10, som kom efter en del klagomål på ljudet. Denna förändring gör att NS-10 kanske inte är en så bra referens som vissa vill göra gällande, eftersom det finns olika.

HÄR kan man läsa lite om denna modifiering (som alla inte verkar känna till...) och lite intressant historik kring NS-10.

Yamahas andra monitorer vet jag inte ett smack om, så dem kan jag inte uttala mig om - men att denna nya modellen just har blivit försedd med en vit kon på baselementet, är förstås ett smart marknadsföringstrick - eftersom NS-10 är känd bland musiker och påstås vara en så fantastiskt bra referens, trots att ingen gillar ljudet i dem på grund av det våldsamma mellanregistret och obefintliga basen... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar mycket med TV och där används ofta vanliga gamla hederliga 4:3 "feta gamla bildrör"-TV att lyssna på slutmixen i. Tillsammans med bra monitorer kan man matcha både nyare TV med bra ljud och de gamla Tv som jag antar att en större procent av befolkningen fortfarande äger.

Det är ungefär samma hemska ljud som i Auratone - som i likhet med NS-10 också är referenshögtalare och "studiostandard"... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar mycket med TV och där används ofta vanliga gamla hederliga 4:3 "feta gamla bildrör"-TV att lyssna på slutmixen i. Tillsammans med bra monitorer kan man matcha både nyare TV med bra ljud och de gamla Tv som jag antar att en större procent av befolkningen fortfarande äger.

Det är ungefär samma hemska ljud som i Auratone - som i likhet med NS-10 också är referenshögtalare och "studiostandard"... 😱

Det är det som är trist! Att inte ha större mål än att göra ljud för skit-TVapparater!!! hehe! Tv-ljud får mycket på foten av alla bildbögar (sorry ordvalet) men det är sanningen, tyvärr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mindre de har gemensamt med NS-10 desto bättre.

...bara det inte är lika små ändringar som det var när de modifierade konstruktionen förra gången... 😱😆

Hmmm... Nu trampade du visst alla ägare av ett par Yamaha-monitorer på tårna. De har ju gjort en hel del andra modeller sedan NS-10. Varför skulle dessa likna just NS-10 (förutom i val av färg på konen)?

Hmmm...

Du kanske misstolkade mig. Vad jag menade var deras förändring av NS-10, som kom efter en del klagomål på ljudet. Denna förändring gör att NS-10 kanske inte är en så bra referens som vissa vill göra gällande, eftersom det finns olika.

HÄR kan man läsa lite om denna modifiering (som alla inte verkar känna till...) och lite intressant historik kring NS-10. [...] NS-10 är känd bland musiker och påstås vara en så fantastiskt bra referens, trots att ingen gillar ljudet i dem på grund av det våldsamma mellanregistret och obefintliga basen... :rolleyes:

För att få lite rätsida på saken:

Menar du att det var små eller stora förändringar i de olika versionerna av NS-10?

Tycker du att förändringarna ledde till det bättre?

Önskar/hoppas du att Yamahas nya modell skiljer sig mycket eller litet från NS-10?

På vilket sätt?

Edit: Lade till sista frågan

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon skrev att dåliga rykten om Yamaha ns-10 skulle komma från folk som inte hört dessa.

?

Hur vet du det? 😛

Jag ser det precis tvärtom. Dom som verkligen har lyssnat har tyckt att dom låter dåligt. Jag lånade (av en god vän med dåligt omdöme) hem ett par och jämförde med två andra monitorer och jag blev verkligen förvånad över hur dåliga Yamahaburkarna faktiskt är.

Jag förstår inte hur det kan ha undgått musiker och studiofolk att ns-10orna har ingen djupbas alls.

Konkande dom vidare för att se om ryktet stämde om att de skulle låta som "hemma hos folk". Jag var över till 7 st kompisar som har låg och mellanbudgetlyssning i hemmet (inga musiker men goda lyssnare av blandad musiksmak). Var även hemma hos två sk. audiofiler som senderat lite väl mycket pengar på ljudet (om man få tycka så).

Resultatet? 🙂

Yamaha var sämst av alla. Glasklart sämst.

Ärligt talat, prova själva om ni hittar ett par ns-10or. Låna och jämför - ni kommer garanterat att bli förvånade.

Det som är märkligt är att de monitorer som är mer "standard" i studiosammanhang har en hel del likheter med varandra medan Yamahaburkarna låter helt annorlunda och dååååååligt! 🙂

Men vad tusan - folk gör som dom vill. 🙂

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon skrev att dåliga rykten om Yamaha ns-10 skulle komma från folk som inte hört dessa.

?

Hur vet du det? 😛

Jag ser det precis tvärtom. Dom som verkligen har lyssnat har tyckt att dom låter dåligt. Jag lånade (av en god vän med dåligt omdöme) hem ett par och jämförde med två andra monitorer och jag blev verkligen förvånad över hur dåliga Yamahaburkarna faktiskt är.

Jag förstår inte hur det kan ha undgått musiker och studiofolk att ns-10orna har ingen djupbas alls.

Konkande dom vidare för att se om ryktet stämde om att de skulle låta som "hemma hos folk". Jag var över till 7 st kompisar som har låg och mellanbudgetlyssning i hemmet (inga musiker men goda lyssnare av blandad musiksmak). Var även hemma hos två sk. audiofiler som senderat lite väl mycket pengar på ljudet (om man få tycka så).

Resultatet? 🙂

Yamaha var sämst av alla. Glasklart sämst.

Ärligt talat, prova själva om ni hittar ett par ns-10or. Låna och jämför - ni kommer garanterat att bli förvånade.

Det som är märkligt är att de monitorer som är mer "standard" i studiosammanhang har en hel del likheter med varandra medan Yamahaburkarna låter helt annorlunda och dååååååligt! 🙂

Men vad tusan - folk gör som dom vill. 🙂

det är inte meningen att man ska mixa lågbas med ns-10.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Det finns nog en lång historia bakom varför NS-10 blev den standard de blev. Men glöm inte att i en studio har man verktyg för att uppnå ett resultat, inte i första hand för att ha trevligt.

En faktor är att "riktiga" studios har "riktiga" högtalare. Såna där monster som är inbyggda i väggen. Sen passade det rätt bra att slänga upp nåt litet ovanpå mätarbryggorna som extra-koll. NS-10 var lagom stor för sånt. Såg väl rätt kul ut också och var lätta att få tag på.

Deras största finess var dock att de är elaka. En dålig mix låter dåligt. Riktigt, riktigt dåligt. Om man ens kommer i närheten av att få det låta hyfsat på NS-10 så duger det i stort sett i alla högtalare. De visar på ett brutalt sätt alla "felen" i det viktiga mellanregistret. Eftersom de är slutna lådor så är de ärliga även i basen, med lite (mycket) övning kan man mixa även rätt djup bas i NS-10.

En del så kallade "studio-monitorer" som säljs i lågpris-segmentet påminner i jämförelse mer med billigare så kallade hifi-högtalare. De döljer och suddar ut och allt låter ganska bra. En dålig mix kan slinka igenom utan att det hörs. Som nöjesmaskiner kan det vara kul, men som verktyg i mixningen tycker jag de är rätt meningslösa.

Men som sagt NS-10 är död och begraven. De där nya med vita koner har inget med den att göra, det är bara marknadsföring. Kan ju vara bra förstås.

Marknadsföringen har funkat i alla fall, se bara en hel tråd här.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Deras största finess var dock att de är elaka. En dålig mix låter dåligt. Riktigt, riktigt dåligt. Om man ens kommer i närheten av att

få det låta hyfsat på NS-10 så duger det i stort sett i alla högtalare. De visar på ett brutalt sätt alla "felen" i det viktiga mellanregistret.

Detta har jag läst ett flertal ggr och är även det enda argumentet för NS-10 som jag läst! Har faktiskt ägt ett par NS-10 en gång!

Tyckte inte dom lät speciellt illa! Bättre än hifihögtalare för 1000-lappen lät då! Köper inte riktigt det här resonemanget att NS-10

låter så elakt så att om man ens kommer i närheten av att få det låta hyffsat på NS-10 så duger det i stor sett i alla högtalare. Enda

som detta i stort sett leder till är ju att man sänker det uti NS-10 förhöjda mellanregistret och vill man nu tvunget ha överdrivet

mellanregister i sina studiomonitorer finns ju faktiskt eq att tillgå 😄! Den stora fördelen är att det då kan låta både elakt och bra

medan NS-10 ju bara kan låta elakt. Saknade bas gjorde dom också!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

De flesta professionella producenter/mixare jag stött på har enhälligt sagt att Yamaha NS10 är de bästa referens-monitorerna för dem..

Samtidigt har de även påstått att de är skit, men att de har "lärt känna" sina NS10, så för deras egen del finns de inga bättre...

Ni här på forumet som har testat/använt er av dem kanske har något kul att tillägga?

Har luskat lite kring NS10 och hittade en intressant artikel som kanske kan klargöra lite i debatten:

Yamaha NS10M - en betraktelse (904kB), Ing Öhman, Publicerad i MoLt nr 2 -02

Författaren Ingvar Öhman drev mellan åren 1977

och 1989 forskningsinstitutionen Audio Purus. Verksamheten var inriktad

på psykoakustiska studier, alltså hur hjärnan tar emot, registrerar,

bearbetar och använder information från hörseln.

Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har luskat lite kring NS10 och hittade en intressant artikel som kanske kan klargöra lite i debatten:

Yamaha NS10M - en betraktelse (904kB), Ing Öhman, Publicerad i MoLt nr 2 -02

Läsvärt 🙂 och lite småkul.

Man blir ju inte direkt skitsugen på att jaga ifatt ett par gamla NS10-or...

***

Jag var f ö inne på börsen tidigare idag och lyssnade igenom deras monitorsortiment (4-6000 kr-klassen), och killen som servade mig beklagade lite att han inte hade de "nya Yamahamonitorerna" hemma. Han menade att just de var bäst i klassen.

tjoflöjt.

Bra tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte faktiskt just Yamahas HS50M för ett par månader sedan, är kanonnöjd med kvalitén för pengarna (3500kr). Väldigt ärligt ljud, kanske lite svag bas men man kan ju komplementera med en sub om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...