Jump to content
Annons

Recommended Posts

Lemmi (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej i Midi Out finns det massa rattar som man kan ställa in olika effekter på nu undrar jag om någon vet var man kan få tag på en lista där man kan se de olika effekterna och hur man ställer in dom, har letat i manualen men hittar inget.

Redigerat av Lemmi
Annons
Lemmi (oregistrerad)
Postat

Är det ingen här som kant sånt? :rolleyes:

• 1 månad senare...
Postat

Jag tror du tänker på MIDI Control Change, eller hur?

Du styr effekterna i din hårdvarusynt med rattarna. Det börjar med CC 1 som är syntens modulationshjul...

Eller vänta, jag letar upp en enkel förklaring åt dig så behöver jag inte babbla så mycket själv. 😕

[...]

Sådär! Ja, Roland hade en FAQ som sammanfattar Control Change ganska bra.

Citat
Control Change (eller "controller") är en samling MIDI-meddelanden som funnits sedan dag ett. Gemensamt för dem alla är att de har ett eget nummer, och att de är variabler, dvs de kan ha värden mellan 0-127.

Exempel: Volym är egentligen Control Change (hädanefter kallat "CC") nr. 7. Drar du ned volymen till botten har du just skickat CC 7 med värde 0. Drar du sedan upp volymen på max skickar du CC 7 med värde 127. Mer exempel: Trampa ned sustainpedalen, du har just skickat CC 64 med värde 127. Släpp den och du sänder CC 64 med värde 0. Kolla i MIDI-implementationen i din synts manual så ser du vilka Control Change-meddelanden just Din synt kan sända och ta emot.

http://www.roland.se/support/faq/bank_select.htm

Lemmi (oregistrerad)
Postat (redigerat)

OK, CC 1 är modulation whell, men dom resterande då, vart ser man en lista på det? Alltså tex 2 är det å 3 är det. Sen finns det andra options som heter RPN, NRPN och AFT vad är det?

Typ som dom har gjort på den här bilden är vad jag är ute efter, där dom ställt in olika grejer på rattarna genom att trycka in ett sånt där CC nummer.

http://lostandlonging.com/FLStudioTutorial/Pics/27.jpg

Varför ska man köra VSTis genon en midikanal är det enbart för att forma ljudet genom dom där rattarna? Är det inte nödvändigt om man inte ska göra om ljudet förutom I dom rattar som redan finns inuti VSTin.

Vart nog lite rörigt det här...

😎

ps. Jag är inte ute efter att styra dom med synten utan ställa in dom i programmet

Jag hittade en lista nu, men ni får gärna förklara lite ändå på det andra 😳

Redigerat av Lemmi
Postat
  Lemmi sa:
Varför ska man köra VSTis genon en midikanal är det enbart för att forma ljudet genom dom där rattarna? Är det inte nödvändigt om man inte ska göra om ljudet förutom I dom rattar som redan finns inuti VSTin.

Vart nog lite rörigt det här...

Ja, inte så konstigt att det blir rörigt. Du har nog missuppfattat CC.

De där rattarna är för riktiga hårdvarusyntar - inte för VSTi eller andra pluggar.

Lemmi (oregistrerad)
Postat

Jaha, men det går ju att ta edit events på dom och ändra dom i programmet. Aja får pilla lite med det här, tack för hjälpen. Återkommer 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.