Jump to content
Annons

Blir det bättre ljud med preamp...

emelpee

Recommended Posts

Ja. det är såhär.

Jag har en Samson C01 mick. BILD

Använder mickförstärken på en mixer vid namn Phonic MM1002

BILD

En billig mixer alltså.

Min ljudkvalité tycker jag är helt okej.

Kan lyssna här -> LÅTAR

Frågan är då; om jag köper en preamp istället, för runt tusenlappen.

Får jag mycket bättre ljud då, eller bara lite eller inte ens bättre?

Har höstlov nästa vecka och ska då börja spela in låtar till mitt projektarbete så det blev lite brådskande :/

Jag blev sugen på ART TUBE MP (Främst för att det är den enda jag har råd med utan att dela upp betalningen)

Annars låg Alto mic tube & Studio Projects VTB1 (då får jag dock dela upp betalningen, vilket jag kanske inte blir godkänd för)

Prisnivån ligger alltså på max 1500, men det är verkligen max. en inkomst på 950 i månaden liksom.

Hjälp mig är ni snälla! 🙂

Tack på förhand!

Annons

Skaffade mickpre förra veckan själv. Har ingen större erfarenhet, så jag läste en massa överallt innan och såg folk säga att det är skillnad, de förstärkare i mixern, speciellt i en billig, brukar förvärra ljudet så att din mick inte kan leverera det ljudet den har potential för. (speciellt om det är en bra mick)

Den mest prisvärda i den prisklass du nämner såg jag efter min efterforskning vara Studio Projects VTB1 som du nämnde. Bra recensioner överallt, och ljud för det tredubbla priset enligt några som testat den.

ART ska låta hyfsat bra för priset också, men jag vill inte behöva växa ur ampen på en längre tid framöver så jag valde bort den. (+ att VTB är snyggare med lampor o grejs 🙂)

Skaffade mickpre förra veckan själv. Har ingen större erfarenhet, så jag läste en massa överallt innan och såg folk säga att det är skillnad, de förstärkare i mixern, speciellt i en billig, brukar förvärra ljudet så att din mick inte kan leverera det ljudet den har potential för. (speciellt om det är en bra mick)

Den mest prisvärda i den prisklass du nämner såg jag efter min efterforskning vara Studio Projects VTB1 som du nämnde. Bra recensioner överallt, och ljud för det tredubbla priset enligt några som testat den.

ART ska låta hyfsat bra för priset också, men jag vill inte behöva växa ur ampen på en längre tid framöver så jag valde bort den. (+ att VTB är snyggare med lampor o grejs 🙂)

ja. studio project verkar grym efter allt jag läst.

Måste dock överväga om jag har råd.

Kanske kan lyckas sälja mitt mixerbord till polaren.

VTB-1 är en trevlig preamp - men priset är lite fel... 🙂

Tidigare var listpriset 1799:- - men nu har listpriset ändrats till 1350:-, så den är mer prisvärd än någonsin tidigare. 😄

Tack vare att den har både micingång och högohmig instrumentingång, så kan den dessutom hantera de signaler som ett ljudkort inte reder ut ordentligt på egen hand. 😄

VTB-1 är en trevlig preamp - men priset är lite fel... 🙂

Tidigare var listpriset 1799:- - men nu har listpriset ändrats till 1350:-, så den är mer prisvärd än någonsin tidigare. 😄

Tack vare att den har både micingång och högohmig instrumentingång, så kan den dessutom hantera de signaler som ett ljudkort inte reder ut ordentligt på egen hand. 😄

absolut. Jag gjorde valet igår att köpa VTB-1an.

Blev väl tvungen att dela upp på 60 dagar så jag hoppas min kreditansökan blir godkänd och att det går fort.

Har ju höstlov nästa vecka och vill spela in massa massa till projektarbetet 😄

Hade varit trevligt med återkoppling när du testat preampen eftersom jag känner igen mig i din frågeställning. Sitter själv med preamparna i mitt Behringerbord och funderar på om en mic-preamp förbättrar ljudet nämnvärt.

Mvh

Herman

Ursäkta för att jag inte håller mig inom ämnet, men jag måste säga att din låt Lördag Igen är jäkligt skön. Och jag lyssnar absolut inte på rap/hiphop vanligt fall förutom någon enstaka låt från de större akterna. MvH

haha oj. Tack så mycket. Uppskattar inte den låten så mycket själv så kul någon gör det:P

Gillade den innan jag körde den live. Refrängen är ju toklång så man fick inget att göra själv på scen^^

Hade varit trevligt med återkoppling när du testat preampen eftersom jag känner igen mig i din frågeställning. Sitter själv med preamparna i mitt Behringerbord och funderar på om en mic-preamp förbättrar ljudet nämnvärt.

Mvh

Herman

Ja. Ska försöka komma ihåg det så kan jag ge en liten recension på det hela.

Hoppas på att jag får den fort bara.

Att det blir bätre ljud råder det inge tvekan om om du frågar mig. men man måste ju kunna använda prylarna rätt också. Känner folk som har prylar för tiotusentals kronor som inte får det att låta bra ändå. Att det går att göra bra musik med enkla medel är ju också en sanning. Rumet du spelar in i påvärkar ju tagningen mycket med.

Det råder heller ingen tvekan om att jag tillhör den kategori av folk som du hänvisar till, så jag kanske borde börja sätta mig in i hur mina grunkor fungerar istället för att köpa nya. Tror jag behöver en spark i röven för att komma igång ordentligt.

Någon som kan ge mig en virituell rövspark så jag kommer igång???

Nu blev det verkligen OT...

Ursäkta mig emelpee.

Att det blir bätre ljud råder det inge tvekan om om du frågar mig. men man måste ju kunna använda prylarna rätt också. Känner folk som har prylar för tiotusentals kronor som inte får det att låta bra ändå. Att det går att göra bra musik med enkla medel är ju också en sanning. Rumet du spelar in i påvärkar ju tagningen mycket med.

Absolut. Mest för att ens musik låter bättre nu är ju för man lärt sig programmet mer än i början:D

Min mixer känner jag ganska väl. Det finss bas & diskant och gain liksom^^

Därför blir det trevligt med en preamp, som man naturligtvis måste lära sig. OCh så måste jag även göra nåt åt mitt rum. Micken står helt fritt i rummet bredvid min dator.

Har inte haft orken att läsa mig in i akustik än. Vill hellre bara göra musik. Men jag får nog sätta mig det också snart. Svårt att kombinera tvrum, sovrum, vardagsrum och studio i samma rum:P

Som sagt, lär dig allt om de prylar du äger först och kläm ut så mycket ur dem som det bara går innan du går och köper nytt. Det går trots allt att få ut helt okej sångljud trots ett billigt mixerbord bara man kämpar lite. Detta beror förstås på HUR billigt det är, och hur gammalt, men enligt min erfarenhet så är relativt nya grejer helt okej trots att de är budget. (Kanske dock inte om man vill ha en superproffsig produktion men det kan ju vara svårt att få hemma ändå med tanke på rummets ljudegenskaper och så)

Som sagt, lär dig allt om de prylar du äger först och kläm ut så mycket ur dem som det bara går innan du går och köper nytt. Det går trots allt att få ut helt okej sångljud trots ett billigt mixerbord bara man kämpar lite. Detta beror förstås på HUR billigt det är, och hur gammalt, men enligt min erfarenhet så är relativt nya grejer helt okej trots att de är budget. (Kanske dock inte om man vill ha en superproffsig produktion men det kan ju vara svårt att få hemma ändå med tanke på rummets ljudegenskaper och så)

absolut. Tycker mitt ljud är helt okej som det är. Bara fick en tanke på att uppgradra mig.

Kompisen ska köpa mitt nuvarande mixerbord för 500 plus att en annan kompis ska köpa en scratchmixer så jag kommer istorsett inte behöva betala nånting för preampen jag köpte.

Mycket hänger ju även på mixningen. Det lär jag mig dock mer och mer för varje dag. 🙂