Jump to content
Annons

B&O nya element

Guest vils

Recommended Posts

Jag har ett par gamla bang & olufsen högtalare i Teak plywood, elementen är från Sinus svenska högtalarefabriken, trasiga naturligtvis.

Jag vet att jag kan köpa nya bättre högtalare för mindre pengar men av nostalgiska skäl vill jag använda de här lådorna.

Diskanten har fyrkantig infästning och är 2,5X2,5 tum, relativt enkelt att skaffa ersättare men mellanregister (+bas) elementet är ovalt med måtten 6X4 tum.

Har någon en idé om vad man kan ersätta dessa med?

Annons

Hej!

Vet att det finns 6x9 tum men 4x6 tum var svårare! Finns ju säkert 4x6 tum´s bilhögtalare i.o.f.s! Kan bli lite konstigt ljud om man

bara sätter i nya element, hade du tänkt bygga om delningsfiltren också? Kanske kan du fila lite och sen istället sätta in vanliga 6"?

Lycka till i vilket fall!

Edited by Hans

Delningsfiltren hade jag tänkt byta.

'

och jo visst, vanliga fyra tummare kan jag använda men det blir lite klydd...

Edited by vils

• 3 weeks later...

om du byter någon av komponeterna till något annat än orginal kommer det li en förändring. byter du filter så förendras allt såvida du inte s kaffar komponenter med exakt samma data.

det går att mäta upp elementen och bygga en mycket exakt kopia men jag tror på en helt annan konstruktion. Är det bara nostalgi så stoppa in vad som går.

mvh