waatani Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Hur gör jag i Logic 7.1 för att på t.ex en sångtagning få med compressorn i inspelning? Alltså, jag vill inte att lägga på kompressorn i efterhand - utan att spela in med den från start. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VacUm Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Skapa ett inputrack i environment och släng på effekterna där så "fastnar" dom direkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
waatani Posted October 22, 2005 Author Share Posted October 22, 2005 Tack! Hur brukar folk göra - tex m sånginspelning, har man en extern kompressor är det självklart att man lirar in med den - men i Logic? Det går ju helt tydligt, men håller pluggarna som följer med Logic för att spela in med dem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VacUm Posted October 23, 2005 Share Posted October 23, 2005 Tack! Hur brukar folk göra - tex m sånginspelning, har man en extern kompressor är det självklart att man lirar in med den - men i Logic? Det går ju helt tydligt, men håller pluggarna som följer med Logic för att spela in med dem? Jag tycker det är onödigt. Du kan ju lika väl lägga på efteråt och sen frysa om du vill spara processorkraft. Logic 7 har mängder av riktigt bra effekter. Det enda jag inte är riktigt kompis med är just kompressorerna. Fast dom är ju inte dåliga.. Inte lika bra som allt det andra mer. 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. D Posted October 23, 2005 Share Posted October 23, 2005 Hej, Den stora skillnaden mellan en extern kompressor och en plug-in är att pluggen arbetar efter signalen redan AD omvandlats. Den kan alltså inte hjälpa dig mot överstyrning av insignalen som en extern kompressor gör. Din analoga input på ljudkorten får ju fortfarande den okomprimerade signalen. Om den blir överstyrd kan ingen plugg i världen åtgärda det i efterhand. Därför är det egentligen helt värdelöst att spela in med mjukvarukompressor. Du vinner ingenting jämfört med att lägga på den i efterhand. Du förlorar bara möjligheten att ändra inställningarna efteråt. /D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts