Jump to content
Annons

Tips på enkel midi-klaviatur


oheimeryd

Recommended Posts

U-key är en halvmesyr mellan en MIDI-klaviatur och en keyboard.

När det gäller själva klaviaturen är U-key lik den billigare M-key. U-key har en högtalare och en inbyggd ljudmodul med en GM-bank, samma typ av chip som spelar upp midifiler i mobiltelefoner. Kvaliteten är alltså låg men du kan alltid plinka låtidéer och höra dem utan att behöva dra igång datorn.

Det är det som gör U-key dyrare än M-key, värt att tänka på så du inte jämför U-key med bättre klaviaturer som har samma prislapp.

UF serien då? Har kollat på UF50 och UF60 också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Ett problem jag har med midi-klaviatur är att rattarna och mod/pitchbend -hjulen slits ut efter ca. ett år av lätt användning. Det börjar med att de blir lite oprecisa, men sedan blir det värre och värre tills man inte har någon kontroll alls och de ligger och "hoppar" mellan olika värden även när man inte rör dem, vilket ju ställer till problem när man ska spela in MIDI. Ibland hjälper det att spraya lite elektronikrengöringsspray och veva runt, men de blir snabbt lika dåliga igen. Detta har hänt med alla klaviatur jag har använt sedan 2005.

Detta har nu även hänt med min X-Station, så jag funderar lite på att köpa ett nytt midi-klav (igen...). Är det något särskilt märke som är känt för att ha bättre kvalitet på just rattarna och hjulen? Är det någon mening att lägga mer pengar på ett dyrare klaviatur och hoppas att det är av bättre kvalitet? Eller betalar man bara för märket och finesser? Jag behöver egentligen inte en massa funktioner, utan bara 49 eller 61 semivägda tangenter och gärna aftertouch...och fungerande pitch bend och mod-hjul då... Ett annat alternativ är ju att köpa något billigt, och räkna med att man ändå måste byta ut det om 1-2 år.

Redigerat av JimmiG
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Köpte en Akai LPK25 förra veckan och jag är otroligt nöjd!

Det enda jag saknar såhär i efterhand är väll pitchhjul och sådant men för att lägga melodier och basslingor i FL funkar den galant! Kom in på Jam för att egentligen köpa Korg nanoKey men den va slut så det blev den här, snackade kort med snubben i kassan och han sa att Korg'en ändå var som att spela på ett tangentbord.

Akai LPK25 är helt klart värd de 495 kr jag fick betala för den! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tjenare, håller på med Fruity Loops och skulle vilja köra med en midi-keyboard (eller vad det nu heter, klaviatur?) till datorn.

Har inget ljudkort så skulle vilja ha tips på bra keyboard + ljudkort som gör att det inte blir fördröjning när jag spelar.

Någon som har tips på hur det kan se ut? Inga värstinggrejjer behövs, utan lite lagon ekonomiskt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

UF serien då? Har kollat på UF50 och UF60 också.

Tråden heter enkel midi-klaviatur. UF-serien är mer avancerad i flera steg och många extra funktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

att det inte blir fördröjning när jag spelar.
Det är enbart ljudkortet och din dator, inget som påverkas av klaviaturen.

Berättar mer om din dator istället. Är det en stationär dator eller en bärbar dator till att börja med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är enbart ljudkortet och din dator, inget som påverkas av klaviaturen.

Berättar mer om din dator istället. Är det en stationär dator eller en bärbar dator till att börja med?

Några fler specifikationer du vill veta ?😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 7 månader senare...

Hej, jag söker en klaviatur att koppla till dator som ska vara ganska lång, ha ungefär lika många tangenter som en vanlig keyboard man köper för att spela på, min hemma har 61tangenter, men den går inte att koppla in 🙁 Dom flesta ligger på 49tangenter men jag vill hellre ha längre. Vill gärna hålla mig under tusenlappen, men om de inte går äre bara att lägga ut mer. Och den skall kunnaa kopplas in i alla ljudkort på ett eller annat vis för att slippa latency. 🙂

Just nu har jag ett Steinberg CI1 ljudkort, men planerar att köpa ett nytt framöver och vill inte köpa en ny klaviatur 🙂

tack på förhand 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Okej, jag vet att folk tipsat redan, men måste OCKSÅ säga CME M-key http://www.jam.se/ljudljus/midikeyboards/A36465/

Funkar som det ska och har absolut tillräckligt många tangenter, det är ju bara att plus:a elr minus:a om man vill nå högre elr mörkare toner och är man ingen fena på att spela så använder man knappast fler än man kommer åt samtidigt 😛

Oj du hade redan köpt en.. kollade inte sista sidan, sorry. Och inte kan man radera heller 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man klarar sig utan sustainpedal.

Haha, ja lite meck visserligen, köpte just en sån och den funkade inte att koppla in. Men det är bara att köpa till en sak man skruvar på den (kostar under hundringen) och då funkar det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...