Jump to content
Annons

Tips på enkel midi-klaviatur


oheimeryd

Recommended Posts

Semivägda tangenter (som jag fattat det iaf) är väl vanliga synth-tangenter med lite tyngd i? Min absoluta favorit om man ska ha något som funkar till det mesta. Vägda tangenter är hopplösa till annat än piano/pianoliknande ljud och "icke-semivägda" är mest plastiga och jobbiga och allmänt tråkiga att spela på..

Fast jag kan ha fattat helt fel..

Jag håller i alla fall med om det. T.ex. Nord Electro, Roland A-37, har sådana "semi-vägda". Däremot har tillverkarna olika idéer om vad semivägda tangenter är, de kan tycka att deras tangenter är semivägda, trots att de känns som en leksakssynth.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Hittade denna nu: CME UF5 SE LIMITED EDITION

Om jag har fattat rätt så ingår då fire wire ljudkortet CME UF-400-E!!! Kan det verkligen stämma för endast ljudkoret är ju dyrare än själva klaviaturen inklusive ljudkort. Stämmer det så är det väl ett väldigt bra pris?

Kan jag då använda mig av CME UF-400-E ljudkortet för att lägga lite gitarr- och sångspår?

Hade ändå tänkt köpa ett Behringer FCA 202 Fire Wire kort för att spela in lite audiospår och om CME UF-400-E kortet fixar det lika bra så kan jag skita i att köpa Behringerkortet.

Nu blev jag konfunderad 🙂

Hjälp! 🙂

låter kanon bra tycker jag. kör på den! riktigt bra midiklav OCH ett FW kort..mmmm....tidig julklapp 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade denna nu: CME UF5 SE LIMITED EDITION

Notera att det är ett UF50 på bilden...

Är du säker på det? Det står ju UF5 på den. Kollade på en likadan på Musikbörsen idag fast dom skulle ha 3300 kr för den.

Så tror ni ljudkortet (CME UF-400e) är bättre än att köpa det billiga Berhinger kortet? Eller om det är bättre att satsa på ett annat ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag måste få tycka till att om det är något vett jag har lärt mig på senaste dagarna så är det att det finns så många värre saker att lägga ångesten på än ett jäkla klavve ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag hade tänkt att köpa ett midiklaviatur idag och började ringa runt till musikaffärer och uptäcker att den jag hade tänkt att spontanköpa inte finns på lager och att det blirivt försenat i ett år nu typ, Akai mpk49 är det jag pratar om på Andreason tipsdade dom om m-audios axiom serie som är typ samma grej...men...

...vad jag ser så är inte padsen anslagskänsliga på någon av dom andra än akai?

...eftersom alla verkar digga novations klaviatur ska jag då köpa en sl compact 49 då?

...det verkar som att thomann har akai synthen på lager och att jag kanske skall beställa den och vänta på att den kommer till mig för det är det värt att vänta på? (hur lång tid tar leverans från thomann?)

...jag kanske ska kolla in nått helt annat?

Akai mpk49?

M-Audio Axiom 49?

Npvation SL Compact 49?

Det den skall funka till är Ableton och diverse mjuykvarusynthar, trumpads hade vart sjysst...

Notera även att jag inte har testat någon av dom, förutom att jag blev förvånad över hur stabil akais mpd24(padlådan) var....

Tacksam för snabba svar 😆

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

En idé är ju att köra exempelvis Akai MPD16 och M-Audio Oxygen eller liknande, så får du anslagskänsliga pads och en keyboard för en ganska rimlig peng. Annars är Thomann en bra idé. Har aldrig beställt något fråm dem själv, men har heller aldrig hört om någon som varit missnöjd. Leverans ska ta 2-3 dagar om inget oförutsett inträffar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte Axiom 49...trots dom dåliga recensionerna på hamrony central som var det ända jag gick på 😎

Men tyckte inte den verkade så svår som dom skrev att ställa in och sådär...

padsen var anslagskänsliga dock bara 8 stycken men 8 är ändå 8...

Denna tråd blir till ett tips till alla att M-audios Axiom serie är ju faktiskt bra för pengarna om man jämför med vad man får ifall man betalar några tusen till...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

Det är så att jag tänkte skaffa mej en MIDI Klaviatur & ett externt ljudkort. Eftersom jag tänkte försöka få tag på nåt hyfsat billgt så verkar det bästa alternativet vara att köpa en klaviatur som man kör direkt in i USB'n eftersom de externa korten som har MIDI ingång verkar vara dyrare en ett utan tex M-AUDIO Fast Track USB.

Min Fråga är då fungerar en USB MIDI klaviatur lika bra som en vanlig MIDI klaviatur?

funderar isåfall på en CME M-Key.

kom gärna med på tips andra grejer för ungefär samma pengar, enda kravet är väl att de ska funka på XP (Media Center Edition) och även Vista.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hello,

införskaffade själva en Akai MPK49 igår och är VÄLDIGT nöjd.

Padsen är inte bara anslagskänsliga, de har full "MPC-funkionalitet", dvs. man kan ställa in dem på "full velocity" så den skippar anslagskänslighen, samt få upp ett ljud (e.g en ton, den man spelade sist) med olika velocitys på de olika padsen.

..den har även samma noterepeatfunktion som MPC´n med samma ställbara SWING.

(swingen fungerar självklart även på arpreggion 🙂 )

både rattarna och reglarna är dessutom härligt "dämpade" i känslan (känns som de snurrar i olja eller dylikt)

kort och gott är jag mycket nöjd med köpet!

såg dessutom att det fanns med en Preset för Live om det va det du körde (själv kör jag Logic och fick ingen preset 🙂 )

+ presets till bla. RMX, Albino... m.fl.

(finns att köpa på både Jam och Macoteket för övrigt)

mvh/Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tänkte skapa en ny tråd, men jag kapar denna istället.

Har nyligen blivit macbookanvändare och letar efter någon sorts miniklaviatur som man lätt får med sig. Alltså så litet så möjligt och usb-kompatibelt. Helst inte förjäkla små tangenter, hellre färre oktaver.

Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=415883

Detta var det enda MidiKlaviaturet på 4sound med vägda tangenter. Någon som har några erfarenheter med detta?

Eller kanske förslag på något annat? Hellst skulle jag vilja ha ett klaviatur med vägda tangenter och några pads för trummor, padsen är inte så jätteviktiga dock. 88 tangenter är inte riktigt nödvändigt, någon oktav lägre klarar jag mig med!

Är light hammer action och semivägda tangenter samma sak förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 4 månader senare...

Jag instämmer i kören av dumma frågor; är det så att man inte behöver ett ljudkort med midi/midiinterface om man har en keyboard med usb/firewire som man vill använda som MIDI-controller? Alltså, kan man "använda midi" fast genom usb/fw? Jag har aldrig arbetat med midi öht tidigare och är helt grön på ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

tjena , jag har precis fått ett m-audio axiom 25, och förstår mig inte på hur man använder det med endast usb anslutning. eller det handlar egentligen om att jag inte fattar hur man ställer in cubase för usb anslutning? nån som kan hjälpa mig , man vill ju kunna använda det utan externt ljudkort!

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Alltså, ursäkta bump men det kommer ingen trafik till min tråd. Jag är helt grön på midi-klaviatur men jag har musik-öra. Vill gärna ha tips på nåt mellan 1400-2000:-

Det ska helst finnas lite rattar och sånt så att man slipper skruva på virtuella sådana med musen. Givetvis ska det låta bra o kännas hyfsat bekvämt när man spelar.

Sen var det det här med inbyggt midi-interface.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om E-MU Xboard 49 då? Är den nåt bra?

Visst är den det, har en god vän som har den.

Har du PC så får du en mjukvarusynt med massor av klassiska EMU-syntljud.

Men iom att den har slutat tillverkas, hittar du någon butik som har den hemma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är den det, har en god vän som har den.

Har du PC så får du en mjukvarusynt med massor av klassiska EMU-syntljud.

Men iom att den har slutat tillverkas, hittar du någon butik som har den hemma?

Har hittat en faktiskt. Men de har bara 1 kvar i lager så jag får nog skynda mig om jag ska köpa den.

Har också kollat på en CME U-Key, UF50 och en M-Audio Axiom 49. Grejen med Axiom är att den billigaste kostar 2.695:- men den finns bara i lager från 3.295:-

Vissa klaviatur har inbyggt midi-interface och andra inte, så frågan är vad man ska satsa på. Lär väl bli lite blandade musikstilar men dock inte mycket hip-hop.

Och ja, jag har PC.

Redigerat av DeStroYeR
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte skapa en ny tråd, men jag kapar denna istället.

Har nyligen blivit macbookanvändare och letar efter någon sorts miniklaviatur som man lätt får med sig. Alltså så litet så möjligt och usb-kompatibelt. Helst inte förjäkla små tangenter, hellre färre oktaver.

Några tips?

Den här är ju skön, billig och lätt att ta med sig. Kanske kan va nåt? Korg Nano Pad/Control/Key

Redigerat av SIRR
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som kan säga nåt om CME U-Key och UF50/60?

U-key är en halvmesyr mellan en MIDI-klaviatur och en keyboard.

När det gäller själva klaviaturen är U-key lik den billigare M-key. U-key har en högtalare och en inbyggd ljudmodul med en GM-bank, samma typ av chip som spelar upp midifiler i mobiltelefoner. Kvaliteten är alltså låg men du kan alltid plinka låtidéer och höra dem utan att behöva dra igång datorn.

Det är det som gör U-key dyrare än M-key, värt att tänka på så du inte jämför U-key med bättre klaviaturer som har samma prislapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...