Jump to content
Annons

Tips på enkel midi-klaviatur


oheimeryd

Recommended Posts

Tjenare!

Söker tips på en enkel midi-klaviatur som jag kan koppla till min dator och lira med i Reason och kanske lite i Cubase.

Räcker med en bra nybörjar-variant och behöver inte så mycket finesser utöver det vanliga.

Kanske ska informera om att mitt ljudkort är ett inbyggt så några speciella ingångar har jag inte. MÅSTE jag byta ljudkort också?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Keystation 49e kommer att funka jättebra och ansluts direkt via USB, men i och med att du säger att du använder datorns inbyggda ljudkort kan du få problem med fördröjning om du ska använda mjukvarusyntar.

Vet inte vad för ljudkort du har, men det kan komma att krävas ett nytt sådant för att det ska fungera som du tänkt dig. Både M-Audio och EMU har bra musikljudkort för under 1.000:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kör med M-Audio Keystation 49e och är nöjd. Är ju inga piano-tangenter direkt men å andra sidan så e ju jag inte pianist heller så för att knappa in lite toner funkar det bra. Problemet som kan uppstå om du inte har ett bra ljudkort är att du får en fördröjning (latency) av ljudet från att du slår an en tangent till att du hör ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hej!

Hade tänkt utöka arsenalen med en enklare keyboard. Jag spelar inte klaviatur men jag tänkte att det bli betydligt smidigare att lägga grunder för piano/stråkar/trummor på kompositionerna med en keyboard. Vet inte om anslagskänslighet på tangenterna är hela livet för mig så jag har mina ögon på den här billiga saken:

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...157959&fm=1

Det är dock USB den kör igenom. Är det till någon nackdel? Jag ska som sagt inte spela live med detta. Mest för att underlätta för mig med att lägga ut ackord å melodier som finputsas efterhand med gamla hederliga datormusen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

hej,

har sökt efter en tipstråd om midikeyboards men icke funnit någon. jag tänker skaffa en midi-keyboard för runt tusenlappen och behöver väl en 3-4 oktaver skulle jag kunna tänka mig. är pianist från början men det viktigaste är helt enkelt att kunna plinka in lite grejer (styra ljud) i cubase/reason och sen klippa och klistra och greja med det.

är jättetacksam för spontana tips! sitter strandad på landet och behöver nåt att göra. i vanliga fall använder jag ett audiophiles 2496 ljudkort men här finns något annat helt okej ljudkort med midi-ingång.

pliz, skicka skicka tips nu 😉

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd /admin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ett M-Audio Keystation 49e, fyra oktaver. Funkar bra för mig men ja är ju ingen pianist direkt. Du kan nog mycket väl bli besviken över känslan i tangenterna i den här prisklassen.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tar en sväng till Växjö kan du få köpa min gamla Roland E-30 för en billig peng 😉

Korg K49 kanske är något annars? 1350kr. Tyckte den kändes lite skönare än Keystation när jag plinkade på den i butiken. But either one is pretty good for the money.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipsen! m-audio keystation verkar ju marknadsföras stenhårt i typ alla musikaffärer på nätet. och jag är ju nöjd med mitt ljudkort från m-audio...

inga fler idéer? det kanske inte spelar så jättestor roll vad man väljer för nån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt en Edirol PC-50 liggandes här hemma, jag har använt den en gång, sen köpte jag en synth med klaviatur så jag behöver inte midiklaviaturen längre. Helt grymt sköna tangenter. Nypris på Musikbörsen är 1511kr. Du kan få köpa min för 700 om du vill. PM:a mig om du är sugen.

Redigerat av Karemil
Link to comment
Dela på andra sajter

tips? Köp beg!

Men om du är pianist så har du väl lite önskan att det skall känna lite "piano" när du spelar? Syntkeyboards är ju hästlängder ifrån den känslan. Köp en Korg Oasys? bra känsla och rätt ok ljud,, ganska komplett... men ops det var ju inte 850spänn.. glömde ett par nollor.. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Tja!

Behöver ett klaviatur av något slag med midi ut/in, enkom för att kunna berätta för datorn hur jag vill att mina samplingar skall spela. Med andra ord precis som en synth med midi, fast helst så liten och enkel som möjligt; typ enbart tangenterna, då jag ha larvigt tight med plats. Spelar det stor roll vilken typ? Isf, vilken roll spelar det? (eftersom man inte är ute efter dess ljud, utan dess tangenter menar jag..) Vidare, var får jag tag på sådana till bra pris? (Bor i sthlm)

Simma lugnt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Här kommer mitt inlägg nr.1, kom ihåg det när jag blir känd sedan (ironi)

Ok, så jag har följande:

1st Sony Vaio laptop, hyffsad ny med 2gb ram osv

1st M-audio FW audiophile 2496

1st Stereo och hörlurar anslutna

1st Windows Vista

1st Lägenhet i 1800-tals stil, med sjysst akustik, för inspelning och sena nätter

1st Helautomatisk espressomaskin, se ovan

jag har tänkt att införskaffa Reason 3.0 och något ev. inspelningsprogram (läste att man behövde det)

Och jag har också tänkt att jag måste ha ett Midi keyboard, budgeten är ca. 1000-lappen eller något över (eller gärna under) Helst ska det inte vara ett jättestort som tar upp massa plats i min lilla etta. Det ska vara smidigt! 🙂

Mina kunskaper på datorer är skitbra. Att använda en för att göra musik på är dock nytt, men det är jag inte orolig för.

Så Reason verkar vara ett bra val.

Musiken jag ska ge mig på att spela in är feta beats och sjysst dance, tänk NRJ Party Planet 🙂

Så, då var bakgrunden och specen avklarad,

till nybörjarfrågorna då (det är här jag hoppas på er expertis och hjälp):

1. Kan man få ett sjysst tips på midi keyboard, gärna som finns att köpa i Göteborgstrakten *viktigaste frågan*

2. Om jag nånsin får för mig att sjunga lite falskt och spela in, vad är då absolut lättast/billigast att använda för program

3. ..samt, vilken mic är så pass billig, men ändå precis på gränsen användbar för detta syfte, och vad kostar den ca.

Tack för mig

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till forumet.

Jag rekommenderar M-Audio Keystation 49e. Brädet har 49 fullstora och anslagskänsliga tangenter, usb eller midianslutning m.m.

De flesta musikaffärerna i götet har detta bord. Ligger runt 1000:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till forumet.

Jag rekommenderar M-Audio Keystation 49e. Brädet har 49 fullstora och anslagskänsliga tangenter, usb eller midianslutning m.m.

De flesta musikaffärerna i götet har detta bord. Ligger runt 1000:-.

ok, tackar

Och om man vill ha ett ännu mindre? (har liten arbetsyta)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite dyrare (runt 2000 tror jag) är MidAir 25, mycket litet inga sladdar. Finns andra märken som har motsvarande storlek också ... en kompis köpte ett som kanske var Korg. Samma som midair i storlek men inte sladdlöst, kostade 1500 kr tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Tänkte införskaffa en billig klaviatur för att leka lite med MIDI men har fått lite beslutsångest.

Hade först bestämt mig för M-Audio Keystation 49E. Billigt och duger säkert bra....

Sen såg jag CME M-Key för ungefär samma pris men med semivägda tangenter. Det verkade dock inte ha pitch och mod-hjul... eller går det att använda den lilla joysticken till det?

Har det någon betydelse om det är semivägda tangenter eller inte? Någon som har erfarenhet av dessa och kan säga vilket jag ska köpa? Hittar inte så mycket information om CME M-Key...

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Så det är alltså ingen märkbar skillnad med en klavatur som är semivägt... Fick för mig att det kanske var lite mer "känsla" jämfört med ett som inte var angivet som semivägt. Men det kanske är samma skit ändå 😱

Kanske kör på ett M-Audio Oxygen istället då, för att få lite spakar och rattar att leka med. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, jag håller me. "semivägd" står för lite bättre midi info, det har inget me själva känslan att göra av det jag har sett

Oxygen = problem av det jag hört, men man ska inte tro på allt heller

CME CMUF5 har sjunkit till ca 1990:-, den har AfterTouch, är semivädg, har rattar o sliders. helt i metall

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...158983&fm=1

om du ändå ska poppa priset tänkte jag 🙂

glömde en sak, en polare har denna o tycker den e bra

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...156221&fm=1

tjnix

Redigerat av knaz
Link to comment
Dela på andra sajter

ja, jag håller me. "semivägd" står för lite bättre midi info, det har inget me själva känslan att göra av det jag har sett

Oxygen = problem av det jag hört, men man ska inte tro på allt heller

CME CMUF5 har sjunkit till ca 1990:-, den har AfterTouch, är semivädg, har rattar o sliders. helt i metall

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...158983&fm=1

om du ändå ska poppa priset tänkte jag 🙂

glömde en sak, en polare har denna o tycker den e bra

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...156221&fm=1

tjnix

Hittade denna nu: CME UF5 SE LIMITED EDITION

Om jag har fattat rätt så ingår då fire wire ljudkortet CME UF-400-E!!! Kan det verkligen stämma för endast ljudkoret är ju dyrare än själva klaviaturen inklusive ljudkort. Stämmer det så är det väl ett väldigt bra pris?

Kan jag då använda mig av CME UF-400-E ljudkortet för att lägga lite gitarr- och sångspår?

Hade ändå tänkt köpa ett Behringer FCA 202 Fire Wire kort för att spela in lite audiospår och om CME UF-400-E kortet fixar det lika bra så kan jag skita i att köpa Behringerkortet.

Nu blev jag konfunderad 🙂

Hjälp! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Semivägda tangenter (som jag fattat det iaf) är väl vanliga synth-tangenter med lite tyngd i? Min absoluta favorit om man ska ha något som funkar till det mesta. Vägda tangenter är hopplösa till annat än piano/pianoliknande ljud och "icke-semivägda" är mest plastiga och jobbiga och allmänt tråkiga att spela på..

Fast jag kan ha fattat helt fel..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...