dalachriser Posted October 20, 2005 Share Posted October 20, 2005 (edited) Hejsan allihopa. đ± Har nu tröttnat pĂ„ att ha ljudkort med 2444in/1332ut och AD/DA-omvandlare och preamps frĂ„n 1927. SĂ„lde mitt Motu 828mkII,Swissonic AD8,alla kinesmickar och mitt slitna Sonor trumset (för mĂ„nga i och urlastningar ur bussen). Det jag har kvar Ă€r allt annat runt omkring sĂ„som stativ,kablar,studiomöbel etc. Jag behöll dock min plywood kontrabas,Gibsongitarren, alla cymbalerna och det digitala trumsetet. Det jag behöll i datorn var Logic Pro och alla samplingsbiblioteken. Monitorerna fick ocksĂ„ vara kvar,ett par ADAM ANF10 (tycker om dom fast de Ă€r ADAMS "budgetvariant"). Mikrofonerna som fick stanna kvar var ett par Sennheiser 421:or (tycker de lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n SM57:orna). SĂ„, med allt det avklarat sĂ„ tĂ€nkte jag försöka förklara vad jag Ă€r ute efter. đ Jag sysslar mest med Jazz,triphop,D'n'B av den lite mer poppiga varianten med blandade akustiska och samplade trummor,kontrabas och strĂ„kar. NĂ€r jag mikar trumsetet sĂ„ brukar jag micka med ett par OH,bastrummik och en pĂ„ virveln sĂ„ dĂ€rför behöver jag ett EXTERNT ljudkort med möjlighet till att fĂ„ 4 micpreampar och 2 balanserade ut,varken mer eller mindre.Funderar starkt pĂ„ Metric Halos ULN-2 med en 2kanals micpreamp som dĂ„ ger sammanlagt 4 micpreampar. Mikrofonerna som jag letar efter ska vara ett par Omnimikar till OH,en dynamisk och en kondensator till bastrumman,och en kondensator till virveln. Trummorna blir nog Sonors Jungleset (16" bastrumma,10"hĂ€ngpuka,14" golvpuka). Sen behöver jag en dator (mac),helst en bĂ€rbar för mina samplingsstunder. Det sista och viktigaste Ă€r vad jag ska göra Ă„t inspelnings/kontrollrummet som Ă€r 12kvm "stort".Ska jag köra fullt ut och absorbera bort det mesta,eller ska jag försöka med lite diffusorer pĂ„ de rĂ€tta platserna i ett sĂ„ litet rum? AlltsĂ„,mikrofoner,externt ljudkort+ev.2kanals micpre,trumset,trĂ€reglar&stenull och en dator för 60.000kr.Ăr det möjligt att fĂ„ bra grejer för de pengarna eller drömmer jag? Ni fĂ„r gĂ€rna hjĂ€lpa mig plocka ihop ett paket. SnĂ€lla hjĂ€lp denna förvirrade skinnbankare. đ Tackar ödmjukast pĂ„ förhand. David PS.Trummorna jag funderar pĂ„ kostar ca 7000kr om ni vill rĂ€kna med dem i summan. đ Edited October 20, 2005 by dalachriser Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christoffer Bergfors Posted October 25, 2005 Share Posted October 25, 2005 Jag gillar ocksĂ„ MD421, har tvĂ„ stycken och skulle gĂ€rna ha ett par till, men jag kan för allt i vĂ€rlden inte föredra dem jĂ€mfört med en SM57 pĂ„ virvel! NĂ€r det gĂ€ller sĂ„ smĂ„ ljudkort sĂ„ har jag dĂ„lig koll. Som OH mickar sĂ„ gillar jag AKG C414 och Shure SM81. C414 Ă€r valbara i alla de fyra vanliga karaktĂ€ristikerna sĂ„ de Ă€r vĂ€ldigt flexibla. Billiga omnis Ă€r Behringers ECM8000. Ett bra kit och ett bra rum sĂ„ lĂ„ter dom kalas. Vogel hĂ€r tex fĂ„r ribba varje gĂ„ng han ser sina. đ PĂ„ kagge sĂ„ Ă€r en AKG D112 standard. LĂ„ter solad aldrig speciellt kul men funkar alltid bra i mix. Jag gillar Sennheiser E602 och har ocksĂ„ en Shure Beta 52 som Ă€r ok. Virvel Ă€r första alternativet SM57. BetrĂ€ffande rummet sĂ„ kĂ€nns det fel att ge lite allmĂ€nna tips utan att veta hur det ser ut. 12kvm kan ha ganska mĂ„nga olika dimensioner och lika mĂ„nga ljudbilder. Generellt sĂ„ Ă€r basfĂ€llor i hörnen rĂ€tt bra iallafall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts