Jump to content
Annons

60.000kr och behov av fÄ men BRA studioprylar.

dalachriser

Recommended Posts

Hejsan allihopa. đŸ˜±

Har nu tröttnat pÄ att ha ljudkort med 2444in/1332ut och AD/DA-omvandlare och preamps frÄn 1927.

SÄlde mitt Motu 828mkII,Swissonic AD8,alla kinesmickar och mitt slitna Sonor trumset (för mÄnga i och urlastningar ur bussen).

Det jag har kvar Àr allt annat runt omkring sÄsom stativ,kablar,studiomöbel etc.

Jag behöll dock min plywood kontrabas,Gibsongitarren, alla cymbalerna och det digitala trumsetet.

Det jag behöll i datorn var Logic Pro och alla samplingsbiblioteken.

Monitorerna fick ocksÄ vara kvar,ett par ADAM ANF10 (tycker om dom fast de Àr ADAMS "budgetvariant").

Mikrofonerna som fick stanna kvar var ett par Sennheiser 421:or (tycker de lÄter bÀttre Àn SM57:orna).

SĂ„, med allt det avklarat sĂ„ tĂ€nkte jag försöka förklara vad jag Ă€r ute efter. 😛

Jag sysslar mest med Jazz,triphop,D'n'B av den lite mer poppiga varianten med blandade akustiska och samplade trummor,kontrabas och strÄkar.

NÀr jag mikar trumsetet sÄ brukar jag micka med ett par OH,bastrummik och en pÄ virveln sÄ dÀrför behöver jag ett EXTERNT ljudkort med möjlighet till att fÄ 4 micpreampar och 2 balanserade ut,varken mer eller mindre.Funderar starkt pÄ Metric Halos ULN-2 med en 2kanals micpreamp som dÄ ger sammanlagt 4 micpreampar.

Mikrofonerna som jag letar efter ska vara ett par Omnimikar till OH,en dynamisk och en kondensator till bastrumman,och en kondensator till virveln.

Trummorna blir nog Sonors Jungleset (16" bastrumma,10"hÀngpuka,14" golvpuka).

Sen behöver jag en dator (mac),helst en bÀrbar för mina samplingsstunder.

Det sista och viktigaste Àr vad jag ska göra Ät inspelnings/kontrollrummet som Àr 12kvm "stort".Ska jag köra fullt ut och absorbera bort det mesta,eller ska jag försöka med lite diffusorer pÄ de rÀtta platserna i ett sÄ litet rum?

AlltsĂ„,mikrofoner,externt ljudkort+ev.2kanals micpre,trumset,trĂ€reglar&stenull och en dator för 60.000kr.Är det möjligt att fĂ„ bra grejer för de pengarna eller drömmer jag?

Ni fÄr gÀrna hjÀlpa mig plocka ihop ett paket.

SnĂ€lla hjĂ€lp denna förvirrade skinnbankare. 🙂

Tackar ödmjukast pÄ förhand.

David

PS.Trummorna jag funderar pĂ„ kostar ca 7000kr om ni vill rĂ€kna med dem i summan. 🙂

Edited by dalachriser

Annons

Jag gillar ocksÄ MD421, har tvÄ stycken och skulle gÀrna ha ett par till, men jag kan för allt i vÀrlden inte föredra dem jÀmfört med en SM57 pÄ virvel!

NÀr det gÀller sÄ smÄ ljudkort sÄ har jag dÄlig koll.

Som OH mickar sĂ„ gillar jag AKG C414 och Shure SM81. C414 Ă€r valbara i alla de fyra vanliga karaktĂ€ristikerna sĂ„ de Ă€r vĂ€ldigt flexibla. Billiga omnis Ă€r Behringers ECM8000. Ett bra kit och ett bra rum sĂ„ lĂ„ter dom kalas. Vogel hĂ€r tex fĂ„r ribba varje gĂ„ng han ser sina. 😠

PÄ kagge sÄ Àr en AKG D112 standard. LÄter solad aldrig speciellt kul men funkar alltid bra i mix. Jag gillar Sennheiser E602 och har ocksÄ en Shure Beta 52 som Àr ok.

Virvel Àr första alternativet SM57.

BetrÀffande rummet sÄ kÀnns det fel att ge lite allmÀnna tips utan att veta hur det ser ut. 12kvm kan ha ganska mÄnga olika dimensioner och lika mÄnga ljudbilder. Generellt sÄ Àr basfÀllor i hörnen rÀtt bra iallafall.